چه دارویی تست دوپینگ ماریا شاراپووا را مثبت کرد؟/همه چیز درباره ملدنیوم جنجالی

ماریا شاراپووا که چند سال در صدر تنیس بانوان جهان ایستاده بود در نشستی خبری از مثبت بودن تست دوپینگ خود در مسابقات استرالیا خبر داد. چه دارویی اما شاراپووا را گرفتار این ماجرا کرد؟

به گزارش خبرآنلاين،ماده ممنوعه ای که در نمونه آزمایش شاراپووا پیدا شده ملدنیوم است؛ دارویی که شاراپووا گفته است از ۱۰ سال پیش به تجویز پزشک از آن استفاده می‌کرده و به تازگی در فهرست داروهای ممنوعه قرار گرفته است. اما ملدنيوم چه دارويي است ؟
ملدنيوم در درمان كم خوني موضعي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. يعني در زماني كه جريان خون به عضو خاصي كم است به ويژه آنژين و نارسايي قلبي كه جريان خون در قلب كم مي‌شود. اين دارو همچنين در موارد حمله قلبي،نارسايي قلبي و گاهي حتي بعد از سكته‌هاي قلبي تجويز مي‌شود. براي بهبود گردش خون در مغز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

اين دارو توسط شركتي در جمهوري لتوني  توليد مي‌شود و تنها در كشورهاي حوزه بالتيك و روسيه  مورد استفاده گسترده است. به خاطر نداشتن تائيديه FDA اين دارو مجوز فروش در آمريكا را ندارد. آژانس جهاني ضد دوپينگ به تازگي اعلام كرده كه ساز و كار اثر اين دارو باعث بهبود عملكرد ورزشكاران شده و نوعي تقلب به حساب مي‌آيد. در واقع با افزايش گردش خون ملدنيوم باعث مي‌شود تا بدن ورزشكار در مسابقات و تمرين‌ها عملكرد بهتري پيدا كند و اكسيژن بيشتري به عضلات برسد.

5454

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 517658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    3 1
    نمیشه که یه دفعه یه دارو ممنوع بشه باید داروهایی که مقاصد درمانی و پزشکی دارن اگر وارد لیست داروهای غیر مجاز میشن قبلش اعلام بشن
  • سینا شریف زاده RO ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    2 0
    برخی از داروها با نیت های خاصی استفاده میشن.مثلا خیلی از ورزشکاران بدنسازی از قرص های محرک جنسی استفاده میکنن تا گردش خونشون زیاد بشه