تسنیم نوشت: منابع نزدیک به ریاست‌جمهوری مصر اعلام کردند، رئیس‌جمهوری این کشور تلاش می‌کند توافقنامه کمپ‌دیوید میان قاهره و تل‌آویو را گسترش دهد تا شامل عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی نیز شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، منابع نزدیک به ریاست‌جمهوری مصر به روزنامه لبنانی «الاخبار» اعلام کردند، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر می‌خواهد توافقنامه کمپ‌دیوید را گسترش دهد تا شامل عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی نیز شود.

این منابع تصریح کردند، تماس‌های فشرده‌ای بین مصر، عربستان سعودی و اسرائیل در جریان است و به زودی نشست‌های رایزنی تشکیل خواهد شد. درباره سازوکار وضعیت نظامی در جزیره «تیران» و «صنافیر» و نیز دروزاه خلیج «العقبه» توافق شده است. هم‌زمان برخی محافل در مصر تحت حمایت‌های رئیس‌جمهور گسترش کمپ‌دیوید را پیشنهاد می‌دهند تا این توافقنامه، عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی را نیز شامل شود، در مقابل، اسرائیل نیز در پیشبرد روند «راه‌حل تشکیل دو دولت» و بازگشت به مذاکرات با تشکیلات خودگردان فلسطین امتیازاتی بدهد.

طبق اعلام این منابع، عربستان سعودی چندین سناریو را بررسی می‌کند تا آنها را بعد از توافق‌ با مصر و اسرائیل و با توجه به اوضاع سیاسی، اجرا کند.

این منابع متذکر شدند «هدف (از این رایزنی‌ها) ادامه هماهنگی‌های سیاسی و نظامی سه‌جانبه بین ریاض، قاهره و تل‌آویو طی هفته‌های آینده است.»

منابع مذکور تصریح کردند «ریاست‌جمهوری مصر در گسترش دادن کمپ‌دیوید یک هدف را دنبال می‌کند و آن برقراری صلح در منطقه همزمان با اجرای تعهدات گسترده اسرائیلی است.»

همان‌طور که این منابع گفتند، تل‌آویو نیز طی تماس‌هایی که در چند ماه اخیر انجام شد، از این رویکرد السیسی استقبال کرد و این موضوع را السیسی در جریان سفر اخیرش به سازمان ملل در ماه سپتامبر گذشته اعلام کرد.

این منابع گفتند: «جزئیات این امر تا اطلاع ثانوی محرمانه می‌ماند.»

این در حالی است که روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» نیز در گزارشی با اشاره به سفر «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی به اردن، نوشت، پس از این که مصر دو جزیره تیران و صنافیر را به عربستان واگذار کرد و در سایه روابط جدید و محکمی که میان تل‌آویو و ریاض برقرار شده است، اسرائیل و عربستان در آستانه امضای معاهده صلح جدیدی نظیر معاهده کمپ دیوید میان مصر و اسرائیل هستند که در دوره «انور سادات» امضا شد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 528238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =