قرارداد بیمه حوادث معطوف به درون مدرسه نیست و در طول 24 ساعت دانش آموز می تواند از آن استفاده کنند و هزینه کاشت حلزون، نارسایی کلیه و ... را هم پرداخت می کند. همچنین در اردوها نیاز به خرید بیمه حوادث جدید نیست و همان بیمه یک ساله در هر زمان و مکان کافی است حتی در تصادف های جاده ای اگر دانش آموز آسیب ببنید می توانند خسارت را دریافت کنند.

زهرا تالانی: فرهنگیان بیشماری تا کنون در مورد وام ضروری ، بیمه حوادث و تکیملی، نحوه خدمات در بیمه تکیملی سوالاتی را مطرح کرده بودند. از سوی دیگر هرسال در ایام نوروز مدارس سراسر کشور نقش مهمی در اسکان مسافران نوروزی استانها و شهرستانها دارند. از این رو از  فرشید سیاری مدیرکل تعاون و پشتیبانی آموزش و پرورش و اکبر حاجیلو معاون امور رفاهی و تسهیلات آموزش و پرورش دعوت کردیم تا با حضور در کافه خبر به سوالات پاسخ دهند.

مشروح این گفت و گو را می خوانید:

بیمه تکمیلی

فرشید سیاری مدیرکل تعاون و پشتیبانی آموزش و پرورش در مورد بیمه تکمیلی فرهنگیان گفت: براساس نظر خواهی مستند که  انجام دادیم خوشبختانه با صندوقی شدن بیمه  رضایت مندی ها بیش از گذشته است.

او با بیان اینکه اکنون حدود یک میلیون و 700 هزار نفر بیمه شده داریم گفت: به هرحال اگر یک درصد هم اعتراض داشته باشند باز هم اعتراضها زیاد می شود اما ما سعی کردیم مشکلات را نسبت به گذاشته حل کنیم.

سیاری با اشاره به اینکه از سال 78 که موضوع بیمه تکمیلی مطرح شد همیشه مشکلاتی وجود داشت افزود: در حال حاضر سهم پرداختی معلمان بسیار کم است و خدمات خوبی پرداخت می شود.  

 

او ادامه داد:ما برای انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی با اکثر شرکتها مذاکره کردیم اما شرایط آنها به ما نمی خورد برای همین این شیوه را  با بیمه آتیه حافظ منعقد کردیم.

سیاری گفت:  براساس نظر سنجی  خدمات دندان پزشکی را حذف کردیم تا سهم حق بیمه کم شود در عوض مراکز خدمات دندان پزشکی را درمانگاههای فرهنگیان تجهیز کردیم.

اما برخی فرهنگیان سوالاتی داشتند که مدیر کل تعاون و پشتیبانی آموزش و پرورش به آنها پاسخ  داده است: 

 

سوال

پاسخ

- چرا بیمه تکمیلی فرهنگیان مثل بقیه بیمه های تکمیلی کارمندان دولت که تمام هزینه های دندانپزشکی ،ویزیت و ..... را می دهد عمل نمی کند چرا با شرکت های معتبر بیمه مانند بیمه دانا قرارداد بسته نمی شود

- شرکت تخصصی و با سابقه بیمه تکمیلی درمان انتخاب کنید و پوشش هزینه دندانپزشکی را بطور خاص بالا ببرید .

هیچ بیمه ای نمی تواند رضایت همه را جلب کند اما بسیاری از مراکز دنبال بیمه ما با این حق بیمه کم و خدمات خوب هستند. الان پرداختی معلمان 30 هزار تومان است و باقی را آموزش و پرورش پرداخت می کند درحالیکه نرخ واقعی با این خدمات 50 هزارتومان است و تمام جراحی ها بدون سقف در تمام مراکز درمانی که ما قرارداد داریم انجام می شود.

باید در نظر گرفت که برخی شرکت های بیمه هم ظرفیت محدود دارند و نمی توانند این تعداد را در کل کشور پوشش بیمه ای بدهند برای همین ما هم در انتخاب شرکت بیمه ای محدودیت داشتیم.از طرفی باید میزان حق پرداخت را هم در نظر گرفت چون ما نمی  خواستیم پرداختی از جیب معلم بالا باشد درحالیکه تعهداتی را در نظر بگیریم که فراوانی آن زیاد است.

  صندوقی شدن بیمه تکمیلی برای فرهنگیان چه تاثیری داشته

اکنون مدیریت مالی بیمه تکمیلی با آموزش و پرورش است و اکنون نظارت مستقیم بر شرکت کارگزار، مراکز درمانی وکاهش زمان پرداخت وجود دارد.درنتیجه مشکلات گذشته دیگر کمتر وجود دارد.  

من هنوز امسال از بیمه تکمیلی استفاده نکردم ایا هزینه ها به موقع پرداخت میشه با مثل قبل هست؟

اگر بیمار به مراکز درمانی تحت قرارداد ما برود با هولوگرامی که روی کارت او است هزینه ای پرداخت نمی کند اما اگر قراداد نداشته نباشد میانگین بین 15 تا یک ماه طول می کشد . استان ها  چون باید پرونده ها را جمع کنند برای همین مقداری طول می کشد اما الان خوشبختانه در کوتاهترین زمان انجام می شود.

فرهنگيان بازنشسته چه گناهي مرتكب شده اند كه بايدازبيمه تكميلي مناسب همچون شاغلان برخوردارنباشندچرامحبت فراموش شده است

سال 90 یک دوره 4 ماهه این طرح  را برای بازنشستگان اجرا کردیم اما دولت سهم خود را پرداخت نکرد و الان هم با وجود اعلام آمادگی ما، هنوز زیرساختها فراهم نشده تا سهم پرداختی بیمه تکیملی آنها از سوی دولت فراهم شود.با اینحال اگر تامین اعتبار شود ما همین تعهدات را برای آنها هم فراهم می کنیم.

بازنشسته ها الان زیر نظر صندوق بازنشستگی کشوری هستند و کاملا خدمات بیمه تکمیلی آنها با شاغلان فرهنگی متفاوت است و این را هم باید در نظر گرفت.  

من 3 سالی می شود که معلم حق التدریس هستم چرا بیمه تکمیلی برای من نیست؟

اگر منظور معلمان مدارس غیرانتفاعی است که با مدرسه قرارداد دارند و ربطی به وزارت خانه ندارند چون معلم حق التدریس نداریم یا بازنشسته هستند و دعوت به کار شدند یا قرارداد با مدرسه دارند.    

سلام جهت بيمه تكميلي خانم بنده كه اموزگار رسمى هستن به منطقه ٤اموزش و پرورش رفتم حدود اذرماه به من گفتن نميشه ،بايد سال جديد ٩٥بشه،أيا ميتونيم الان بيمه كنيم

 برای ثبت نام متقاضیان فرهنگی بیمه تکمیلی تا نیمه آبان فرصت بود و دیگر امکان ثبت نام جدید وجود ندارد تا مهر 95.  

برای بیمه باید ما نصف یا بیشتر هزینه را پرداخت کنیم بعد بیمه به ما پرداخت کند من با این حقوق کم چطور می توانیم هرینه عمل قلبم را بدهم

این پرداخت نصف یا بیشتر برای کسانی است که به مراکز درمانی خارج از قرارداد ما مراجعه می کنند. در تعهدات ما ویزیت،آزمایش،دارو، فیزیوتوراپی، عینک و .... برای فرهنگیان در نظر گرفته شده است.

من حدود 22 سال در آموزش و پروش خدمت کردم و الان هم پوشش بیمه تکمیلی را دارم اما دخترم سرطان داره  و از پس هزینه ها نمی توانم بربیایم. بیمه تکمیلی چقدر بیماری های سخت ما را پوشش می دهد؟

تعریفی از بیماران صعب العلاج و خاص وجود دارد که توسط وزازت بهداشت شده است. طبق آن اتفاقا برای بیماران صعب الاعلاج و بیماری های خاص پوشش جدیدی در نظر گرفته شده و علاوه بر این یک صندوق هم داریم که می تواند کمک کند.

 

خانه هایی که قرار بود برای اسکان بیماران باشد الان در کدام شهرها هستند؟

طرح اسکان بیماران صعب العلاج به جز خانه های معلم در این دولت شکل گرفت که در 12 شهربزرگ و مرکز درمانی مانند تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد، بیرجند تا کنون خدمت رسانی می کنند تا خود بیمارو همراه او مشکل سرپناه نداشته باشند و دغدغه بیمار تنها رسیدگی به درمان باشد. امیدوارم تا نیمه اول سال 95 در باقی شهرها مانند کرمان، کرمانشاه،اهواز، زنجان، ارومیه و تبریز هم مراکز جدید افتتاح شود که هزینه آن تقریبا رایگان است.

 

 

بیمه حوادث

در ادامه موضوع بیمه حوادث مطرح شد. حاجبلو گفت: براساس نیاز مدارس و دانش آموزان ما بالاترین قرداد را برای بیمه حوادث منعقد کردیم به طوریکه الان 7500 تومان حق بیمه گرفته می شود اما در صورت فوت معلم یا دانش آموز 7 میلیون تومان خسارت دریافت می کنند.

 

او تاکید کرد: این بیمه در مدارس، اردوهای تربیت بدنی،خارج از مدرسه هم جبران خسارت می کند.
او تاکید کرد: قرداد ما معطوف به مدرسه نیست و در طول 24 ساعت می تواند از آن استفاده کنند و هزینه کاشت حلزون، نارسایی کلیه و ... را هم پرداخت می کند.
حاجیلو یادآور شد: در اردوها نیاز به خرید بیمه حوادث جدید نیست و همان بیمه یک ساله در هر زمان و مکان کافی است حتی در تصادف های جاده ای اگر دانش آموز آسیب ببنید می توانند خسارت را دریافت کنند.

 

سوال

پاسخ

این بیمه حوادث دانش آموزی هیچ فایده ای نداره من هرسال فقط پول پرداخت میکتم اما وقتی بجه من تو مدرسه دعواش شد و دندونش شکست بیمه کفت این حادثه مربوط به مدرسه نیست بچه شما دعوا کرده

مرجع رای باید مشخص شود چون خسارت پرداخت می شود.

 

وام

سیاری در مورد وام 5 میلوین تومانی بازنشستگان گفت: در جلسات و مذاکرات طولانی که با هیات مدیره بانک ملی داشتیم سال قبل 240 هزار فقره و امسال هم 100 هزار فقره وام کم بهره خرید کالا به فرهنگیان پرداخت شد .

او تاکید کرد: اکنون  بانک ملی با  تاکید بانک مرکزی شرایط دست و پاگیری مثل ارائه پیش فاکتور، مراحعه چندباره فرهنگیان و... را حدف کرد و کار اصلی در اداره های آموزش و پرورش انجام می شود.

او گفت: البته ما برای پرداخت وام یک پیشنهادی را به استانها کردیم که زنان سرپرست خانوار، بیماران یا دانشجو در خانه دارند در اولویت باشند.

در جدول زیر پاسخ به سوالات فرهنگیان آورده شده است:

 

سوال

پاسخ

من با 23 سال سابقه برای وام مراحعه کردم اما به من گفتند شامل من نمی شود چرا

با توجه به سهیمه هر استان پرداخت وام به مدیرکل واگذار شده است. 

این صندوق ذخیره فرهنگیان قرار کی به فریاد ما برسه؟

این صندوق هیات امنا جداگانه ای دارد.هدف اصلی در این صندوق سودرسانی به شرکت های زیرمجموعه است چون یک بنگاه اقتصادی است و در کنار آن در کنار آموزش و پرورش  خدماتی هم به فرهنگیان ارائه می دهند.

وام 5 میلیونی برای معلم حق التدریس هم هست یا فقط معلمان رسمی

این وام برای کارکنان رسمی و پیمانی است یعنی کسانیکه از بانک ملی حقوق می گیرند، چون تعداد وام محدود است .

من بانشسته هستم و 30 سال هم خدمت کردم چرا وام برای من نیست؟

امور رفاهی بازنشستگان، حقوق و بیمه تکمیلی آنها مربوط به سازمان صندوق بازنشستگی کشور و وزارت کار و رفاه است .

تنها تسهیلاتی که قراره به عنوان وام به فرهنگیان پرداخت بشه از همین راه چون سهیمه ها خیلی کم هستند؟

750 صندوق وام قرض الحسنه ضروری در سراسر کشور به تعداد اداره های کل داریم که وام یک درصد کارمزد پرداخت می کنند که بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش دارد . فرهنگیان می توانند با مدت انتظار 6 ماه بدون هیچ تشریفات بدون هیچ ضامنی می تواند وام ضروری بگیرند.

 

45232

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 511129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =