نیمه قرن ٢١، سال‌های سختی برای خاورمیانه خواهد بود. سال‌هایی که بنا بر پیش‌بینی و هشدار‌های جدی کارشناسان مطالعات جوی، بسیاری از مناطق خاورمیانه را غیرقابل سکونت می‌کند و یکی از پرحاشیه‌ترین مناطق جهان، به منطقه‌ای بدون سکنه تبدیل خواهد شد.

 محققان با بررسی وضع آب وهوایی ۲۹ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا در ٣٠‌سال گذشته به این نتیجه رسیده‌اند که تا نیمه قرن بیست‌ویکم خاورمیانه و شمال آفریقا به قدری گرم خواهد شد که سکونت بشر در آن بسیار دشوار خواهد بود. محققان موسسه «ماکس‌ پلانک» در آلمان و موسسه «نیکوزیا» در قبرس محاسبه کرده‌اند که دمای هوا در خاورمیانه و شمال آفریقا در آینده با سرعتی دوبرابر متوسط جهانی افزایش خواهد یافت و تا نیمه قرن بیست‌ویکم دمای هوا در تابستان تا پنج درجه و در زمستان تا دو و نیم درجه افزایش خواهد یافت. علاوه بر این تعداد روزهای گرم‌ سال پنج برابر شروع قرن بیست‌ویکم خواهد بود. هم‌اکنون تعداد روزهای داغ‌ سال، دوبرابر ‌سال ١٩٧٠ است.

این گرم‌شدن با خشکسالی، شدیدتر هم خواهد شد. کمبود رطوبت در خاک، مانع خنک‌شدن زمین می‌شود و ازسوی دیگر گردوغبار برخاسته از بیابان‌های سوریه، عراق و عربستان‌سعودی که از ابتدای قرن بیست‌ویکم ٧٠‌درصد افزایش یافته، وضع را بدتر خواهد کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، پرفسور «یوس للیفلد»، رئیس موسسه ماکس پلانک در زمینه شیمی که از محققان اصلی این پژوهش بوده، می‌گوید: در آینده آب و هوای بخش‌های بزرگی از خاورمیانه و شمال آفریقا به نحوی تغییر خواهد کرد که حیات موجودات ساکن آن را به خطر خواهد انداخت.

مجموعه این تغییرات به همراه آلودگی هوا به علت ریزگردهای برخاسته از بیابان‌ها می‌تواند شرایط را به قدری وخیم کند که مردم مجبور به مهاجرت شوند. این تحقیق همچنین پیش‌بینی کرده که در نیمه قرن بیست‌ویکم در گرم‌ترین مواقع‌ سال دمای هوا در شب کمتر از ٣٠درجه نخواهد شد و در طول روز به متوسط ٤٦درجه سانتی‌گراد خواهد رسید، درحالی ‌که متوسط حداکثر دما تا همین اواخر ٤٣درجه بوده است؛ این میزان تا‌ سال ٢٠٥٠ به ٤٦ و تا پایان قرن به ٥٠درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد یافت. موج گرما نیز ١٠برابر بیشتر از حال حاضر تکرار خواهد شد.‌

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    2 0
    اهواز الان در حالت عادی بالای 50 درجه است خیلی ها کولر هم ندارن دارن زندگی می کنند بشر وقتی مجبور بشه تا 60 هم تحمل می تونه بکنه
  • رضا IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    3 0
    سلام پیشنهاد میکنم یه جای خوب تو اروپا یا امریکا بخریم و یواش یواش کشور ایران اونجا بنا کنیم