«خبرجنوب» نوشت: یکی از مدرسه های تاریخی ایران که قدمتش به بیش از 400 سال قبل برمی گردد مدرسه خان در شیراز است. مدرسه ای که در دوره صفویه ساخته شده و همچنان کاربری خود را حفظ کرده است.

مدرسه خان شيراز در خيابان لطفعلي خان زند قرار دارد كه توسط ا...وردي خان حاكم فارس در سال 1024 هجري قمري ساخته شده است. مدرسه اي كه زيربنايش به 7 هزار مترمربع مي رسد و زماني در وسط باغ بزرگي بوده كه هم اينك از آن باغ اثري نيست و اطراف اين بناي ملي را ساختمان سازي هاي جديد و قديم فرا گرفته و منظر تاريخي آن را مخدوش كرده است.
اين مدرسه تاريخي شيراز داراي معماري دوره صفوي است و از ويژگي هاي منحصربه فردش، كاشي كاري هاي سردر، هشتي ورودي مدرسه كه با طرح مشبك آجري تزئين شده و حجره ها و طاق هاي آن مي باشد.
طبق اسناد تاريخي موجود، اين مدرسه در سال 1229 هجري قمري در اثر زلزله تخريب شد و حاجي لطفعلي تاجر شيرازي به مرمت آن پرداخت و بر كاشي هاي ديوار آن آيات قرآني نگاشت. همچنين طبقه دوم اين اثر تاريخي در سال هاي 1269 هجري قمري تخريب شد كه طي سال هاي 74 و 1273 از سوي حاجي ميرزا علي اكبر قوام الملك شيرازي تعمير شد.
با گذشت بيش از 413 سال از زمان ساخت اين مدرسه تاريخي هنوز كاربري خود را حفظ كرده و محل تحصيل طلاب است و هم اينك به يكي از جاذبه هاي گردشگري شيراز تبديل شده است.
بناي مدرسه خان شيراز به دليل گذشت زمان با آسيب هاي متعددي همراه شده كه به گفته كارشناسان حوزه مرمت از 20 سال قبل تاكنون اين بناي صفوي در حال مرمت است و به دليل آنكه پروژه فعاليت هاي مرمتي زمان‌بر است و بناي مدرسه نيز وسيع است، مرمت بنا با حساسيت هاي خاصي انجام مي شود و از سويي به دليل عدم اختصاص اعتبارات لازم جهت احيا و مرمت و بهسازي قسمت هاي آسيب ديده بنا، روند مرمت با كندي همراه مي شود.
در اين رابطه سيامك بصيري كارشناس فني اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس به خبرنگار ما مي گويد: با اينكه 20 سال است مرمت مدرسه خان به صورت كاملاً تخصصي در حال انجام است اما از سال 89 تاكنون مرمت هاي بنا به صورت پيوسته و با اعتبارات مشخص صورت گرفته است.
وي با بيان اينكه طي 6 سال اخير نزديك به 900 ميليون تومان اعتبار صرف مرمت مدرسه خان شده است، مي افزايد: سال گذشته تفاهم نامه اي با دستگاه هاي متولي شامل ميراث فرهنگي، شهداري، اوقاف و امور خيريه و راه و شهرسازي براي مرمت و بهسازي اين مدرسه منعقد شد.
بصيري اضافه مي كند: بر طبق اين تفاهم نامه، دستگاه هاي مذكور توافق كردند تا اعتباري بالغ بر يك ميليارد و 200 ميليون تومان را به صورت مشاركتي براي مرمت بنا اختصاص دهند كه سهم ميراث فرهنگي از اين رقم حدود 200 ميليون تومان است و هم اينك نيز شهرداري شيراز مجري مرمت بنا است.
وي با اشاره به اينكه مرمت مدرسه خان از سوي شهرداري در حال اجراست، مي افزايد: اميدواريم مرمت اين بناي تاريخي كه جزو منحصربه فردترين بناهاي كشور محسوب مي شود تا آخر سال به پايان برسد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 536682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =