ابتلای یک میلیارد نفر به دیابت تا 10 سال آینده/ 5 میلیون نفر در ایران دیابت دارند

رییس ستاد برگزاری هفته سلامت گفت: سال گذشته 415 میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا شدند و پیش بینی می شود تا 10 الی 15 سال آینده حدود یک میلیارد نفر دیابت داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ عباس زارع نژاد در نشست خبری هفته سلامت به ارائه آماری از ابتلا به دیابت در دنیا و کشور پرداخت و گفت: 11.37 درصد ایرانی ها به دیابت مبتلا هستند که با یک اپیدمی در این زمینه در 10 الی 15 سال آینده روبرو هستیم.

او ادامه داد: دیابت عامل مرگ 5 میلیون نفر در سال 2013 بود که تعداد مبتلایان به این بیماری در سال 2015 به 415 میلیون نفر رسید.

زارع نژاد گفت: در کشورهایی مثل عربستان، بحرین و کویت متوسط ابتلا 15 تا 17 درصد است که این عدد در کشور ما 11.37 بوده است.

او ادامه داد: 15 درصد بودجه کل کشورهای منطقه صرف هزینه های دیابت می شود و نیمی از مرگ های زودهنگام در مدیترانه شرقی به دلیل این بیماری است.

زارع نژاد با بیان این که نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاعی ندارند گفت: با یک اپیدمی در 10-15 سال آینده روبروهستیم که شاید تعداد بیمارها تا 2 برابر افزایش یابد.

او تغییر در سبک زندگی را در پیشگیری در ابتلا به دیابت موثر دانست و گفت که با کاهش وزن و فعالیت بدنی به میزان 150 ساعت در هفته می توان این بیماری را 11 سال به عقب انداخت.

زارع نژاد با بیان این که اغلب دیابتی ها بین 35 تا 70 سال سن دارند گفت: هزینه سالیانه دیابت در کشور 70 -80 میلیارد دلار است که چیزی در حدود 234 هزار میلیارد تومان در سال است.

مشاور وزیر بهداشت از دخالت آموزش و پرورش و شهرداری در برنامه های هفته سلامت خبر داد و گفت: در 5 منطقه محروم شهر تهران ایستگاه های سلامت مستقر شده اند. همچنین 5 دهکده سلامتی در مناطق محروم شهر تهران ایجاد شده که تبلیغات محیطی با محوریت آموزش و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر انجام می دهند.

زارع نژاد گفت: طبق 2 پایش انجام شده در استان یزد، متوسط ابتلا به دیابت 17 درصد و 22 درصد اعلام شده که نشان می دهد 8 درصد از آمار متوسط کل کشور بیشتر به دیابت مبتلا هستند.

او در پایان به برنامه های هفته سلامت اشاره کرد و شعار این هفته را غلبه بر دیابت اعلام کرد.

رییس ستاد برگزاری هفته سلامت در مورد رویدادهای اختصاصی این هفته از اول تا هفتم اردیبهشت‌ماه گفت: قرار است در روز سه‌شنبه 31 فروردین‌ماه، جلسه‌ای نمادین برای معرفی سفیران سلامت با حضور 1000 نفر از دانش‌آموزان دبیرستانی با حضور وزرای بهداشت و آموزش و پرورش در اردوگاه شهید باهنر برگزار شود.

همچنین قرار است روز دوم اردیبهشت دیدار با مراجع تقلید در قم و روز جمعه برنامه پیاده روی خانوادگی انجام شود. همایش ملی سلامت هم در یزد برگزار خواهد شد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت روزهای هفته سلامت به ترتیب پنجشنبه روز بهداشت عمومي، جمعه روز فعاليت بدني، ورزش و سلامت، شنبه روز غلبه بر ديابت با تحرك و تغذيه سالم، يكشنبه سلامت و نقش غذا و دارو، دوشنبه روز اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل در حوزه سلامت و روز سه شنبه هفتم ارديبهشت نيز روز آموزش، خودمراقبتي و سلامت نامگذاري شده است.

افزایش 2 برابری مبتلایان به دیابت تا دو دهه آینده

در ادامه نشست هفته سلامت، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: شیوع بیماری دیابت در سال های 84 تا 90، 35.1 درصد افزایش داشته است و پیش بینی می شود تا دو دهه آینده تعداد مبتلایان دو برابر شود.


دکتر احمد کوشا گفت: دیابت عامل 2 درصد مرگ و میرهاست اما بیشترین علت ناتوانی است.

او ادامه داد: در حال حاضر بیماری‌های قلبی و عروقی در 46 درصد از موارد مرگ و میر، سرطان در 13 درصد و حوادث ترافیکی در 14 درصد از مرگ و میر سهیم هستند.

کوشا گفت: بررسی هایی که از سال 84 تا 90 داشتیم، میزان شیوع دیابت تشخیص داده نشده از 47 درصد به 24.7 درصد کاهش پیدا کرد و الان که برنامه ها توسعه پیدا کرده تعداد موارد ناشناخته کمتر هم شده است.

او با بیان این که شیوع دیابت در استان یزد بالاست گفت: اقدامات بیماریابی در یزد انجام شده که این برنامه در کل نظام سلامت در مراکز شهری و روستایی در حال اجراست که در 4 شهرستان به صورت پایلوت بیماریابی دیابت را شروع کردیم.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت افزود: برنامه سیستم بهداشت کشور جلوگیری از ابتلای مردم به بیماری‌های غیرواگیر و همچنین پیشگیری از بروز عوارض بیشتر در افراد مبتلا، شناسایی افراد در معرض خطر و اقدام به موقع برای درمان آن است.
برنامه های سازمان غذا و دارو برای هفته سلامت

در ادامه نشست خبری هفته سلامت، هاشمی، مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو به ارائه گزارش برنامه هایی که قرار است در این هفته انجام شود پرداخت و گفت: روز یکشنبه نشان ملی سلامت که برای سازمان غذا و دارو حائز اهمیت است را اعطا می کنیم که به واسطه این جایزه صنعت برای تولید فراورده هایی که بهتر از ضوابط عمل می کنند تشویق می شوند.

او ادامه داد: در این هفته با حضور دکتر هاشمی و چند نماینده مجلس سامانه ای را معرفی خواهیم کرد و بحث صبحانه سالم برای دانش آموزان با کمک شهرداری منطقه 10 و دانشگاه شهید بهداشتی پیگیری خواهد شد.

از دیگر برنامه هایی که هاشمی به آن ها اشاره کرد نمایشگاه چراغ راهنمای تغذیه، انجام پروژه شکوفه های سیب سبز، به پرواز در آوردن بادبادک های نشانگر در پارک ها و اجرای طرح خوب، بد، زشت در مدارس بود.

دخانیت شایع ترین عامل قابل پیشگیری مرگ در جهان

سخنگوی وزیر بهداشت در ادامه نشست خبری هفته سلامت دخانیات را شایع ترین عامل قابل پیشگیری از مرگ در جهان دانست و گفت: در اکثر بیماری ها چه دیابت، چه فشار خون و چه سکته مغزی عامل چاقی است که در کشور ما شایع است. در 40 سال گذشته این چاقی دو برابر شده است.


او ادامه داد: در دنیا سالانه 6 میلیون نفر به خاطر دخانیات می میرند و 600 هزار نفر در دنیا در معرض مرگ قرار می گیرند. 50 درصد کودکان که آینده سازان هستند در معرض دخانیات قرار دارند.

دکتر ایرج حریرچی گفت: 90 درصد موارد سرطان ریه در مردان و 80 درصد در زنان ناشی از سیگار است.

او گفت: سالانه 12 میلیارد نخ سیگار قاچاق به کشور وارد می شود و در دنیا 40 درصد بودجه خانوار صرف سیگار می شود.

سخنگوی وزیر بهداشت ادامه داد: در ایران سالانه بین 55 تا 65 میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود كه بر اساس آمارهای مختلف بین 20 تا 40 درصد آن سیگار قاچاق است.

او گفت: اقدام مهمی که مجلس انجام داد و دولت با آن موافقت کرد این بود که مالیات هر نخ سیگار تولید داخل 10 تومان، تولید مشترک 35 تومان و تولید خارجی 50 تومان باشد که اگر در صحن علنی هم تصویب شود تحول بزرگی است.

حریرچی گفت: بررسی ها نشان داده که مهمترین عامل کاهش مصرف سیگار در کشورهای برزیل، ترکیه و مصر افزایش مالیات و گران بودن آن است.

او ادامه داد: برخی معتقدند اگر مالیات زیاد شود و سیگار گران شود، قاچاق افزایش پیدا می کند اما تجربه کشورهای دیگر نشان داده که افزایش مالیات موجب قاچاق نمی شود.

به گفته او قیمت میانگین قانونی یک پاکت سیگار برای کشورهای درآمد پایین 1/13 دلار، برای کشورهای با درآمد متوسط 1/89 دلار و درآمد بالا 4/91 دلار است.

حریرچی گفت: صاحبان اصلی فرایند واردات و توزیع در قاچاق نقش دارند و این قاچاق با کمک خود وارد کننده انجام می شود به همین دلیل پیشنهاد ما این است که مالیات را بر خرده فروشی اعمال کنیم و در هنگام فروش مالیات دریافت شود.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر علت سفرش به کرمانشاه و این که آیا علت رفتنش به آن جا مسئله گروگان گیری بیمار کرمانشاهی بوده است یا خیر گفت: به خاطر مشکلی که در اسلام آباد به خاطر سیل پیش آمده بود به آن جا رفتم که اقدامات خوبی هم انجام شده بود.

او ادامه داد: در مورد مشکلی که برای خانواده کرمانشاهی پیش آمده بود، فرد در بیمارستان دیگری عمل شده بود و به خاطر عوارض به کرمانشاه آمده و 3 بار تحت عمل جراحی قرار گرفته بود که تنها برای یک عمل او 39 میلیون تومان هزینه شد و حتی یک ریال هم از او دریافت نشد.

حریرچی در مورد علت دیر تحویل داده شدن جسد فرد به خانواده گفت: خانواده بیمار شکایت داشتند که در مراحل اولیه درمان به بیمار رسیدگی نشده و طبیعتا برای بررسی باید به پزشکی قانونی ارجاع داده می شد. دو روز طول کشید تا خانواده تصمیم گرفتند که جسد را تحویل پزشکی قانونی ندهند که باعث این قبیل انعکاسات شد.

او گفت: تاکید مجدد وزیر بهداشت محافظت مالی از بیماران خصوصا در بیمارستان های دولتی است. وزیر دستور دادند که در هر سطح مسئولیتی این تخلف انجام شود، باید اشد برخورد صورت گیرد. بنابراین از کوچکترین تخلفی در این زمینه نمی گذریم و در مورد این فرد هم کوچکترین دریافتی انجام نشده است.

حریرچی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعرفه ها در سال جدید گفت: جلسه شورای عالی بیمه اسفندماه تشکیل شد. شورای عالی بیمه باید تعرفه ای را تصویب و به دولت ارائه کند. در جلسه سنارویهای مورد نظر را پیشنهاد کردند که مراحل آن در حال انجام است و در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است.

او در مورد بسته حمایتی از بیماران خاص گفت: بسته حمایتی که داشتیم بسیار حجیم بود و به دلیل محدودیت ها قرار شد آن را اعلام نکنیم ولی در بیمارستان های دولتی و در مراجعات سرپایی آن بسته را اعمال کردیم. همچنین در کاهش قیمت دارو هم به بیماران خاص کمک می شود.

حریرچی در خصوص ضرورت ایجاد معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت گفت: طبق محاسبات سازمان بهداشت جهانی 75-85 درصد مسائل مربوط به سلامت خارج از مسائل بیولوژیک است و ریشه در مسائل اجتماعی دارد. 53 عامل بر سلامت مثل فقر، مسکن، اشتغال، آلودگی هوا ... بر سلامت تاثیر دارند.

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که چرا بحث مدیریت منابع درمان در برنامه ششم توسعه حذف شده گفت: نباید برنامه ششم را با برنامه پنجم و چهارم مقایسه کرد. برخی از احکامی که موقت بود و برای چند سال پیش بینی شده بود، به صورت قانون های دائمی آورده شده است و در مورد مدیریت منابع از طریق بیمه ها هم این مسئله به آقای نوبخت ارجاع شد و رایزنی ها برای اعلام آن انجام شده است.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره دلیل حذف بحث مدیریت منابع درمان از طریق بیمه‌ها در برنامه ششم توسعه، گفت: این اشتباه است که برنامه ششم را با برنامه چهارم و پنجم مقایسه می‌کنند؛ چرا که برنامه ششم تنها قسمتی از کار ماست. در زمینه بحث مدیریت منابع درمان از طریق بیمه‌ها باید بگویم که این موضوع به دکتر نوبخت ارجاع شده و در دست بررسی است و در دولت مراحل قانونی خود را طی می‌کند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره دلیل سفرش به کرمانشاه، گفت: من به دلیل مشکلی که در اسلام‌آباد بعد از سیل پیش آمده بود به کرمانشاه سفر کردم و اقداماتی هم با کمک همکاران بهداشتی انجام شد.

 

او ادامه داد: در تحقیقاتی که انجام شده در شهر لندن یا گلاسکو، ساکنین مناطق مختلف از لحاظ امید به زندگی 13 سال تفاوت دارند. ما این هوشمندی را انجام دادیم که روی عوامل اجتماعی که موثر بر حوزه سلامت است کار کنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی در مورد نوزادی که صورتش با چاقوی جراحی بریده شده بود گفت: ما مقام قضایی نیستیم که اظهارنظر و اطلاع رسانی کنیم. رسیدگی ها را با فرستادن اکیپی انجام دادیم و بررسی ها انجام شده و مقامات مربوطه پیگیری کرده اند. در کشورهای اروپای غربی حدود 1 الی 2 درصد افرادی که با سزارین به دنیا می آیند دچار آسیب ناشی از چاقو می شوند. 

او گفت: راه مقابله با خطاهای پزشکی بسیار پیچیده و زمان بر است. حساسیت افکار عمومی کمک کننده است اما راه حل آن مجازات نیست.

به گفته حریرچی در سال های گذشته سیستم گزارش دهی خطاهای پزشکی نداشتیم و کمیته ای برای ایجاد این سیستم تشکیل شده است.


حوادث، مواد مخدر، مشکلات روانی و اسیدهای چرب؛ 4 عامل خطر برای ایرانیان


دکتر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت در ادامه نشست خبری هفته سلامت در مورد قاچاق سیگار گفت: در طی تلاش هایی که برای کاهش مصرف سیگار کردیم و گفته شد که اگر قیمت بالا برود قاچاق زیاد می شود، کسی را ندیدم که بگوید چه کنیم که قاچاق کم شود! اگر قاچاق چیز بدتری از اصل مسئله است باید آن را حل کرد چرا که به سلامت، صنعت، تولید و سرمایه گذاری ضربه زده است.

او ادامه داد: علاوه بر این مردم در مورد سیگار نقش اصلی را دارند. خود مردم باید مسئولیت پذیر باشند چون در کشور ما مشکل اصلی سلامت بیماری های غیرواگیر است و برنامه ای که ما در حوزه سلامت داریم، پیشگیری از این گونه بیماری هاست.


سیاری چهار مشکل به خطر اندازنده ی سلامت ایرانیان را برشمرد و گفت: اولین مورد حوادث هستند. بالاترین علت مرگ و میر در سن جوانی مربوط به حوادث است. در برنامه ای که داریم می بایست 20 درصد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی را کم کنیم.

او ادامه داد: دومین مورد مواد مخدر است. سن اعتیاد پایین امده و مصرف روانگردان ها و مواد مخدر مخلوطی از صنعتی و سنتی بالا رفته است.

سیاری در ادامه به مشکلات روانی هم اشاره کرد و گفت: 23 درصد مردم اختلالات روانپزشکی دارند که شامل استرس و افسردگی می شود و این در خانم ها بیشتر است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: چهارمین مورد مربوط به اسید چرب ترانس از روغنی که می خوریم است. ما وقتی روغنی را از خارج می خریم در ایران هیدروژنه می کنیم که جامد شود. در نتیجه یک هیدروژن به اسید چرب آن اضافه می شود که این اثرش از آن اسید چرب اشباع بدتر است.

به گفته او، سیگار، کم تحرکی، الکل و غذای ناسالم منجر به 4 بیماری می شوند.

سیاری در ادامه به تشریح هر کدام از این عوامل پرداخت و گفت: در مورد کم تحرکی اگرفردی در هفته کمتر از 150 دقیقه تحرک داشته باشد در معرض دیابت است که در ایران 19 میلیون نفر کم تحرکی دارند. 24 میلیون نفر ایرانی دچار اضافه وزن هستند و 8 میلیون فر چاقند.

او ادامه داد: کسانی که علائم هشداردهنده مثل تکرر ادرار، پرنوشی، کاهش وزن ناخواسته و احساس خستگی و ضعف دارند ممکن است دیابت به سراغشان بیاید و باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنند.

به گفته سیاری، کسی که دیابت دارد باید سالی 4 نوبت به پزشک مراجعه کند.

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 528411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =