آب رودخانه "آجی چای" به دریاچه ارومیه رسید/ آزادسازی 40 هکتار از اراضی ملی

به دنبال بهره برداری از پروژه مسیرگشایی و لایروبی مسیر رودخانه ی آجی چای در غرب تبریز، سالانه 50 میلیون متر مکعب از آبهای سطحی منطقه به دریاچه ارومیه سرازیر می شود.

به گزارش خبرآنلاین، "غلامرضا هاشمی" مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی در آئین افتتاح پروژه مسیرگشایی آجی چای گفت: این پروژه با لایروبی مسیر رودخانه و مسیرگشایی بستر آن به عرض حدود 160 متر و ارتتفاع 2 متر صورت گرفته است.

وی یادآور شد: در برخی مناطق این مسیر بستر رودخانه آجی چای به یک کیلاومتر می رسید که این عامل یکی از دلایل اصلی هدر رفتن آب و نرسیدن آن به بستر دریاچه ارومیه محسوب می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه این  پروژه درقالب طرح احیای شریان های اصلی دریاچه ارومیه صورت گرفته است اظهار داشت: مسیرگشایی و لایروبی آجی چای به طول 80 کیلومتر و با هدف مهار سیلاب ها و انتقال آب جاری این رود به سوی دریاچه ارومیه به اجرا رسید.

وی همچنین از آزادسازی تمام اراضی ملی تصرف شده در حریم این رودخانه خبر داد و گفت: با اتمام این پروژه، با کمک شهرداری منطقه 6 کلانشهر تبریز بیش از 40 هکتار اراضی تصرف شده آزادسازی گردید.

هاشمی با بیان اینکه با اتمام این پروژه سالانه 50 میلیون متر مکعب از آب های سطحی به دریاچه ارومیه ریخته می شود گفت: عکس های ماهواره ای یکسال اخیر نشان می دهد که آبهای سطحی 15 کیلومتر مربع از حریم این مسیر به دریاچه ارومیه می رسد.

به گفته وی، این پروژه با اعتباری بالغ بر20 میلیارد تومان در کمتر از یکسال به اتمام رسیده است.

محمدصادق پورمهدی، معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته تاید کرد که با همکاری شهرداری، مطالعات لازم برای احداث کاربری های عمومی و تفریحی مانند: زمین فوتبال، زمین تنیس، پارک و حتی جمعه بازارهای خودرو و ... ارائه گردد.

سیاوش مکانی، شهردار منطقه 6 نیز گفت که این منطقه آمادگی دارد در صورت ارائه نقشه های اراضی آزادسازی شده از سوی سازمان آب منطقه ای، در اسرع وقت مطالعات لازم برای تعریف کاربری های لازم را اجرایی نماید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 510409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =