معاون مدیریت و توسعه شبکه سازمان فناوری اطلاعات ایران در خصوص گذار از نسخه چهار IP به نسخه شش گفت: گذار از IPV4 به IPV6 تدریجی خواهد بود و اصراری نیست این مهاجرت سریع انجام شود.

به گزارش خبرآنلاین،مهندس انصاري در گفت و گو با مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، با تاكيد بر اين كه سرمايه گذاري روي IPV6 بايد به نحو شايسته اي صورت گيرد ، ‌ادامه داد: اين يك گذار تدريجي است و تا چند سال به طول مي انجامد. بنابراين،‌ همچنان از نسخه چهار و تجهيزات آن استفاده مي كنيم. هر چند از اين به بعد توسعه شبكه بر اساس IPV6 خواهد بود.
وي با اشاره به اقدامات انجام شده بيان كرد: خوشبختانه از ابتداي سال جاري در كشور و با آمادگي شركت زيرساخت جهت ارايه خطوط فعال IPV6 به اپراتورها، در عمل مهاجرت به نسخه شش IPشروع شده و تعدادي از اپراتورهاي ثابت و همراه هم در حال حاضر از اين خطوط استفاده مي كنند و اميدواريم در آينده نزديك كل اپراتورها آمادگي لازم را جهت انجام اين مهاجرت داشته باشند.
معاون سازمان فناوري اطلاعات در ادامه با اشاره به بخشنامه هاي ابلاغي شوراي عالي IT در سال گذشته افزود: بر اساس اين بخشنامه،‌ تمام دستگاه ها و شركت هاي ارتباطي در ورود تجهيزات بايد دقت كنند تجهيزات وارداتي هر دو نسخه IPرا پشتيباني كند. لذا با توجه به نظارت سازمان تنظيم مقررات در اين خصوص، تجهيزات ارتباطي كه وارد كشور مي شوند بايد مطابق با بخشنامه ابلاغي شوراي عالي IT باشند.
وي با بيان اين كه در حال حاضر سازمان فناوري اطلاعات در قالب كارگروه راهبري گذار به IPV6 و كميته اقدام سريع IPV6 بحث كارشناسي گذار را با حضور كليه اپراتورها از جمله زيرساخت دنبال مي كند و جلسات هماهنگي آن به صورت مستمر برگزار مي شود، گفت: اپراتورها بايد تحت نظارت اين كميته راهبري گذار خود را انجام دهند.
وي ادامه داد: البته اين موضوع از مدتها قبل شروع شده و همبندي و ساز وكار گذار به IPV6 برخي اپراتورها با نظارت اين كميته و سازمان فناوري اطلاعات نهايي شده است. همچنين در صورتي كه آمادگي ساير اپراتورها به حداكثر ممكن برسد، اجازه گذار به IPV6 به آنها داده مي شود.
انصاري در عين حال، لازمه اين مهم را آمادگي داخلي اپراتورها برشمرد و افزود: اپراتورها بايد هم از لحاظ تجهيزات و هم از لحاظ فني به گونه اي اقدام كنند تا بتوانند به لحاظ امنيتي و كيفي امكان ارايه خدمات در شبكه IPV6 را داشته باشند. به طوري كه برنامه توسعه پهن باند كشور به عنوان زيرساخت بخش IP شبكه ملي اطلاعات با حضور تمام اپراتورها، رگولاتوري و ستاد وزارت با قابليت پوشش برنامه ششم توسعه، عملياتي مي شود.

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =