مدیرکل جهاد کشاورزی استان البرز: هشت درصد از نهال‌های کشور در البرز تولید می‌شود

به گزارش ایسنا،مدیرکل جهاد کشاورزی استان البرز از تولید سالانه 13 میلیون اصله نهال در البرز خبر داد و گفت: این رقم هشت درصد از نیاز کشور به نهال را پوشش می‌دهد.

سید مجید موسوی در مراسم گشایش اولین نمایشگاه نهال و صنایع وابسته که در کرج برگزار شد، گفت: مجموعا 75 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان البرز وجود دارد که 26 هزار و 700 هکتار از آن به باغات اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 24 هزار هکتار از باغات استان به ثمر نشسته است، افزود: مصرف آب کل اراضی کشاورزی استان البرز به 750 میلیون متر مکعب می‌رسد و این یعنی 70 درصد مصرف آب استان به کشاورزی اختصاص دارد.
موسوی ضمن انتقاد از آمار نادرست ارائه شد در برآورد مصرف آب کشاورزی، خاطرنشان کرد: راندمان مصرف آب کشاورزی البرز در سطح کشورهای اروپایی قرار دارد اما متاسفانه برخی آمار مصرف را به غلط تا 92 درصد اعلام می‌کنند.
این مسئول با بیان اینکه میانگین مصرف آب در بخش کشاورزی کشور 80 درصد است گفت: این آمار در البرز با وجود کشاورزان مجرب به 70 درصد می‌رسد.
مدیر کل جهاد کشاورزی استان البرز از تولید سالانه دو میلیون و 700 تن محصولات زراعی، باغی و دامی در البرز خبر داد و گفت: 2.2 درصد از محصولات کشاورزی کشور در البرز تولید می‌شود و این در حالی است که البرز فقط نیم درصد از خاک کشور را اشغال کرده است.
موسوی به تولید سالانه 16 میلیون تن محصولات باغی از دو میلیون 500 هزار هکتار باغ کشور اشاره کرد و گفت: مقایسه تولید محصولات باغی در البرز با کل کشور نشان می‌دهد که دو و نیم درصد از محصولات باغی کشور در البرز تولید می‌شود.
وی از تولید 463 هزار تن محصولات باغی در البرز گفت و خاطرنشان کرد: متوسط بازدهی تولید محصولات کشور 10 تن در هکتار است اما این رقم در البرز به 25 تن می رسد.
مدیرکل جهاد کشاورزی البرز در ادامه اظهار کرد: البرز پایتخت کشاورزی کشور است و استان های دیگر می‌توانند از تجربیات البرز به عنوان پایلوت کشاورزی کشور استفاده کنند؛ اما هنوز کارهای زیادی داریم که باید انجام دهیم.
وی به گشایش اولین نمایشگاه نهال در البرز اشاره کرد وگفت: مجموعا 24 نهالستان در البرز وجود دارد که با تولید 13 میلیون اصله نهال در سال هشت درصد از نیاز کشور را تامین می‌کنند.
موسوی در پایان یکی از برنامه‌های اصلی اتاق فکر کشاورزی استان را تنظیم برنامه باغی استان مطابق با برنامه ششم توسعه کشور عنوان کرد و گفت: قطعا یکی از این موضوعات به تولید نهال در البرز مربوط می شود زیرا باید روش کنونی توسعه باغات را تغییر دهیم و با استفاده از نهال های مناسب منابع آب را به صورت بهینه مصرف کنیم.
شایان ذکر است علاقه مندان می توانند از اولین نمایشگاه نهال نشا و صنایع وابسته استان البرز که از 13 تا 19 بهمن واقع در ابتدای جاده محمدشهر، جنب اداره کل دامپزشکی استان البرز دایر است بازدید کنند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =