یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم این سئوال را مطرح کرده که جریمه کردن خودروهایی که وارد محدوده تردد پلاکهای زوج و فرد یا طرح ترافیک می شوند چه مستمک قانونی دارد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در محدوده مرکزی چند کلانشهر کشور از جمله تهران، محدودیتهایی برای استفاده از خودروی شخصی وجود دارد که به آن محدوده ممنوعیت ترافیک و طرح دیگری به نام طرح محدودیت تردد پلاک های زوج و فرد گفته می شود.

هر خودرویی که بدون توجه به ضوابط این طرح ها (از لحاظ نوع پلاک یا زمان) وارد این محدوده ها شود، با جریمه های راهنمایی و رانندگی مواجه می شود.
یکی از شهروندان مطرح کرده که زیربنای قانونی این جریمه ها کجاست. این مخاطب سرویس مشکلات مردم نوشته: گویا طرح زوج و فرد در تهران وجهه قانونی ندارد و بر این اساس جریمه های آن نیز مشکل قانونی دارند. اگر موضوع درست است آیا دیوان عدالت اداری می تواند در این زمینه وارد شود؟
مبنای تعیین محدوده طرح زوج و فرد و همچنین طرح ترافیک در شهرها از جمله تهران، طبق قانون، شورای عالی هماهنگی ترافیک به ریاست وزیر کشور است. بدیهی است ورود وتردد خودروها به هیچ بخشی از معابر عمومی شهر، محدود نمی شود مگر به حکم قانون که در این جا، مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک است.
شورای عالی هماهنگی ترافیک با تصویب طرح هایی مانند زوج و فرد و طرح ترافیک، سعی دارد ضمن کاستن از بار ترافیکی معابر مرکزی شهر، آلودگی هوا در این بخش از شهرها را کنترل کند.

بدیهی است جریمه های راهنمایی و رانندگی که توسط ماموران پلیس اعمال می شود نیز مربوط به اجرای مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک است. طبق قانون، می توان از مصوبه شورای عالی ترافیک مانند هر نهاد اجرایی دیگر، به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و در صورت حکم این دیوان، در طرح های مذکور، تغییر به وجود آورد.
ضمنا در تعطیلات نوروز، کلیه طرح های ترافیک و زوج و فرد در شهرها، لغو می شود.


23231

 

کد خبر 520849

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند ایران زمین A1 ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۲
    1 0
    البته بدیهی است مالک خودرو انتظار دارد در قبال خرید خودرو بتواند از آن در سطح شهر استفاده کند. برای دسترسی بهتر و راحتتر در زمان رفت و آمد به سرکار,خرید کردن, دسترسی راحت به مراکز بهداشتی و پزشکی و بسیار موارد دیگر. واقعاً تعجب میکنم زبان مردم مو درآورد از بس که گفته شد تعداد اتوبوسها را زیاد کنید.تعداد مترو و ساعات رفت و آمد را بیشتر کنید.آیا مردم, هم نبایستی از خودروی شخصی بدلخواه خود استفاده کنند و هم جور کمبود اتوبوس و مترو را بدوش بکشند؟مانده ام آنکس که ادعای حمایت از حقوق مصرف کننده را دارد کجاست و چکار میکند.
  • بابک A1 ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۲
    1 0
    ..خانه ام داخل زوج و فرد و همسایه طرح ترافیک است عملا 3 روز هفته میتوانم خودرو ام را خارج کنم که چون همسایه طرح ترافیک هستم و برای رفتن باید طرح ترافیک را دور بزنم عملا غیر مسافرت نمیتوانم از خودرو استقاده کنم سالی 110 تومان عوارض شهردداری و کلی پول بیمه میدهم ..بعد همسایه وانتی دارم که سپر وانتش را پایین داده و روی پلاک را پوشانده و هر روز داخل طرح میشود و خودروهای بسیاری میبینم که با دستکاری یک عدد از عددهای پلاک در طرح ترافیک میچرخند .فقط هزینه های این طرح های غیر کارشناسی را مردم قانون مند میدهند .لطفا بچاپ تا به حال بیش از 500 هزازتومان جریمه ورد به طرح و زوج و فرد شده ام .این گونه قوانین فقط باعث رشد موتور سواران میشود .
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    البته بدیهی است مالک خودرو انتظار دارد در قبال خرید خودرو بتواند از آن در سطح شهر استفاده کند.برای دسترسی بهتر و راحتتر در زمان رفت و آمد به سرکار,خرید کردن, دسترسی راحت به مراکز بهداشتی و پزشکی و بسیار موارد دیگر. واقعاً تعجب میکنم زبان مردم مو درآورد از بس که گفته شد تعداد اتوبوسها را زیاد کنید.تعداد مترو و ساعات رفت و آمد را بیشتر کنید.آیا مردم هم نبایستی از خودروی شخصی بدلخواه خود استفاده کنند و هم جور کمبود اتوبوس و مترو را بدوش بکشند؟مانده ام آنکس که ادعای حمایت از حقوق مصرف کننده را دارد کجاست و چکار میکند.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین