۰ نفر
۱۰ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۲

به گفته نخست وزیر ، ائتلاف ملی عراق، جبهه "التوافق" و ائتلاف کردستان با ائتلاف دولت قانون، متحد می شوند.

نوری مالکی نخست وزیری عراق برای بقای در پست خود تقلا می‌کند. در شرایطی که ایاد علاوی که پیشتاز انتخابات بود خود را برای تشکیل دولت مهیا می‌کند، مالکی که در این انتخابات با 89 کرسی در اختیار در سکو دوم ایستاده است از گام‌های آخر برای ایجاد ائتلافی که رهبری دولت آتی عراق را در اختیار داشته باشد، سخن می‌گوید.

به گزارش آسوشییتدپرس، نوری مالکی، اعلام کرد که آخرین اقدامات برای تشکیل ائتلافی که دولت آینده عراق را تشکیل می دهد، انجام شده است و بزودی این ائتلاف اعلام می شود. وی افزود: ائتلاف ملی عراق، جبهه "التوافق" و ائتلاف کردستان با ائتلاف دولت قانون، متحد می شوند. همزمان به گزارش رسانه های عراقی و رسانه های منطقه ای ، رایزنی های گسترده برای ایجاد ائتلاف های جدید آغاز شده است. سیاستمداران عراقی فهرست های پیروز در انتخابات تلاش می کنند هرچه سریع تر فراکسیونی پارلمانی تشکیل دهند تا بتوانند 163 رای لازم را برای تشکیل دولت آینده به دست آورند و راه را بر تلاش های فهرست العراقیه به ریاست "ایاد علاوی" که در انتخابات پیروز شده است، ببندند.

در همین حال، ائتلاف العراقیه نیز تلاش می کند با گروههای سنی ائتلاف کند تا در تشکیل فراکسیون بزرگ در پارلمان شکست نخورد. طارق الهاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس فهرست "تجدید" که به العراقیه پیوسته بود، در سخنرانی خود برای مردم عراق، خاطرنشان کرد: امید ما به دیگر احزاب پیروز در انتخابات است که به اراده مردم عراق احترام بگذارند و همگی باید از خواسته های خود برای خدمت کردن به مردم، چشم پوشی کنیم.
وی افزود: در حال حاضر آنچه که اهمیت دارد، تشکیل دولت ملی عراق است تا مسائل مهم و حساس را پیگیری کند و در مسیر دموکراسی و تغییر و اصلاح که مردم عراق به آن رای داده اند، مانع تراشی نشود.

بر اساس نتایج نهایی انتخابات ، ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی نخست وزیر اسبق عراق موفق شد از 325 کرسی پارلمان ، 91 کرسی را بدست آورد. ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی نیز 89 کرسی و ائتلاف ملی عراق به رهبری عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز 70 کرسی را بدست آوردند. ائتلاف کردستان عراق نیز به 43 کرسی پارلمان عراق دست پیدا کرده است و مابقی کرسی ها را دیگر ائتلاف ها و نامزدهای مستقل کسب کرده اند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 51498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۰
    0 0
    تبريك به مردم مظلوم ومسلمانان عراق ازطرف ديگر برادران وخواهران ايماني شان در ساير بلاد اسلامي.باعث خوشحالي ملت مسلمان ايران است واميدوارست تمامي ملت عراق ،مسلمان وغيرمسلمان وشيعه واهل سنت با آرامش ودوستي در كنار يكديگر زندگي مستدام داشته باشند.والله اكبر وما نصر الا من عندالله العزيز الحكيم.