انتشار با کیفیت‌ترین عکس‌ها از لکه مرموز یک سیاره کوتوله

دانشمندان ماموریت داون ناسا از عکس های تازه ای که این فضاپیما از پایین ترین مدارش به دور سرس گرفته را منتشر کرده‌اند، در میان این عکس‌ها از جمله تصاویری از دهانه اوکاتور که خیلی‌ها برای دیدنشان روزشماری می کرده‌اند دیده می‌شود.

دهانه اوکاتور به پهنای ۹۲ کیلومتر و ژرفای ۴ کیلومتر، درخشان ترین بخش سطح سرس(سیاره  کوتوله ای که فضاپیمای داون از اوایل ۲۰۱۵ مهمان مداری‌اش بوده است) را در خود جای داده است. تازه ترین عکس ها که از فراز ۳۸۵ کیلومتری بالای سطح سرس گرفته شده، گنبدی را در یک گودال با دیواره هموار در مرکزِ درخشان این دهانه نشان می دهد. چندین ساختار و شکاف خطی، بالا و کناره های این گنبد را خط خطی کرده اند. شکاف های آشکاری هم این گنبد را در بر گرفته اند که تا درون مناطق روشن و کوچک تر درون دهانه پیش رفته اند.

برای دیدن عکس در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید

رالف یومان، دانشمند سیاره ای و از بازرسان داون در مرکز هوافضای آلمان (DLR) در برلین می گوید: «پارسال، پیش از آن که داون مشاهدات فشرده اش از سرس را آغاز کند، دهانه ی اوکاتور مانند یک ناحیه ی روشن بزرگ دیده می شد. اکنون، با تازه ترین نماهای نزدیک می توانیم ساختارهای پیچیده را ببینیم که رازهای تازه ای را برای کاوش به ما نشان می دهند. هندسه  پیچیده  درون این دهانه  نشانگر فعالیت های زمین‌شناختی در گذشته ی نزدیک است، ولی ما برای آزمودن پنداشت هایمان درباره این سازندها نیاز به کامل شدن نقشه برداری دقیق زمین‌شناختی از این دهانه داریم.»

۵۴۵۴ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 521745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =