۰ نفر
۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۴

ایرنا نوشت: گشاده دستی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر در بخشش دو جزیره «تیران» و «صنافیر» به عربستان، خشم مصری ها را برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره، مردم مصر در واكنش به شناخته شدن جزایر تیران و صنافیر به عنوان بخشی از خاك سعودی، با راه اندازی یك كمپین توئیتری، به این اقدام دولت مصر اعتراض كردند.

كاربران مجازی در مصر، با تشبیه السیسی به یك فروشنده دلال، این اقدام وی را فروش كشور و میراث ملی مصریان نامیدند و به شدت از آن انتقاد كردند.

« باسم یوسف» روزنامه نگار و طنز پرداز مشهور مصری نیز در پیامی توییتری خطاب به سیسی نوشت: آقای رییس جمهور! تو جزایر را به قیمت ناچیز می فروشی، اهرام مصر را به قیمت ناچیزتر و سنگ بنای سنگی مصر را هم هدیه خواهی داد.

یك كاربر دیگر هم در پیامی توییتری نوشت: آقای رییس جمهور! تو گاز مایع را به اسرائیل می دهی و جزایر را به عربستان سعودی. هركس هم كه اعتراضی داشته باشد، هدیه اش زندان است!

در اثنای خشم مصری ها، «خالد علی» وكیل مدافع كهنه كار مصری شكایت نامه ای را تنظیم و در قالب آن استدلال كرد كه به موجب معاهده دریایی بین مصر و امپراطوری عثمان مصوب سال 1906، این جزایر متعلق به مصر است و اقدام السیسی به منزله انتقال حاكمیت كشور تلقی می شود.
وی گفت كه توافق اخیر بین عربستان و مصر، ناقض بند 151 قانون اساسی مصر است كه به موجب آن، كلیه معاهدات مرتبط با حاكمیت كشور باید در قالب برگزاری همه پرسی به تصویب رسد.
در سفر ملك سلمان پادشاه عربستان و هیات همراه وی به مصر، چندین توافقنامه اقتصادی و سیاسی میان نمایندگان دو كشور به امضا رسید.

یكی از این توافق ها، توافق تعیین مرزهای آبی است كه به دو كشور امكان می دهد از مناطق دریایی خود برخلاف گذشته به نحو مطلوب بهره برداری كنند.

به موجب این توافق، جزایر تیران و صنافیر به عنوان بخشی از خاك سعودی شناخته خواهد شد.
قاهره عملا از سال 1950 كنترل جزایر تیران و صنافیر در ورودی جنوبی خلیج عقبه را برعهده داشت.
مصر در سال 1967 تنگه تیران را بست، اقدامی كه رژیم صهیونیستی را برآن داشت تا جنگی را در خاورمیانه به راه اندازد.
در همین حال، مصر بعدها در توافق صلحی با رژیم صهیونیستی قول داد به حق آزادی كشتیرانی در عقبه احترام گذارد، تعهدی كه عربستان نیز برای اجرای آن پس از كنترل بر جزایر دوگانه، چراغ سبز نشان داده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 526671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =