۰ نفر
۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۱
چرا هیچ جا، بهار کردستان نمی شود؟

کردستان سرزمین مهربانی و صفا و صمیمیت در آغاز بهار حال و هوای دیگری دارد و بودن در کنار مردمانش در این فصل خاطره ای ماندگار خواهد شد.

خبرآنلاین- استان کردستان منطقه ای کوهستانی است که با ارتفاع متوسط دو هزار متر از سطح دریا از مرتفع ترین استان های کشور به شمار می آید، میانگین سالانه بارندگی در استان معادل 500 میلیمتر است و اختلاف ارتفاع بین بلندترین و پست ترین نقاط استان به حدود 2400 متر می رسد که کوه شاهو در جنوب غربی استان با ارتفاع 3300 متر بلندترین و منطقه آلوت در بانه با ارتفاع حدود 900 متر کم ارتفاع ترین نقطه استان محسوب می شوند.
این اختلاف ارتفاع موجب به وجود آمدن اقلیم های متفاوت شده و این موضوع از نظر گردشگری حایز اهمیت است چرا که از نظر تنوع اقلیمی و وجود عوارض طبیعی و توپوگرافی، استان کردستان دارای جاذبه های متنوع و ارزشمندی است و اغلب شهرهای استان به علت قرارگیری بر روی تپه های بلند و شکل تپه ماهوری آنها چشم اندازهای زیبایی را به وجود آورده اند.
بر اساس استانداردهای جهانی دمای مطلوب و مناسب برای جهانگردان بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد است که با توجه به میانگین دمای روزانه استان، از اواسط اردیبهشت تا اواسط مهر بهترین ایام برای سفر گردشگران به این منطقه است و میانگین دمای ماه های این دوره از 22 تا 28 درجه سانتی گراد متغیر است.
دو ماهه اول سال یعنی فروردین و اردیبهشت به علت بارندگی های زیاد و در نتیجه سرسبزی منطقه بهترین زمان برای برگزاری تورهای طبیعی و دیدار مسافران از طبیعت کردستان است.
رودخانه های این استان عموماً به دو حوزه آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه می ریزند و تعدادی نیز وارد کشور عراق می شوند.
استان دارای پنج دریاچه زریوار در مریوان، دریاچه پشت سد قشلاق در 15 کیلومتری شمال شهر سنندج، دریاچه پشت سد گاوشان در 45 کیلومتری جنوب سنندج، دریاچه پشت سد بوکان در شمال شهر سقز و دریاچه پشت سد آزاد در غرب سنندج است و این دریاچه ها هرکدام محل بسیار مناسبی برای اجرای برنامه های تورگردانی هستند.
همچنین پوشش جنگلی استان کردستان با وسعتی افزون بر 320 هزار هکتار در نواحی غربی استان که از شمال بانه شروع شده و شهرستان مریوان و قسمت جنوب غربی استان را نیز در بر می گیرد و بیشتر شامل بلوط، مازو، گلابی وحشی، زبان گنجشک، آلبالوی وحشی است و پس از جنگل های شمال کشور در مرتبه دوم قرار دارند ویژگی منحصر به فرد دیگری است که کردستان را برای پذیرایی از گردشگران و طبیعت دوستان مهیاتر می کند.
ترکیب کوه، جنگل و رودخانه در مناطق غربی استان مناظر و چشم اندازهای زیبایی را به وجود آورده است که بیشتر دوستداران طبیعت را به خود جذب کرده است وعدم سابقه وجود و یا تکرار بلایای طبیعی همانند زمین لرزه و... استان کردستان را محیط بسیار مطلوبی برای گردشگران قرار داده است و امیدواریم روز به روز بر تعداد مسافران به این دیار افزوده شود.

شهرستان سنندج
شهر سنندج مرکز استان کردستان در فاصله 512 کیلومتری جنوب غربی تهران قرار گرفته است و ارتفاع این شهر از سطح دریا هزار و 480 متر است.
مسجد جامع سنندج،مجموعه پارک تفریحی آبیدر، بازار سنندج، خانه کرد (عمارت آصف)، موزه سنندج، عمارت خسروآباد، عمارت وکیل، عمارت مشیر دیوان، حمام خان، امامزاده هاجر خاتون خواهر امام رضا(ع) ، امامزاده پیرعمر پسر بلافصل حضرت علی(ع)، امام زاده پیرمحمد، قرآن نگل ودریاچه سد قشلاق از مهمترین جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی شهرستان سنندج محسوب می شوند.

شهرستان بانه
این شهرستان در شمال غربی استان و شهر بانه در فاصله 262 کیلومتری سنندج و در مجاورت مرز عراق قرار گرفته است بانه شهری کوهستانی با متوسط بارندگی 750 میلی متر در سال است جنگل های زیبا و کوه نمادین آربابا از مهم ترین مناطق گردشگری استان می باشد.
این شهرستان در سال های اخیر به مهم ترین کانون تجاری استان تبدیل شده و در سه سال اخیر بیشترین تعداد گردشگر استان را به علت وجود مراکز و بازارهای خرید کالاهای ارزان، طبیعت سرسبز و توسعه مراکز اقامتی و پذیرایی و مهمان نوازی مردم منطقه داشته است.
پارک کوهستانی دوکانان و پیرمراد، دریاچه سد بانه، تفرجگاه سورن، روستا و غار شوی و روستای نجنه علیا از مهمترین جاذبه های گردشگری این شهرستان می باشد.

شهرستان سقز
این شهرستان در شمال غربی سنندج و هم مرز با استان آذربایجان غربی قرار گرفته است و از مهمترین جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی آن می توان به قلعه باستانی زیویه، مجموعه کاروانسرا و بازار قدیمی سقز، مسجد دو مناره و دریاچه سد شهید کاظمی (دریاچه زرینه رود) اشاره کرد.

شهرستان بیجار
شهرستان بیجار مرکز منطقه گروس در شمال شرقی استان و در مجاورت استان زنجان قرار گرفته است ارتفاع این شهر از سطح دریا هزار و 870 متر است و بعد از شهر کرد مرتفع ترین شهر ایران است.
این شهرستان دارای آب و هوای کوهستانی و زمستان های سرد و تابستان های معتدل است و رودخانه قزل اوزن که شاخه اصلی سفیدرود محسوب می شود در داخل این شهرستان جریان دارد.
مجموعه بازار و تیمچه حاج شهباز و امیر تومان، قلعه باستانی قم چقای، منطقه حفاظت شده بیجار، مجموعه پل، قلعه و روستای تاریخی صلوات آباد ، روستا و مسجد تاریخی خسروآباد در روستای خسروآباد در مسیر جاده بیجار به قروه، امام زاده عقیل نزدیک شهر حسن آباد یاسوکند مربوط به دوره ایلخانی، برج اشقون بابا، برج اوچ گنبد خان در فاصله 75 کیلومتری شمال غرب شهر بیجار در روستایی به همین نام ، برج ینگی ارخ در روستای به همین نام در 63 کیلومترشمال شهر بیجار ، پل قجور، بقعه پیر خضر واقع در روستای پیرخضر در دو کیلومتری بیجار ومقبره شیخ فاضل گروسی از مهمترین جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی این شهرستان است.

شهرستان دیواندره
شهر دیواندره مرکز شهرستان دیواندره در فاصله 99 کیلومتری شمال سنندج و در مسیر جاده سنندج به سقز قرار گرفته است و قسمت وسیعی از این شهرستان را دشت مرتفع اوباتو فرا گرفته است.
غار باستانی کرفتو، کوهستان چل چمه، منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو و دشت های سرسبز و طبیعت بکر این شهرستان را می توان مهمترین جاذبه های گردشگری دیواندره عنوان کرد.

شهرستان سروآباد
این شهرستان در فاصله 92 کیلومتری غرب سنندج و در همسایگی شهرستان مریوان قرار دارد. سروآباد مهمترین منطقه استان از لحاظ اهمیت و تعدد جاذبه های طبیعی است و بخش اعظم منطقه اورامان که دارای ارزش تاریخی، فرهنگی و طبیعی قابل توجهی است در این شهرستان واقع شده است.
تفرجگاه دزلی و درکی، رودخانه سیروان ، منطقه اورامان (هورامان) و روستاهای پلکانی آن، روستای شگفت انگیز اورامان تخت، مراسم سالانه عروسی پیر شالیار از مهمترین جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی سروآباد به شمار می آید.

شهرستان مریوان
شهرستان مریوان در غرب استان و شهر مریوان در فاصله 125 کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است. متوسط بارندگی سالانه مریوان بیش از 800 میلی متر در سال می باشد و بدین سبب پر باران ترین شهر استان محسوب می شود.
شهرستان مریوان مهمترین شهرستان استان از نظر گردشگری بوده و دریاچه زریوار که در دو کیلومتری غرب این شهر قرار گرفته است به عنوان مهمترین جاذبه گردشگری استان محسوب می شود.
مراکز خرید شهری، دریاچه زریوار، تفرجگاه های جنگلی اطراف روستای سیاناو و تفرجگاه ملاقوبی در کنار جاده سنندج- مریوان در روستای هجرت، آبشارهای فصلی قمچیان و گویله در نزدیکی روستاهایی با همین نام در مسیر جاده مریوان به سقز،قلل معروف«سلطان اغره تو» در مسیر مریوان به سقز، قله «میراجی» نزدیک روستای نی، کوه «قله برد» نزدیک روستای«چور»، قله «گاران» در مسیر مریوان به سقز از مهم ترین جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی محسوب می شود.

شهرستان قروه
این شهر در دشت وسیعی در 90 کیلومتری شرق سنندج و شمال غربی همدان در طول جاده سنندج- همدان توسعه یافته است.
دریاچه سراب ، چشمه آب معدنی و امام زاده باباگرگر، حمام تاریخی قصلان، منطقه حفاظت شده بدر و پریشان، کوه فرهاد تاش، آثار صخره ای کوه فرهاد تراش روستای وینسار وپل تاریخی فرهادآباد از مهم ترین جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی شهرستان قروه به شمار می آیند.

شهرستان دهگلان
شهرستان دهگلان در 60 کیلومتری سنندج و بر روی جاده مواصلاتی همدان- سنندج قرار گرفته است.
کوه و امامزاده شیدا، شیطان بازار (محدوده ای دارای سنگ های آهکی که بر اثر عوامل طبیعی، آب و باران به صورت اشکال مختلف شبیه به انسان و حیوانات درآمده است که در دو کیلومتری شمال غرب کوه شیدا )، کوه سرمه علی و دریاچه پشت سد سنگ سیاه واقع در روستای کبودخانی (9 کیلومتری جنوب شهر دهگلان) از مهم ترین جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی دهگلان محسوب می شوند.

شهرستان کامیاران
کامیاران در فاصله 65 کیلومتری جنوب شهر سنندج واقع شده است وموقعیت مناسب شهر در مسیر جاده کاروانی قدیمی شمال غرب به سمت جنوب غرب کشور، موجب رونق و توسعه شهر کامیاران شده است.
بخش شرقی و شمال شرقی کامیاران کوهستانی است و دره های زیبا و خوش آب و هوایی دارد و در بخش جنوبی به دشت کرمانشاه متصل است.
روستای شگفت انگیز پالنگان، کتیبه و نقش برجسته تنگی ور، زیارتگاه حضرت عکاشه صحابه گرامی رسول الله(ص)، زیستگاه شاهو، دریاچه سد گاوشان، رودخانه سیروان، زیارتگاه شیخ عباس کومایین واقع در روستای کومایین در 45 کیلومتری شمال شرقی کامیاران، ارتفاعات آوالان واقع در روستای نشور ، زیارتگاه و آب شفابخش مشهور به بایس پرنه در سه کیلومتری جاده کامیاران به سنندج از مهم ترین جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی این شهرستان محسوب می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 520677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =