۰ نفر
۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۵
راهبرد جدید اسرائیل

دکتر علی اکبر ضیائی

ما همواره در رسانه های جمعی سخن از دشمنی اسرائیل با انقلاب اسلامی و مسلمانان جهان سخن گفته ایم و کمتر سخنی از عادی سازی روابط اسرائیل با نخبگان جهان اسلام رفته است، اما باید بدانیم که اسرائیل به خوبی می داند حذف ایران از نقشه جهان برای او یک افسانه است، اما عکس آن در هر حال امکان پذیر است، بویژه آنکه سید حسن نصرالله اخیرا اعلام نمود که موشکهای حزب الله می توانند نیروگاههای اتمی تل آویو را به راحتی مورد هدف قرار دهند. طرح بکارگیری جریانهای تروریستی جهادی چون داعش و القاعده جهت تضعیف جبهه مقاومت اسلامی و مبارزه با انقلاب اسلامی ایران همواره در برنامه راهبردی اسرائیل قرار داشته و خواهد داشت، اما ادامه این روند مانع از عادی سازی روابط علمی و فکری و دانشگاهی با نخبگان ایرانی و جهان اسلام برای تأثیرگذاری بر عموم مردم مسلمان نمی گردد و هدف نهائی آنان پس از تضعیف انقلاب اسلامی ایران و جبهه مقاومت اسلامی به عنوان مهمترین تشکل نظامی انقلابی علیه رژیم صهیونیستی ایجاد روابط عاطفی و علمی با نخبگان جهان اسلام و حتی در حوزه های ورزشی و هنری و عادی روابط میان اسرائیل و کشورهای اسلامی می باشد و برای این منظور هزینه بسیاری توسط سازمانهای صهیونیستی با کمک مؤسسات علمی و دانشگاهی غربی صورت می گیرد که به نمونه هایی از آن اشاره می نمایم.

اتاقهای فکر اسرائیل برای عادی سازی روابط با نخبگان مسلمان بویژه ایرانیان به روشهای متعددی متمسک می شوند. علت این امر نیز ضعف اسرائیل در مقابله دراز مدت و طولانی با کشورهای اسلامی است که تقریبا از همه طرف این رژیم را محاصره کرده اند و اگر اسرائیل بخواهد به عنوان یک کشور جعلی به حیات خود برای قرنهای آینده ادامه دهد باید به دنبال راهکارهایی برای ایجاد ارتباط فرهنگی و دینی با مسلمانان باشد و ادامه خشونتها به نفع این رژیم نخواهد بود و برای این منظور دانشگاههای متعددی در اسرائیل و کشورهایی چون آلمان طرحهای مطالعاتی مختلفی را برای عادی سازی روابط اقوام یهود و مسلمان در دست اقدام دارند. به عبارتی دیگر پس از تخریب کشورهای مقتدر اسلامی با ایجاد داعش و جریانهای تروریستی به نام اسلام باید راهکاری را برای ارتباط با مسلمانان بیابند تا حیات خود را در خاورمیانه تضمین نمایند. یکی از این طرحها در دانشگاه آزاد برلین توسط زابینه اشمیتکه با تیم مطالعاتی ایرانی برای شناسائی و معرفی شخصیتهای الگویی چون ابن کمونه است که دستهای پنهان اسرائیل در این طرح راهبردی اشاره می کنیم. زابینه اشمیتکه که روابط نزدیکی با دانشگاههای اسرائیل چون دانشگاه عبری و بار-ایلان دارد مسئولیت برگزاری دوره های تابستانی را در زمینه تعامل جهان اسلام و اقوام یهود در اسرائیل برعهده دارد. یکی از اعضای تیم تحقیقاتی زابینه اشمیتکه در زمینه تحقیقات روابط یهود-اسلام شخصی به نام سارا استرومسا است. استرومسا از دانشگاه عبری اورشلیم در فوریه 2013 به علت همکاری نزدیک با اشمیتکه توانست از بنیاد الکساندر ون هومبولدت کمک مالی زیادی دریافت نماید. وی از سال 2003 تا 2006 معاون دانشگاه عبری اورشلیم و از 2008 تا 2012 رئیس دانشگاه مذکور بوده است. مهمترین تخصص وی مطالعات اسلام شناسی از قرن هشتم تا سیزدهم میلادی یعنی دوران شکوفائی روابط نزدیک فلاسفه یهود و مسلمان می باشد و همچنین در زمینه ادبیات عربی-یهودی و تاریخ اسلام در اندلس تدریس می نماید. وی به علت آشنائی وی به ذخائر عقلی اعتزال و عقل گرایان مسلمان توانست همکاری نزدیکی با زابینه اشمیتکه داشته باشد و با توجه به موقعیت وی در دانشگاه عبری اورشلیم بسیاری از طرحهای مطالعاتی اسرائیل با خانم اشمیتکه در حوزه شناسائی فکری و اعتقادی کشورهای اسلامی و با کمک مالی بنیادهای صهیونیستی عملی گردید.

هدف از این مطالعات اثبات وجود روابط دیرینه تاریخی میان یهود و مسلمان و مسیحی می باشد که این سبک زندگی باید در میان یهودیان معاصر و جهان اسلام دوباره احیا گردد. بدیهی است که منظور سازمان دهندگان این طرح جامعه یهود ضد صهیونیسم نمی باشد و هدف اصلی عادی سازی روابط صهیونیستها با مسلمانان در سطوح مختلف است.

در این جهت هزینه های زیادی برای برگزاری کنفرانسهای علمی با شرکت ایرانیان و نخبگان اسرائیل و برخی کشورهای اسلامی در حوزه های مختلف صورت می گیرد و نمونه این جریان را در اصرار اسرائیل برای شرکت در مسابقات بین المللی ورزشی در کشورهای اسلامی و از جمله سال اخیر در مالزی روبرو بودیم که با مخالفت دولت مالزی برای مسابقات تنیس روی میز روبرو شد، اما کشورهای همسایه با مسلمانان همچون استرالیا و نیوزیلند و سنگاپور در جنوب شرق آسیا برای عادی سازی روابط با ایرانیان و مسلمانان دیگر مناطق جهان مورد هدف اسرائیل بوده است. به عنوان مثال در سال جاری قرار است کنفرانسی با موضوع هنر اسلامی در دانشگاه آدلاید استرالیا -پنجمین کنفرانس بین المللی CAMEA- برگزار شود که از سخنرانان آن تزوی لانگرمن Tzvi Longermann (استاد فعلی دانشگاه بار-ایلان اسرائیل) و ایتچاک وایزمن Itzchak Weismann (اسرائیل) می باشند.

ایتچاک وایزمن متخصص مطالعات اسلامی و مدیر مرکز عرب-یهود دانشگاه حیفا در اسرائیل است و نقش مهمی در بررسیهای میدانی و اطلاعاتی در زمینه گروههای جهادی و حرکتهای اسلامی در خاورمیانه و حرکتهای اصلاحی عرب که همان جریانات وهابیت و سلفیه است ایفا کرده است. یکی از نکات قابل توجه در این کنفرانس حضور مسلمانانی از دیگر کشورهای اسلامی از ایران، استرالیا، انگلستان (مؤسسه آقاخان)، سنگاپور، پاکستان و امارات (دانشگاه آمریکایی شارجه) می باشد. زابینه اشمیتکه که تحصیلات خود را در اسرائیل انجام داده و طرحهای متعددی در زمینه برگزاری کارگاههای آموزشی تابستانی در اسرائیل در زمینه همکاری جهان اسلام با اقوام یهود برگزار کرده است در مقاله ای دیدگاه خود را چنین توضیح می دهد: " مسلمانان و یهودیان و مسیحیان در سده های میانی و پیش از دوره مدرنیسم زمینه های مشترک فرهنگی و روابط نزدیک و صمیمی علمی داشتند و برای نوشتن آثار کلامی، فلسفی، فقهی و علمی خود از زبان مشترکی (عربی) بهره می بردند و حتی سعی می کردند تا یک کتاب را مورد مطالعه و نقد و بررسی قرار دهند و به همین علت تبادل فکری و عقیدتی خوبی میان آنان برقرار بود و این امری طبیعی و نه استثنائی جلوه می کرد."

وی معتقد است که مسلمانان و یهویان باید همچون سده های نهم تا دوازدهم میلادی مرزهای اعتقادی و ملی و منطقه ای را کنار گذاشته و دوباره با یکدیگر همکاری علمی و فرهنگی و دینی بویژه در منطقه بحرانی کنونی یعنی خاورمیانه داشته باشند. او یکی از نمونه های مهم تاریخی برای قبول کردن یهودیان در دوران سلطه ایلخانی را ابن کمونه فیلسوف یهودی بغداد می داند که او و خانواده یهودی اش مورد توجه و عنایت شمس الدین جوینی (د. 1284م) بوده اند. سپس او به شرح کتاب التلویحات و نقش این فیلسوف یهودی بر فلسفه اشراق اسلامی اشاره می کند و می گوید: "همه دانشمندان مسلمان به یهودی بودن و اسرائیلی ابن کمونه آگاه بودند، اما وی علی رغم "اسرائیلی" بودن مورد احترام علما و فلاسفه اسلامی بود. بکاربردن واژه "اسرائیلی" برای ابن کمونه برای عادی نمودن روابط میان نخبگان مسلمان و اسرائیل می باشد، و همه ما خوب می دانیم که واژه اسرائیلیات و اسرائیلی در آن دوره به یهودیان اطلاق می شده و ارتباطی با رژیم صهیونیستی نداشته است.

جالب است بدانیم که طرح ابن کمونه اساسا توسط اسرائیل برای ایجاد الگویی برای همکاری اندیشمندان مسلمان و اسرائیلیها طراحی شده است. اشمیتکه در سال 2006 به همراه تزوی لانگرمن استاد دانشگاه بار-ایلان در تل آویو (سخنران پنجمین کنفرانس بین المللی CAMEA در دانشگاه آدلاید استرالیا در تیرماه امسال) از کمک مالی بنیاد پژوهش آلمان-اسرائیل برای مطالعه و تحقیق درباره ابن کمونه برخوردار شد. نتیجه طرح اسرائیلی ابن کمونه به فارسی اخیرا در تهران رونمایی شد. دپارتمان مطالعات خاورمیانه دانشگاه بار-ایلان برای شناخت فرهنگ اعراب و مناطق اسلامی خاورمیانه برنامه های آموزشی و پژوهشی متعددی را سازماندهی کرده است. بنیاد پژوهش آلمان-اسرائیل در آلمان (GIF) براى تشویق همکارى استادان آلمانى و اسرائیلى و جذب مشارکت نخبگان جهان اسلام در سال 1986 تأسیس شده است. اشمیتکه اندیشمندان مسلمان و یهود را به همکاری نزدیک با یکدیگر فرامی خواند و آن همکاری را نه یک تابو بلکه یک ضرورت تاریخی قلمداد می کند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 522012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =