تسنیم نوشت: سخنگوی دولت آلمان از تصمیم مرکل برای گفتگو با اردوغان درباره مسئله لغو مصونیت نمایندگان ترک خبر داده و درباره قطبی شدن روزافزون سیاسی در ترکیه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامه آلمانی "دی ولت"، "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان می خواهد در سفر روزهای آینده خود به ترکیه با رئیس جمهور این کشور درباره لغو مصونیت پارلمانی نمایندگان طرفدار کرد صحبت کند.

روز گذشته طرح لغو مصونیت نمایندگان ترکیه‌ای نهایتا در پارلمان این کشور تصویب شد. 376 نماینده از 550 عضو پارلمان، متمم موقت قانون اساسی ترکیه را تصویب کردند که مصونیت پارلمانی را لغو می کند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، که موافق این اقدام بود، رای گیری نمایندگان پارلمان را "تاریخی" توصیف کرد.

این طرح پیشتر منجر به صحنه‌های بی‌سابقه‌ای در کمیته قانون اساسی پارلمان شد. نمایندگان مخالف و موافق این طرح با مشت و پرتاب اشیا به جان هم افتادند. پس از درگیری‌ها نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها از این کمیته بیرون رفتند.

حزب دموکراتیک خلق‌ها می‌گوید این قانون برای بیرون راندن نمایندگان‌شان از پارلمان طراحی شده است. صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک‌داغ، رؤسای مشترک این حزب در نامه‌ای به نمایندگان اروپایی گفتند: «این طرح سعی دارد حزب دموکراتیک خلق‌ها را در پارلمان نابود کند."

"استفان زایبرت"، سخنگوی دولت آلمان روز گذشته اعلام کرد که صدر اعظم آلمان می خواهد در دیدار روز دوشنبه خود با رئیس جمهور ترکیه همچنین به مسئله لغو مصونیت نمایندگان طرفدار کرد در پارلمان این کشور بپردازد.

وی با نگاهی به تصویب این طرح مد نظر اردوغان در پارلمان این کشور گفت: اساسا قطبی شدن روزافزون سیاسی در ترکیه ما را نگرن می کند. آلمان برای آزادی عقیده و مطبوعات در هر دموکراسی زنده ای اهمیت زیادی قائل است. برای امنیت داخلی این مسئله اهمیت دارد که گروه های مهم اجتماعی به پارلمان وارد شوند.

مرکل روز دوشنبه در یک نشست اضطراری سازمان ملل متحد در استانبول شرکت می کند. در حاشیه این دیدار همچنین با رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفتگو خواهد کرد. موضوع گفتگوی بین این دو مقام همچنین مناقشات بر سر توافق پناهندگان بین اتحادیه اروپا و ترکیه خواهد بود.

مرکل امشب همچنین با نمایندگان جامعه مدنی ترکیه دیدار خواهد کرد.

۵۰۵۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 538738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =