۰ نفر
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۹

ایسنا نوشت: اگر مصرف آب‌های زیرزمینی به همین شکل ادامه داشته باشد، قطعا ایران به یک سرزمین سوخته تبدیل می‌شود، سرزمینی که در عطش بی انتها فرو رفته و راهی جز ساماندهی و مدیریت ضرب‌الاجلی از هم‌اکنون ندارد.

میزان مصرف آب در بخش کشاورزی به صورت سطحی و زیرسطحی محاسبه می‌شود و براساس آمار حدود 50 تا 60 درصد آب‌های سطحی در این بخش مصرف می‌شود، اما این میزان در آب‌های زیرزمینی به 90 درصد می‌رسد.

این در شرایطی است که بخش شرب و صنعت از آب‌های زیرزمینی سهم اندکی دارند و با توجه به‌اینکه موضوع آب مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در خود جای داده لذا باید گفت تا هنگامی که بخش اقتصاد و ارزش انرژی اصلاح نشود، تلاش‌ها در زمینه حل بحران آب بیهوده است.

به‌همین دلیل است که امروز در ادبیات آب به این نتیجه رسیدند که باید به حکمرانی آب توجه شود لذا مسائل مربوط به امنیت آب در سطوح امنیتی بالای کشور تصمیم‌گیری می‌شود و مسائل اجتماعی عجیبی در پی بودن یا نبودن آب به‌وجود می‌آید.

در این میان بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر مصرف آب‌های زیرزمینی به همین شکل ادامه داشته باشد، قطعا ایران به یک سرزمین سوخته تبدیل می‌شود، تاجایی که به گفته میرمحمدصادقی مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان امروز کل کشور متوجه شده که وضع فعلی آب‌های زیر زمینی بحرانی و مسئله‌ای جدی است و به همین دلیل مسئولان وارد میدان شده‌اند.

وی با اشاره به به وضع بحرانی آب‌های زیرزمینی در شرایط فعلی اظهار کرد: امروز نیازمند دقت و فرهنگ سازی در مصرف درست از آب‌های زیر‌زمینی هستیم، چراکه اگر برنامه‌ریزی نشود مملکت از دست می‌رود.

سفره‌های آب‌ زیرزمینی رو به ورشکستگی است

همچنین میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب نیز معتقد است که سفره‌های آب‌ زیرزمینی کشور رو به ورشکستگی است لذا استفاده از سفره‌های آب زیرزمینی باید همانند همه پدیده‌های آفرینش تعادل داشته باشند چراکه در شرایط فعلی آب‌های زیرزمینی را با برداشت بیش از حد با ناپایداری مواجه کرده‌ایم، بنابراین باید این روند اصلاح شود تا ذخایر زیرزمینی به حالت تعادل بازگردد.

وی با تاکید بر این‌که نباید اجازه دهیم سفره‌های آب زیرزمینی ورشسکته شوند، تصریح کرد: اگر این ذخایر را از دست بدهیم نیمی از منابع آبی کشور را از دست داده‌ایم، پس نباید این موضوع را دست‌کم گرفت.

معاون وزیر نیرو در امور آب با اشاره به این‌که سفره‌های آب‌ زیرزمینی ارزشمند و قیمتی است، اظهار کرد: متاسفانه در کشور با برداشت‌های غیرقانونی و بیش از حدمجاز از سفره‌های آب زیرزمینی و حفر چاه‌های غیرمجاز مواجه هستیم، به طوری که گاهی این امر تعدی به حقوق دیگران محسوب می‌شود بنابراین باید جلوی این کار گرفته شود.

میدانی با تاکید بر این‌که با بی‌قانونی نمی‌توان صحبت از مدیریت آب کرد، تصریح کرد: در حال حاضر توزیع عادلانه آب در کشور وجود دارد و باید اجرا شود، هم‌چنین همکاری مسئولان قضایی برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز و حفر چاه‌های غیرمجاز، کمک بزرگی برای حفظ منابع آبی کشور هستند.

شرایط بحرانی که دست به گریبان ایران شده نیازمند یک مدیریت جهادی و بسیج همگانی است چراکه در غیر این صورت چیزی جز خشکی و تشنگی برای ایران باقی نخواهد ماند.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    3 0
    اين سطوح امنيتي بالا كه فرموديد ، پس چرا هيچ كاري نمي كنند؟ به خدا من ازشون نمي گذرم كه اولويتشون رو از مسايل اصلي گذاشتند روي موي سر.