ایرنا نوشت:سردار حسین دهقان وزیر دفاع در سفر رسمی یک روزه به مسکو بنا به دعوت ارتشبد سرگئی شویگو همتای روس خود، مواضع دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران در عرصه منطقه ای و جهانی را در نشست بین المللی امنیت مسکو اعلام کرد و در حاشیه آن نیز با پنج همتای خود دیدار داشت.

سردار دهقان در نشست مسكو كه چهارشنبه با حضور 500 تن از وزیران و معاونان وزیران دفاع، رریسان ستاد كل نیروهای مسلح، مقامات و كارشناسان نظامی برجسته از كشورهای مختلف برگزار شد، پس از افتتاح اجلاس با پیام ولادیمیر پوتین رییس جمهوری، سخنان دبیر شورای امنیت ملی، وزیران خارجه و دفاع روسیه به عنوان میزبان، نخستین سخنران از كشورهای دعوت شده بود كه مواضع جمهوری اسلامی ایران را تشریح كرد.

سردار دهقان در سخنان خود با تاكید بر ادامه مواضع ضد تروریستی ایران گفت: تروریسم با گسترش ناامنی، بی ثباتی، بحران آفرینی و بسترسازی ایجاد چالش داخلی و خارجی، سوریه، عراق، افغانستان، لیبی، یمن و شمال افریقا و حتی برخی كشورهای اروپائی را جولانگاه جنایات خود قرار داده و تاسف بار اینكه دولت ها در منطقه و فرامنطقه از آن حمایت همه جانبه آموزشی، مالی، لجستیكی، نظامی و سیاسی به عمل می آورند.

وی افزود كه اعتقاد ما بر آن است، امروز تمامی جهان در معرض ناامنی، بی ثباتی و توسعه وحشت ناشی از اقدام های تروریستی جریان های تكفیری - صهیونیستیِ مورد حمایت آمریكا، رژیم صهیونیستی و برخی كشورهای منطقه و در رأس آنها دولت عربستان است.

دهقان در باره محور امنیت ملی ایران در شرایط كنونی بحران های منطقه ای اظهار كرد: سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با شرایط بی ثبات كننده و ناامنی ناشی از تروریسم تكفیری بر «تولید امنیت» استوار است و مبنای راهبرد دفاعی برای حصول به اهداف سیاست دفاعی، بازدارندگی فعال می باشد كه این راهبرد بر دو عامل «قدرت و منطق» استوار است.

وی افزود: منطق جمهوری اسلامی در مقابله با عوامل تهدیدزا و بی ثبات كننده، برخورد قاطع و شدت عمل است و این منطق در قبال هنجارهای پذیرفته شده بین المللی در تحقق صلح، ثبات و امنیت مبتنی بر همكاری و تعامل حداكثری خواهد بود و ایران هیچ تعرض و تهدیدی نسبت به منافع و امنیت ملی سایر كشور ها نداشته و نخواهد داشت و هرگونه تجاوز و توسل به زور بر علیه حاكمیت و تمامیت ارضی كشورها را محكوم می كند.


سردار دهقان یك محور اصلی دیگر راهبرد دفاعی ایران را افزایش توان دفاعی بر شمرد و گفت: جمهوری اسلامی برای تامین اهداف و منافع ملی در بالاترین سطوح نسبت به تسلیح نیروهای مسلح خود اقدام خواهد كرد و در این مسیر هیچ اراده یا محدودیتی نمی تواند مانع توسعه و ارتقا توان دفاعی بویژه موشكی ایران باشد.

وزیر دفاع همچنین در حاشیه نشست امنیتی مسكو با همتای روس خود در باره همكاری های فنی و دفاعی دو كشور، مبارزه با تروریسم و نتایج چند دور مذاكرات انجام شده گفت وگو كرد.

در این دیدار كه در هتل اوكراین محل برگزاری نشست مسكو صورت گرفت، طرفین ضمن تاكید بر تقویت و توسعه هرچه بیشتر همكاری های دفاعی-نظامی و فنی دو كشور، تشدید جنگ علیه تروریسم را در مقطع كنونی ضروری و حائز اهمیت دانستند.
وزیران دفاع دو كشور با ابراز خرسندی از روند اجرای توافقات نظامی - فنی تاكید كردند: این روند زمینه بسیار مناسبی برای اتخاذ تصمیم ها و توافق های جدید فراهم كرده است.

شویگو در این دیدار گفت: روسیه برای همكاری های بلندمدت با ایران در عرصه مبارزه با تروریسم بین المللی آمادگی دارد و معتقدیم این رویكرد برای كارآمد شدن همكاری های تهران و مسكو در عرصه های ضد تروریستی مهم است.

وی افزود: خواستار توسعه همكاری ها با تهران در این حوزه هستیم و وزارت دفاع روسیه گفت وگوهای سازنده با ایران را بسیار ارزشمند می داند و اطمینان داریم كه مذاكرات امروز به تحكیم روابط دوستانه نیروهای مسلح دو كشور كمك می كند.

شویگو در ادامه دگرگونی شرایط منطقه به ویژه در مبارزه با تروریسم را ناشی از اقدام های مشترك ایران و روسیه در منطقه ذكر كرد و خواستار تقویت این روند ثبات آفرین و امنیت ساز شد.

سردار دهقان نیز در این دیدار از همكاری نزدیك و تاثیرگذار ایران و روسیه به عنوان الگوی موفق و مناسب یاد كرد و نقش آفرینی دو كشور را در مهار بحران های منطقه به ویژه در سوریه بسیار حیاتی و ممتاز خواند.

وی با اشاره به شرایط پسابرجام و دیدگاه های مشترك دو كشور در مسائل منطقه ای و نگاه راهبردی ایران و روسیه به آینده تاكید كرد :در شرایط كنونی می توانیم افق بسیار روشنی را از همكاری های راهبردی دو كشور در حوزه های مختلف به خوبی ترسیم كنیم.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران تصریح كرد: همكاری بسیار نزدیك ایران و روسیه موجب بازگشت ثبات و امنیت و تسریع در فروپاشی تروریسم و عقبه آنان شده است و باید با قدرت این روند را ادامه دهیم.

وزیر دفاع ایران همچنین در جمع خبرنگاران با رو به پیشرفت خواندن روند همكاری های دفاعی و فنی دو كشور گفت: تهران و مسكو طرح های مشخصی را برای همكاری های فنی و نظامی تهیه كرده اند و توافق های معینی صورت گرفته است.

سردار دهقان افزود: روسیه و ایران جهت های همكاری های فنی و نظامی دو كشور را تعیین كرده اند، به توافق های معینی دست یافته و طرح های مشخصی را نیز برای همكاری های فنی نظامی تدوین كرده ایم.

وزیران دفاع ایران و روسیه تاكنون چندین دور در پایتخت های دو كشور مذاكره كرده اند و آخرین سفر سردار دهقان به مسكو دی ماه گذشته انجام شد كه در جریان آن با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در كاخ كرملین مذاكره كرد و مدت كوتاهی پس از آن نیز شویگو برای ادامه مذاكرات راهی تهران شد.

سردار دهقان همچنین در حاشیه نشست امنیت بین المللی مسكو دیدارهای دو جانبه ای با وزیران دفاع افغانستان، پاكستان، بلاروس و ارمنستان انجام داد كه در آنها روابط دوجانبه در حوزه های مرتبط، اوضاع منطقه ای و همگرایی ها برای كاهش تنش ها بررسی شد.

اهمیت مذاكرات دوجانبه با موضوع های مرتبط دفاعی در این نشست با كشورهایی كه روابط خوبی با جمهوری اسلامی دارند و خواهان توسعه فراگیر آن هستند و همچنین زمینه های گسترده ای برای افزایش روابط وجود دارد، می تواند افزون بر تقویت مناسبات طرفین، به ثبات منطقه نیز كمك كند.
27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531480

برچسب‌ها