لاریجانی از لغو سفر روحانی به اتریش حمایت کرد/ پس لرزه‌های لغو یک سفر اروپایی

پس لرزه‌های سفری که قرار بود یازدهمین روز از سال 95 انجام شود ولی در ساعات پایانی لغو شد، هنوز ادامه دارد.

به گزارش خبرآنلاین، بنا بر اعلام قبلی رسانه‌ها قرار بود حجت الاسلام حسن روحانی در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی سفری دو روزه را به وین آغاز کند، اما به یکباره خبر لغو این سفر رسانه‌ای شد. دفتر ریاست جمهوری اسلامی ایران در اولین موضع گیری نسبت به این اتفاق اعلام کرد «این سفر با توافق طرفین و به منظور انجام هماهنگی‌های بیشتر و برای تامین شرایط مطلوب تر در خصوص برنامه و توافقات مورد نظر دو کشور با هماهنگی میزبان، در زمان مناسب انجام خواهد شد.»{اینجا}

فیشر رییس جمهوری اتریش با انتشار بیانیه از لغو سفر ابراز تاسف کرد و آورد «هر ملتی باید تصمیماتی را برای حفظ امنیت و ایمنی خود اتخاذ کند. تاخیر این سفر تاثیری بر کیفیت روابط ایران و اتریش و همکاری های سیاسی دو کشور نخواهد گذاشت. کسب و کار و تجارت، تبادلات فرهنگی و علمی ما به شیوه ای جامع ادامه خواهد یافت.» رئیس جمهور اتریش همچنین در مصاحبه ای با تلویزیون ملی این کشور ( ORF) در خصوص لغو سفر حسن روحانی به وین گفت: این دیدار برای اتریش و ایران، دیدار مهم و ارزشمندی تلقی می شد و بنابراین از تعویق آن متاسفم. آنچه برای من مشخص و واضح است، اگر مسئله نگرانی های امنیتی باشد این به خود ایران و تصمیمش بازمی گردد. ارزیابی من آن است که مخاطرات امنیتی وجود نداشت.

وی این را هم گفت که «سفر رئیس جمهوری ایران به اتریش در دوران ریاست جمهوری من برگزار نمی شود بلکه در دوران رئیس جمهور آینده اتریش انجام خواهد شد.» {اینجا}

همنوایی رسانه‌های منتقد دولت با رسانه‌های غربی

گرچه در ابتدا لغو این سفر با حملات تروریستی بلژیک، خنثی‌سازی چند بمب گذاری در فرانسه و دیگر تهدیدات امنیتی در اروپا مرتبط دانسته شد؛ اما ماجرا از آنجا آغاز شد که برخی رسانه‌های غربی روایتی دیگر از این اتفاق را خبری کردند، و برخی رسانه های منتقد دولت و از جمله صداوسیما هم در همان مسیر  رسانه های غربی به این موضوع پرداختند و اعلام کردند: مخاطرات امنیتی در سفر روحانی به اتریش وجود نداشت.  

 بنا بر آنچه یک روزنامه اتریشی ادعا کرده بود، دلیل لغو سفر حسن روحانی، مخالفت دولت اتریش با ممانعت از برگزاری یک تظاهرات ضد جمهوری اسلامی ایران بوده است.

روزنامه «دی‌پرس» در شماره روز چهارشنبه ۱۱ فروردین خود و به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده که دولت ایران از دولت اتریش خواسته بود تا از برگزاری یک تظاهرات علیه جمهوری اسلامی همزمان با سفر  روحانی به وین ممانعت کند. اما دولت اتریش اعلام کرده که نمی‌تواند مانع حق اشخاص و گروه‌ها برای برپایی تظاهرات و تجمع صلح‌آمیز شود و با این درخواست مخالفت کرده است.

آقای وزیر لغو سفر روحانی را تصمیمی انقلابی تفسیر کرد

این احتمال آنجا رنگ و بویی از واقعیت گرفت که وزیر بهداشت دولت روحانی در پستی اینستاگرامی این اقدام رییس جمهور در لغو سفر به اتریش را اقدامی انقلابی، شجاعانه  و از موضع «عزت، حکمت و مصلحت» توصیف کرد و به برخی رسانه های داخلی که همپای رسانه های غربی این تصمیم رییس دولت کنایه زد و نوشت «دلم می سوزد. مدت هاست طیفی از رسانه ها در خصوص مسایل مهم سیاست خارجی و عملکرد دولت، نه تنها حرف رئیس جمهور اتریش را بر بیانیه رسمی دفتر رییس جمهور خودمان ترجیح می دهند؛ بلکه اظهار نظر و تحلیل و گاه خیالپردازی مقامات غربی؛ و خیلی اوقات نیز افراد دست چندم و غیر مسئول آمریکایی را از سخن رییس جمهوری و مدیران ارشد کشورمان مستندتر می دانند و مداوما به بازتاب آن می پردازند. به راستی چرا و به چه قیمت؟ درد است. متاسفانه عده ای ندانسته، و چه بسا برخی هم آگاهانه، حقایق و منافع ملی را به پای سیاست قربانی می کنند. و البته مقامات و بخش های مسئولی هم، با کم کاری و بی دقتی، باعث تخریب و تضعیف مواضع جمهوری اسلامی؛ و بهانه دادن به این و آن، می شوند».

رییس مجلس: لغو سفر روحانی به اتریش تصمیم درستی بود

در همین رابطه رییس مجلس تصمیم رییس‌جمهور کشورمان در خصوص لغو سفرش به کشور اتریش را تصمیم درستی دانست.

علی لاریجانی در دیدار نوروزی مدیرعامل و تحریریه پارلمانی ایسنا گفت: گاهی اخبار شفاف و روشنی در برخی امور توسط رسانه‌ها منتشر نمی‌شود که نمونه اخیر آن لغو سفر رییس‌جمهور به اتریش بود.

نماینده مردم قم در مجلس نهم گفت: بنده قبل از سفر در جریان مسائل بودم. رییس‌جمهور به درستی تصمیم بر لغو سفر به اتریش گرفت، اما برخی رسانه‌ها با طرح مسائل ابهام‌آمیز و غیرشفاف موضوع را جور دیگری جلوه دادند.

رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رسانه‌هایی که سخن رئیس جمهور اتریش مبنی بر «نبود مخاطرات امنیتی در سفر دکتر روحانی به این کشور» را بر سخنان مسئولان و منابع داخلی ترجیح دادند، گفت: معتقدم اگر در جایی مشکلی بوجود می‌آید باید توسط رسانه‌ها برای افکار عمومی باز شود تا مسائل حاشیه‌ای بوجود نیاید. لغو سفر رییس‌جمهور به اتریش نمونه این مسئله است. براساس اخبار دریافتی زمینه سفر از نظر امنیتی وجود نداشت، ولی در داخل برخی رسانه‌ها با استناد به سخنان رییس‌جمهور اتریش گفتند «مشکل امنیتی» در این کشور وجود نداشت.

لاریجانی ادامه داد: البته شاید منظور رییس جمهور اتریش فقدان ناامنی از ناحیه داعش در این کشور بوده باشد، ولی برخی در داخل مسئله را طور دیگری مطرح کردند و موجب تاثیر منفی بر افکار عمومی داخلی شدند در حالی که اصلی‌ترین وظیفه رسانه علاوه بر اعلام خبر باید صحت و درستی آن باشد تا در داخلی ابهامی بوجود نیاید.

نماینده مردم قم در مجلس نهم با اشاره به مطلب منتشر شده توسط وزیر بهداشت و درمان در صفحه تلگرام شخصی‌اش درباره لغو سفر به اتریش و تایید آن افزود: ایشان سخن درستی را اعلام کردند؛ البته بنده قبل از سفر در جریان مسائل بودم. رییس‌جمهور تصمیم درستی مبنی بر لغو سفر گرفت. وقتی در سفری به طراز امنیتی از سوی کشور دعوت کننده به همه جهات توجه نمی‌شود، میهمان باید تصمیم درستی بگیرد که رییس‌جمهور چنین کرد.

 قرار بود رییس‌جمهور کشورمان به دعوت رسمی رییس‌جمهور اتریش 11 و 12 فروردین ماه جاری به این کشور سفر کند، اما این سفر در آخرین لحظات لغو شد. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت دلیل لغو سفر را دلایل امنیتی و برای تامین شرایط مطلوب‌تر در خصوص برنامه و توافق‌های مورد نظر دو کشور با هماهنگی میزبان که در زمان مناسب انجام خواهد شد، اعلام کرد.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 523262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    امیدوارم خداوند رسانه های دلواپس را با سازمان مجاهدین باصطلاح خلقایران محشور نماید چند وقتی است خیلی از اعمال دلواپسان تراز اعمال منافقین وقتی در ایران فعالیت ازادانه داشتند گردیده این جماعت برای رسیدن به هدف خود از هر وسیله ای استفاده میکنند
    • بدون نام ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
      170 5
      ساختار قدرت و نوع اداره در كشور بسيار ناعادلانه است، و همين باعث شده اقليتي از چشم افتاده به راحتي عليه خواسته هاي مردم و رييس جمهور جبهه گيري كنند و همونطور كه علتش را مي دانيد از كسي نترسند.
    • بی نام DE ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
      11 11
      خیلی بعیده به خاطر تظاهرات منافقین سفر به این مهمی لغو شده باشه. نمیدونم چرا کسی علت اصلی رو نمیگه.
  • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    77 11
    به نظر من هم اختلافات داخلي باعث لغو سفر شده وگرنه تظاهرات مخالفان جمهوري اسلامي هميشه بوده
  • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    107 6
    دلواپسان برای کشور و ملت از همه دشمنان خطرناکتر و معاند ترند
  • بی نام RO ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    67 5
    خلاصه اينكه همانند كيهان كه نظر دونالد رتامپ را مي پسندد ، برخي دوستان هم حرف غريبه را به خودي بيشتر قبول دارند ، حداقل اينقدر شجاعت داشته باشند كه به اين موضوع اعتراف كنند
  • بی نام AT ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    43 13
    کارشناسان بفرمایند دلیل لغو سفر چه بوده ؟؟؟؟ اتریش و وین امت ترین نقطه جهان است دلیل آن اول مقر سازمان ملل بودن آن است و دوم کوچک بودن و سوم پلیس حرفه ای آن . تا حالا در وین ترقه ای منفجر شده ؟؟ صداقت و راستگویی چیز خوبی است و فقط برای کفار نیست برادرجان راستگو باشیم
    • بی نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
      7 8
      خوب شما بگو دلیل نرفتن رئیس جمهور به این سفر چه بوده؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    24 2
    مسأله یکی دو تا که نیست. الان که رئیس جمهور سفر لغو کرده است رسانه های بهانه جو این جوری سرگرم سم پاشی هستند. اگر هم سفر انجام شده بود و آن تظاهرات هم صورت می گرفت بی تردید تیتر یک کیهان و رسانه های همسو با آن این بود که دستاورد سفرهای اروپایی روحانی توهین به جمهری اسلامی بود و رئیس جمهور باید سفر را نیمه تمام رها می کرد و از این حرف ها. خلاصه این که آقای روجانی در هر دو صورت باید مورد حمله قرار می گرفت چون دلواپسان هنوز از شوک برجام و رابطه با جهان خارج بیرون نیامده اند
  • بی نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    17 4
    لغو سفر رئیس جمهور بعلت تظاهرات مخالفان بسیار کودکانه است حتی در زمان شاه هم علیرغم تظاهرات مخالفان سفر شاه انجام میشد پشت پرده را با صداقت به مردم بگوئید آنان که مخالف برجام و عادی سازی روابط با اروپا هستند زورشان چربیده است؟
  • بی نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    13 4
    در برخی رسانه ها دلیل اصلی را متصل نشدن سوئیفت دانسته بودند که رئیس جمهور اتریش هم گفته بود در این زمینه قولی نمیتوانم بدهم و بستگی به آمریکا دارد
  • گمنام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    47 4
    روزنامه کیهان ماموریتش درست کردن چالش و بحران برای دولت است روز نامه ای با پول ملت و ضد دولت
  • سعید ١١٢٣ A1 ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    1 0
    هستند اشخاصی مدعی بر انقلابی بودن که بررفتاروکردارخود هیچ کنترلی ندارن وحتی حرف رهبر راهم نادیده میگیرن وبه نام انقلاب ودر سایه امنیت انقلاب تیشه بر ریشه انقلاب میزنن وجوابگوی به هیچ نهادی نیستن