عضو فراکسیون اقلیت مجلس با نظر رئیس‌جمهور درباره رفراندم موافق است و آن را ایده‌ای برای شکستن «تابو» می‌داند که احمدی‌نژاد ارائه داده است.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس با نظر رئیس جمهور درباره رفراندم موافق است و آن را ایده ای برای شکستن «تابو» می داند که احمدی نژاد ارائه داده است.

جمشید انصاری نماینده مجلس هشتم از اصل برگزاری رفراندوم استقبال می کند و معتقد است که مردم باید خود در مورد اجرای این طرح تصمیم گیری کنند چون این طرح نگرانی زیادی را در بین مردم بوجود آورده است اما شرط اجرای این رفراندوم برگزاری این رفراندوم توسط نهادی مستقل از دولت است هرچند باید پیش از برگزاری سوال رفراندوم مشخص شود و هرگز اختلاف دولت با مجلس نمی تواند محل سوال قرار گیرد.

گفت‌وگوی خبرآنلاین با جمشید انصاری نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی را در ادامه بخوانید: 

**** 

آقای احمدی نژاد در مصاحبه تلویزیونی خود ضمن انتقاد از نمایندگانی که به چهل هزار ملیارد تومان پیشنهادی دولت رای ندادند خواستار برگزاری رفراندوم شدند تا مردم خود نظر بدهند که می خواهند این طرح اجرائی شود یا خیر با توجه با اینکه بعد از سال 68 که قانون اساسی اصلاح شد تا کنون رفراندومی برگزار نشده اصولا در چه مواردی به همه پرسی مراجعه می شود؟
براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی در مسائل مهم می توان به همه پرسی مراجعه کرد در واقع همه پرسی یکی از شقوق قانون گذاری و تصمیم گیری کلان کشور است و بعد از اینکه در قانون اساسی تاکید می شود که منشا تصویب قوانین کشور مجلس است در اصل 59 به همه پرسی به عنوان یکی از روش های جایگزین برای مسائل مهم و حیاتی اشاره شده است نتیجه اینکه اگر امری مهم بود و به همه پرسی ارجاع داده شد به هیچ وجه مغایر با قانون اساسی نیست. 

آیا این طرح در حد برگزاری رفراندوم است؟
در تابستان سال 87 که این لایحه از سو.ی دولت به مجلس ارائه می شد بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی و سیاسی بر این باور بودند که اهمیت این لایحه آنقدر عظیم است که باید به رفراندوم گذاشته شود اما در برابر این اظهارات، دولت معتقد بود که نیازی به رفراندوم نیست و دولت می تواند از ابزار قاندونی خود بهره بگیرد و حتی دلیلی ندارد که بخواهد از مجلس مصوبه بگیرد . اما با تاکیدات مقام رهبری در مورد ضرورت اجماع سه قوه این لایحه تقدیم مجلس شد. 

این اجماع تا چه حد محقق شد؟
البته دولت تعریف خاصی از اجماع دارد و معتقد است که نظر دولت باید توسط قوای دیگر به مرحله اجرا در آید تا پیش از تصویب لایحه خود را بی نیاز از همه پرسی می دانست اما بعد از اختلاف نظری که به وجود آمد بحث همه پرسی را مطرح کردند.

آقای انصاری! این اختلاف نظر در سخنرانی آقای احمدی نژاد نیز مورد اشاره قرار گرفت، فکر می کنید باید اختلاف موجود  محل سوال قرار گیرد؟
هدفمند سازی رایانه ها آنقدر مهم است که می توان برای آن رفراندوم برگزار کرد با توجه به اینکه نگرانی گسترده ای در بین مردم وجود دارد می توان این مشکل را از طریق رفراندوم برگزار کرد ولی آنچه که باید مورد همه پرسی قرار گیرد اختلاف نظر بین مجلس و دولت از سر در آمد خالص 20 هزارملیارد یا 40 هزار ملیارد نیست بلکه مردم باید در مورد اصل اجرای هدفمند سازی یارانه ها نظر بدهند بنابراین اگر قرار است رفراندومی برگزار شود باید سوال رفراندوم اعلام نظر مردم در خصوص اجرا یا عدم اجرا طرح هدفمند سازی یارانه ها باشد و طبیعی است که اکثریت مردم با اجرای آن موافق باشند آن زمان گزینه 20 هزار ملیارد یا 40 هزار ملیارد موضوعیت پیدا می کند به نظر می رسد که دولت بر این باور است که مجوز را باید از مجلس بگیرد و هرچقدر اختلاف وجود دارد از طریق همه پرسی حل کند. 

فرض می کنیم که تمام موانع موجود برای برگزاری همه پرسی برداشته شد و قرار است در این مورد همه پرسی انجام شود برگزاری این امر مهم نیازمند چه شرایطی است؟
این موضوع که برگزاری رفراندوم باید چگونه باشد و این مساله نیازمند چه پیش زمینه هائی است بسیار مهم است به نظر می رسد قبل از اجرای این همه پرسی باید راجع به آن در جامعه بحث شود و صاحبنظران در مورد آن نظر خود را اعلام نمایند به ویژه آنکه برگزار کننده این همه پرسی چه مرجعی باید باشد زیرا یک طرف این همه پرسی دولت است که بدنبال تامین منافع خود می باشد بنابراین این سوال پیش می آید که آیا دولت می تواند این همه پرسی را برگزار کند یا مرجعی مستقل باید این کار را انجام دهد و این سوال پیش می آید که آیا مخالفان نظر دولت می توانند نظرات مخالف خود را عنوان نمایند و آیا از رسانه های ارتباط جمعی و از جمله صدا و سیما می توانند برای بیان نظرات خود و تشریح دلایل مخالفت خود استفاده نمایند یا اینکه  دولت قرار است دولت همانند بقیه موارد به صورت یکطرفه میدان دار باشد و اجازه طرح نظرات مخالف را ندهد.

در قانون اساسی تصریح شده است که باید دو سوم نمایندگان به همه پرسی رای بدهند تا امکان طرح پیدا کند با وجود اختلاف نظر موجود بین دولت و مجلس این امکان وجود دارد؟
اگر جزئیات آنچه در همه پرسی مورد سوال قرار خواهد گرفت مشخص شود و همه صاحبنظران و کارشناسان بتواند در این مورد موضع گیری دقیق و شفافی داشته باشند و دلالیل خود را جهت تنویر افکار عمومی مطرح کنند امکان تصمیم گیری فراهم می شود البته باید تمام افراد تاثیر گذار بتوانند مواضع خود ر به صورت شفاف به اطلاع مردم برسانند. 

چرا فکر می کنید ضرورت برگزاری این رفراندوم از سوی یک نهاد مستقل اینقدر مهم است؟
برگزار کننده این رفراندوم باید یک نهاد مستقل از دولت باشد حال اگر بحث اختلاف نظر بین دولت با مجلس در خصوص دستیابی به در آمد بیست هزار یا چهل هزار ملیارد مطرح شود یا افزایش یک باره حاملان انرژی یا افزایش تدریجی آن مطرح باشد این موضوعات نمی تواند موضوع برگزاری رفراندوم باشد چراکه در قانون اساسی برای اختلاف نظرهای بین قوای مختلف سازوکار دیگری پیش بینی شده است همچنانکه در اصل 110 قانون اساسی تاکید شده است که مسائل مورد اختلاف قوای سه گانه از سوی رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می شودبنابراین می توان تصریح کرد اختلاف نظر موجود در خصوص اجرای یکباره یا تدریجی هدفمند سازی یارانه ها از جنس اختلاف نظر بین قوا است و قابلیت طرح رفراندوم را ندارد. 

فکر می کنید آیا مجلس با همه پرسی موافقت می کند؟
تصمیم مجلس برای موافقت یا عدم موافقت با همه پرسی، تابع روشن شدن دقیق مواردی است که ذکر شد اگر اصل برگزاری هدفمند کردن یارانه ها به همه پرسی گذاشته شود نتایج خوبی بدنبال خواهد داشت البته اگرشروطی تامین شود. 

و برگزاری رفراندوم چه نتایجی را در بردارد؟
به نظر می رسد که  باید از اصل برگزاری رفراندوم استقبال کرد تا تابوی آن شکسته شود هرچند برخی براین باور هستند که حضور مردم در راهپیمائی موید برگزاری رفراندوم است اما باید رفراندوم برگزاررشود و مردم پای صندوق های رای حاضر شوند البته در اصل برگزاری رفراندوم باید یک اصل را در نظر گرفت و آن اصل این است که در این رفراندوم باید پیرامون اجرای هدفمند سازی یارانه هاباشد و برای تمام کسانی که مخالف اجرای این طرح هستند یک جریان آزاد اطلاع رسانی  تضمین شود که معایب و مزایای این طرح در امنیت کامل مطرح شود و در ضمن یک مرجع معتمد وجود داشته باشد که این اطلاعات مطرح شده را مورد تائید قرار گیرد تا مبادا در انتقال اطلاعات اشتباهی صورت بگیرد و در نهایت اینکه یک مرجعی که ذینفع نیست مسئولیت برگزاری را برعهده بگیرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 50445

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =