ایاد علاوی درصدد ائتلاف با نوری مالکی است غافل از اینکه نخست وزیر صدری‌ها را به علاوی ترجیح می‌دهد

سارا معصومی : ایاد علاوی سیاستمدار سکولار شیعه که در انتخابات اخیر پارلمانی در عراق موفق به احراز اکثریت آرا شد، برای تشکیل دولت عجله دارد . در شرایطی که نوری مالکی و طیف‌های طرفدار او خواهان بازشماری آرا هستند ،ایاد علاوی تلاش‌ها برای یافتن متحدان سیاسی و تشکیل دولت ائتلافی را آغاز کرده‌است . علاوی در نخستین اظهار نظرها تاکید کرد که دست خود را برای ائتلاف با هر گروه و طیف سیاسی دراز خواهد کرد.

به گزارش آسوشییتدپرس ، در شرایطی که بسیاری از طیف‌های سیاسی فعال در عراق اصرار دارند که حضور علاوی در قدرت می‌تواند رابطه میان عراق و ایران را مجددا به سمت تنش هدایت کند، علاوی تاکید کرد که و دولت جدید به دنبال مصالحه با تمام همسایگان است. علاوی در میان عراقی‌ها به نورچشم امریکا شهرت دارد و همین امر انتخاب او به عنوان نخست وزیر در عراقی که استقلال را تجربه می‌کند را سخت‌تر کرده است. ایالات متحده تا پایان تابستان جاری باید خاک عراق را ترک کند و کم نیستند تحلیل گرانی که اصرار دارند پیروزی علاوی در این انتخابات در حقیقت ترفند آمریکا ست برای ادامه تاثیرگذاری بر سیاست داخلی در عراق.


همزمان با این سخنان علاوی نوری مالکی که تنها دو کرسی کمتر از علاوی کسب کرده اصرار دارد که روند بازشماری آرا باید آغاز شود. احراز 91 کرسی در پارلمان عراق به علاوی این توان را نمی‌دهد که به تنهائی قرت را در دست بگیرد و تشکیل دولت ائتلافی امری ضروری محسوب می‌شود . با این‌همه به درازا کشیده شدن تشکیل این ائتلاف در نهایت تنها به ضرر امنیت ملی و آرامشی است که عراق در یک سال گذشته نسبتا تجربه کرده است. علاوی در تازه‌ترین مصاحبه مطبوعاتی خود در این خصوص گفت: " لیست العراقیه " برای تشریک قدرت دست خود را به سمت نمامی ائتلاف‌ها از جمله " دولت قانون " به رهبری نوری مالکی دراز می‌کند. عراق به یک حزب یا یک نفر تعلق ندارد. عراق برای تمامی عراقی‌هاست.


در جریان انتخابات سال 2005 زمانی که به پیروز در انتخابات پنج ماه فرصت داده شد تا دولت ائتلافی خود را اعلام کند، عراق در بستری از ناآرامی فرو رفت . اکنون علاوی بیم این را دارد که طولانی‌تر شدن این زمان این‌بار هم تاریخ را تکرار کند. با وجود عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از کوچه و خیابانهای عراق در یک سال گذشته اما نوری مالکی در جامه نخست وزیر در تامین امنیت عمومی و سلامت انتخابات موفق بوده و اکنون سیاست‌بازی‌های علاوی مجددا می‌تواند عراق را در پرتگاه سقوط قرار هد .
علاوی در همین زمینه به خبرنگاران گفت: امیدوارم که بتوانم هر چه سریع‌تر دولت جدید را تشکیل دهم. دولتی که هم در تامین امنیت و هم در برآورده کردن نیازهای عمومی عراقی‌ها موفق عمل کند.
نوری مالکی در تازه‌ترین اظهار نظر خود تصریح کرده بود که به دنبال تشکیل بزرگترین ائتلاف در پارلمان عراق است. علاوی نیز در واکنش به این سخنان تصریح کرد که دولت آتی عراق قطعا به رهبری " لیست العراقیه " تشکیل خواهد شد . او در ادامه سخنانش افزود : مرم عراق با آرای خود نشان دادند که خواهان برتری " لیست العراقیه " بر سایر احزاب هستند. بنابراین بر اساس قانون اساسی پیروز این میدان انتخاباتی هسته مرکزی دولت آتی خواهد بود .


همزمان ائتلاف دولت قانون به رهبری مالکی در حال اتحاد با حزب " اتحاد ملی عراق " است. حزبی شیعه که رابطه بسیار نزدیکی هم با ایران دارد. در شرایطی که این دو حزب ائتلاف با یکدیگر را بپذیرند مجموع کرسی‌های در اختیار آنها در مجلس عراق به 159 کرسی خواهد رسید . جریان صدر به رهبری مقتدی صدر هم بخشی از همین اتحاد ملی عراق است . گروهی از نمایندگان " ائتلاف قانون " با همراهی اعضای جریان صدر دو روز پیش به ایران سفر کردند تا با مقتدی صدر در خصوص آینده دولت ائتلافی مذاکراتی داشته باشند .
در شرایطی که مالکی و مقتدی صدر رابطه حسنه ای با ایران دارند، علاوی به سیاستمدار نزدیک به اعراب و ایالات متحده شهرت دارد .او در جریان چند سال گذشته مرتبا ایران را به حمایت از شبه‌نظامیان شیعه در عراق متهم کرده اما از زمان پیروزی در انتخابات ادعا می‌کند که به دنبال تلطیف فضا دیپلماتیک است . او در بخشی از سخنان خود در این خصوص گفت: ما نباید بحث ثبات سیاسی و امنیتی در عراق را از ثبات منطقه ای منفک کنیم. دولت جدیدی که در راه است باید رابطه حسنه‌ای با تمامی همسایگان از جمله ایران و کویت داشته باشد .

آیت‌الله سیستانی فاصله خود با سیاست را حفظ می‌کند

همزمان با تکاپوهای سیاسی در داخل عراق برای تشکیل ائتلاف و سبقت گرفتن از یکدیگر، آیت‌الله سیستانی مرجع عالی‌قدر شیعه که با پیام‌های انتخاباتی خود بسیاری از عراقی‌ها را به پای صندوق‌های رای کشانده بود همچنان سکوت کرده است. روزنامه الحیات چاپ لندن در تازه‌ترین خبرهای انتخاباتی خود از عراق به نقل از منبعی نزدیک به آیت‌الله اعلام کرد که وی در مذاکرات مربوط به تشکیل کابینه جدید، بی طرفی را حفظ خواهد کرد.

بنا به گفته این منبع که خواست نامش فاش نشود، آیت الله سیستانی به مدیریت روند سیاسی عراق، تمایلی ندارد، بلکه فقط ارشاد گروه های سیاسی این کشور را خواستار است.
تاکیدهای چند سال پیش آیت الله سیستانی برای تشکیل ائتلافی شیعه در عراق در آن زمان ضروری بود، زیرا شیعیان این کشور پس از سال ها ظلم "صدام حسین" باید به حقوقشان دست می یافتند، اما اکنون از آنجا که شرایط و ضرورت های چند سال پیش وجود ندارد، مراجع تقلید شیعیان عراق از جمله آیت الله سیستانی، اعلام کردند که رای دهندگان این کشور، باید خود درباره نامزدهای انتخابات تصمیم بگیرند و مسوول باشند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 51192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =