«خبر جنوب نوشت»: در حالی که تنها یک روز به زمان برگزاری دومین دور از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده خبرها حاکی از آن است که در شیراز نیز در 2 اردوگاه اصلاح طلبان و اصولگرایان، تکاپوی انتخاباتی به اوج خود رسیده و هر کدام از 2 کاندیداهای رقیب و طرفداران آن ها تمامی تلاش خود را برای آن که اهداف و برنامه های خود را به گوش مردم برسانند به کار بسته اند.

از سوی دیگر فرماندار شیراز نیز با حضور در جمع خبرنگاران از آمادگی کامل دست اندرکاران انتخابات در شیراز برای برگزاری دومین دور انتخابات خبر داد و گفت: آوردن مردم پای صندوق های رای و مشارکت در مسائل اجتماعی کار سنگینی بود که رسانه ها این وظیفه سنگین را به انجام رساندند و این آگاهی رسانی موجب آن حماسه بزرگ در مرحله اول انتخابات شد.
وی تصریح کرد: در مرحله اول انتخابات در شیراز بیش از 50 درصد از واجدین شرایط شرکت داشتند و در نهایت 3 نفر از میان کل کاندیداها به صورت مستقیم به مجلس راه یافتند و 2 نفر نهایی برای کسب آخرین سهمیه شیراز در مجلس به رقابت می پردازند.
حیدر عالیشوندی ادامه داد: در این دور از انتخابات، 678 شعبه اخذ رای و 14 هزار نفر از عوامل اجرایی وظیفه برگزاری انتخابات را در شیراز به عهده دارند.
وی اضافه کرد: بسترها و ابزار لازم برای برگزاری انتخابات سالم و پر شور مهیا شده است و تمامی نیروهای مورد نیاز در تمامی بخش ها تعیین شده اند. در دور اول انتخابات برای آن که شائبه ای در خصوص صندوق های سیار رای ایجاد نشود همه عوامل شعب سیار به همراه صندوق رای در یک اتوبوس حمل می شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و 200 هزار نفر واجد شرایط رای دادن در شیراز حضور دارند که 50 درصد آن ها در دور اول انتخابات شرکت داشتند و انتخابات مانند دور اول از ساعت 8 صبح روز جمعه 10 اردیبهشت آغاز و تا ساعت 18 ادامه دارد که در صورت صلاحدید مسئولان و تایید وزارت کشور این زمان می تواند تمدید شود.
فرماندار شیراز گفت: به طور قطع در مرحله اول علی رغم همه تاکیدات و تذکرات و تلاش همه عوامل برگزار کننده رسانه ها و نیروهای نظامی و انتظامی کمترین حاشیه را داشتیم باز هم نقاط کاستی و ضعفی داشتیم که تجربه شده و این نقاط ضعف را برطرف کردیم تا شاهد انتخاباتی پر شور و سالم در 10 اردیبهشت باشیم.
وی با تاکید بر حضور مردم در ساعات اولیه انتخابات در شعب اضافه کرد: یکی از مزیت های دور اول این انتخابات آن بود که وزارت کشور مجهز به پیشرفته ترین سیستم سامانه جمع آوری آرای مردم بود و بر این اساس سیستمی پیش بینی کرده بود که تکنولوژی به روز بود که به سامانه ثبت احوال وصل بود و اگر کسی قصد داشت دو بار پای صندوق رای دهد سامانه شناسایی و فرد را معرفی می کرد.
عالیشوندی گفت: در دور اول انتخابات بیش از 300 شناسنامه فوتی آمده بود برای رای دادن که آن ها را گرفتیم و تعدادی رای تکراری هم داشتیم که جلوی آن ها گرفته شد و به مراجع قانونی ارسال شد.
وی افزود: برای این مرحله نیز همین پیش بینی ها انجام شده است در این مرحله 3 گروه می توانند رای بدهند اول کسانی که در دور اول در شهرستان شیراز رای دادند و مُهر مرحله اول را دارند.
فرماندار شیراز گفت: دسته دوم رای اولیها هستند که تا 10 اردیبهشت به سن قانونی 18 سال رسيد ه اند و سومین دسته کسانی هستند که در دور اول شرکت نکرده اند به هر دلیل این افراد هم می توانند رای دهند و جز این 3 گروه هیچ کس دیگر حق رای دادن ندارد.
وی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که ما داشتیم این بود که خیلی امکان دارد سیستم در هنگام رای پاسخ ندهد و با مشکل مواجه شود و فرد اصرار دارد که رای نداده اما چون بر طبق قانون برای ما شناسنامه مُهر نخورده مهم است و ملاک شناسنامه است لذا در راستای کنترل رای این افراد که شاید با رای دادن آنها آرای یک صندوق باطل شود یا کل آرا، در هر 9 مرکز یک شعبه ویژه مشخص کردیم که کسانی که چنین مشکلی دارند به آن شعبه مراجعه کنند و اگر باز سیستم پاسخ منفی داد از فرد رای میگیرند اما کنترل می کنند که مشکلی به وجود نیاید.عالیشوندی اظهار داشت: در دور اول 700 تا 790 مراجعه مکرر داشتیم کسانی که شناسنامه آنها گم شده بود و افراد دیگر استفاده کرده بودند، یک بخش این ها که در کل 3 هزار رای مراجعه مکرر بود چون سیستم شناسایی کرده رای گیری نشده است. بخشی شناسنامه المثنی بود و برخی که از عمد از شناسنامه افراد استفاده می کردند و همه موارد را جهت برخورد در اختیار مقام قضایی گذاشتیم.
فرماندار شیراز در خصوص تخلفات دور اول گفت: در دور قبل علی رغم آن که همه تلاش خود را به کار بستیم برای انتخابات با شکوه ، کاستی هایی هم بود به ویژه تبلیغات زود هنگام و غیر مجاز زیاد داشتیم و تنها در این مدت 50 تن تبلیغات غیر مجاز جمع آوری کردیم در فرمانداری دپو کردیم و در اختیار بازیافت گذاشتیم.
وی ادامه داد: البته وظیفه ما بازدارندگی است و اگر موردی ببینیم به مراجع ذی ربط گزارش می دهیم و سیستم قضایی هم همکاری خوبی با ما داشته است و برای یک تا 2 روزنامه هم که گزارشی خلاف ضوابط کار کردند پرونده را به سیستم قضایی دادیم. اگر همه قوانین را رعایت کنند هیچ کس از رعایت قانون ضرر نخواهد کرد.
عالیشوندی در خصوص تخلفات دور دوم نیز گفت: در مرحله دوم هم وقتی در شهر قدم می زنید تخلفات زیادی مشاهده می کنید، وظیفه ما پیش بینی است. با کاندیداها و ستادهای آن ها گفت و گو کردیم اما متاسفانه باز هم تبلیغات غیر مجاز و نصب بنر و پلاکارد را در سطح شهر می بینیم که هم برخورد کردیم و هم آن ها را از سطح شهر جمع کرده و روسای ستاد 2 داوطلب را به قاضی ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی معرفی کردیم.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    خیلی جالبه"سه دسته از افراد میتوانند رای دهند:دسته اول کسانی که دور اول رای داده اند...............دسته سوم کسانی که به هر دلیل دور اول رای ندادند"و حالا جالبتر از اون:"غیر از این سه دسته هیچ کس نمیتواند رای دهد"خوب ادم نابغه که تو این سیستم باحال فرماندار هم شدی همه مردم واجد شرایط رای دادن یا دور اول رای دادند یا رای ندادند دیگه اینکه بیای تقسیم بندیشون کنی و بعد هم تاکید کنی غیر از این سه گروه هیچ کس حق رای دادن نداره دقیقا یعنی کی حق رای دادن نداره؟