ایرنا نوشت ، مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری از بازگشایی 9 ایلراه عشایری در مسیرهای کوچ عشایر استان خبرداد.

یحیی حسین پور  در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان ایلراه های بازگشایی شده را در دم تنگ کرایی، تپا، انجیرتون، ریزک شاه منصوری، دره عبدالرضا، بهلشت نیاکان، سیف آباد الله یاری، مله زردآلو و مور تلتاک برشمرد که عمدتا در شهرستان های اردل، لردگان و کوهرنگ قرار دارند و برای بهره برداری در دهه فجر آماده شده است.
وی مرمت و لایروبی چاه های مالداری، تامین آب شرب آب باریک و بهسازی چشمه آبشخورهای دامی در سطح استان را از دیگر طرح های عشایری قابل افتتاح در دهه فجر عنوان کرد.
حسین پور افزود: 12 طرح عمرانی عشایری با اعتبار افزون بر پنج میلیارد ریال تکمیل و برای افتتاح در دهه فجر آماده شده که با اجرای این طرح ها برای 24 نفر از عشایر استان فرصت شغلی ایجاد شده است.
مدیرکل امور عشایر استان ادامه داد: در دو سال گذشته هشت طرح مطالعاتی سد سازی و پمپاژ آب در استان اجرا شده که یکهزار و 200 خانوار عشایری از مزایای این طرح ها بهره مند شده اند.
حسین پور گفت: 11 جاده عشایری به طول 50 کیلومتر در دو سال گذشته احداث که یکهزار خانوار از مزایای آن بهره مند شدند.
به گفته وی، در دو سال گذشته 370 میلیون لیتر آب شرب سالم و بهداشتی و 6.5 میلیون لیتر نفت سفید برای عشایر استان توزیع شد.
گفتنی است ، تاکنون حدود سه هزار و 800 کیلومتر ایلراه عشایری در استان چهارمحال وبختیاری شناسایی شده است.
تعداد عشایر کوچ نشین استان چهارمحال و بختیاری بیش از 126 هزار نفر است و این استان ازنظر جمعیت عشایری پس از استان فارس دومین استان عشایرنشین کشور است.
عشایر در 85 درصد از گستره جغرافیایی استان حضور دارند و شهرستان های کوهرنگ و اردل میزبان بیشترین جمعیت عشایر برون کوچ و شهرستان لردگان میزبان بیشترین عشایر درون کوچ استان است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =