۰ نفر
۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵

معاون نظارت و پایش محیط زیست تهران در مورد رسیدن گرد و غبار غرب و جنوب کشور به تهران توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چند روزی است که گرد و غبار که گفته می شود منشا آن کشور عراق است غرب کشور را درگیر کرده است. روز جمعه بادهای شدید در عراق گرد و غبار را به استان های غربی هدایت کرد و همین بادهای پر سرعت سبب شد تا منابع داخلی هم فعال بشوند و افزایش غلظت گرد و غبار را داشته باشیم.

این در حالیست که دیروز در اهواز غلظت آلاینده‌ها به عدد ۹۹۷۷ یعنی حدود ۱۰ هزار رسید. در شهرهای دیگر نیز کم وبیش اعداد بالای ۵ هزار ثبت شده است. این آلودگی ها سبب شد تا مدارس و دانشگاه های برخی شهرها به تعطیلی بکشد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که وقتی گردوخاک به این حد از غلظت می رسد، علاوه بر شهرها و استان های مرزی مرکز را هم درگیر می کند و احتمالا به پایتخت هم خواهد رسید.

محمد رستگاری در مورد منشا و علت گرد و غباری که دوباره به جان غرب و جنوب کشور افتاده است گفت: در 23 سال گذشته، 18 سال اخیر خشکسالی داشتیم و آن پنج سال دیگر هم به این صورت نبوده که وضعیت بارندگی ها خوب بوده بلکه نرمال متوسط بوده است.
این کمبود بارندگی باعث شده که نه تنها برای خود کشور که برای منطقه مشکلاتی ایجاد شود. این است که کل منطقه دچار خشکسالی است و با توجه به سدسازی هایی که توی کشورهای همسایه شده، موجب شده یک سری کانون های گردو غبار به وجود آید.

این کانون ها اکثرا در خارج از کشور هستند. زمانی که وزش باد شدید را در سطح منطقه داریم، گرد و خاک وارد کشور می شود و شهرها و استان های مرزی را تحت تاثیر قرار می دهند.

این گردو خاکی که امروز به تهران رسیده است منشاش خارج از کشور و عراق است. این باعث می شود که غرب کشور و در نهایت تهران درگیر شود.

بیشترین دلیل ایجاد گرد و خاک خشکسالی ها و عدم مدیریت منابع آبی کشورهای همسایه است.

این پدیده ها موقتی هستند و اینطور نیست که همیشگی باشند؛ قطعا تهران هم تحت تاثیر این گرد و خاک قرار می گیرد ولی همیشگی نیست و مستمر ادامه ندارد. موقعی که شدید اتفاق می افتد، تهران را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

رستگاری در مورد احتمال افزایش گرد و خاک در تهران گفت: در تهران هم احتمال وجود دارد ولی تاکید من بر این است که امسال و اوایل سال آینده از منشا داخلی خوزستان گرد و خاک کمتر خواهد بود. به این دلیل که تالاب های کشور کمی وضعیتشان بهتر شده و آبگیری شده اند منشا داخلی گرد و خاک کمتری داریم. اما اینطور نیست که تهران اصلا تحت تاثیر قرار نگیرد.

او گفت: برای گرد و خاکی که منشا خارجی دارد عملا سازمان محیط زیست کار خاصی نمی تواند انجام بدهد ولی آن هایی که منشا داخلی دارند، برایشان برنامه داریم و عملیاتش در حال اجراست.

رستگاری در پایان به تشریح اقدامات محیط زیست تهران برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به پایتخت پرداخت و گفت: منابع نقطه ای و کانون های نقطه ای مثل معادن شن و ماسه را شناسایی کردیم و در حال پایش هستند و برای آن ها برنامه وجود دارد ولی برای آن ها که خارج از منشا استان و کشور هستند عملا کار خاصی برای آن نمی تواند انجام دهد.

304 42

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 512272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    حالا تو اردی بهشت می بینیم الودگی تهرانو با ریز گردهای جنوب تهران ملارد و....اون موقع تقصیر رو گردن کی میندازین
  • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    1 0
    اولا که رسید شما خبر نداری....دوما منشا داخلی است مدیر کل هواشناسی استان خوزستان امروز اعلام کرده
  • بی نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    1 1
    عه تهران اگر اینجوری بشه بدبختیم خخخخخخ دروغ میگن بابا از عراق چجوری میخواد توی ایران بیاد؟