نخستین اولویت زنان مجلس دهم؛ تشکیل فراکسیون کار و کارآفرینی برای بهبود وضعیت اقتصادی زنان و دختران

نماینده مردم تهران در مجلس دهم گفت: کارآفرینی وظیفه نمایندگی ما نیست اما وظیفه و مسئولیت اجتماعی ما هست و برهمین اساس در صدد راه اندازی فراکسیونی تحت عنوان کار و کارآفرینی هستیم.

سینا قنبرپور: راهکار سازمان جهانی کار برای بهبود وضعیت زنان در عرصه مدیریت و مشارکت اقتصادی زنان اختصاص سهمیه 30درصدی در هیئت مدیره شرکت هاست. این در حالی است که در ایران هنوز شرکت های دولتی و نیمه دولتی بسیاری هست که فرصت خوبی برای زنان محسوب می شود. این در حالی است که به نظر می رسد در برنامه ششم توسعه کشور باید با صراحت بیشتری براین موضوع تاکید شود و این مسئله می تواند آزمونی پیش پای زنان مجلس دهم باشد.

فراکسیون زنان مجلس دهم می گوید اولویت کاری خود را بر کاهش میزان فقر زنان و همچنین افزایش مشارکت اقتصادی زنان در 4 سال پیش روی این مجلس قرار داده اند حال آنکه باید دید در برنامه ششم توسعه که تا چندی دیگر مجلس دهمی ها باید آن را تصویب کنند تا چه اندازه موضوع کاهش فقر در میان زنان و افزایش مشارکت اقتصادی زنان مطرح شده است. این در حالی است که به نظر می رسد یکی از مهمترین فرصت هایی که برای بهبود وضعیت مدیریت زنان مطرح است به کارگیری زنان در هیئت مدیره شرکت ها به ویژه شرکت های دولتی و نیمه دولتی است. چیزی که سهیلا جلودارزاده نماینده مردم پایتخت در خانه ملت می گوید مصوبه گرفتن برای آن، کار سختی است.

در عین حال سهیلا جلودارزاده گفت: برنامه پنج ساله ششم توسعه اینک یک آزمون و یک فرصت برای زنان مجلس است تا بتوانیم در پایان دوره نمایندگی امان شاهد افزایش مشارکت اقتصادی زنان و کاهش فقر در میان زنان باشیم.

جلودارزاده در پاسخ به این پرسش که چگونه از فرصت های برنامه ششم برای توسعه و بهبود وضعیت زنان می توانید بهره ببرید توضیح داد: تلاش ما این است که در ابتدای کار نمایندگی امان بتوانیم برنامه ششم را پرمحتوا و غنی به تصویب برسانیم و در ادامه به نظارت بر اجرای آن بپردازیم.

توانمندسازی زنان

این نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه باید با تکیه بر شعار «اقدام و عمل» کار کنیم درباره چگونگی اجرای برنامه ششم گفت: به نظر می رسد فقط یک سال برای تدارک و برآوردهای اولیه در اجرای برنامه ششم کافیست و این برنامه باید از سال دوم اجرایی شودزیرا نمی توانیم منتظر دست تقدیر باشیم. برهمین اساس ما در فراکسیون زنان این کار را شروع کرده ایم که به گونه ای به طرح مسائل بپردازیم و برای آن برنامه ریزی کنیم که در 4 سال آینده زن ایرانی برای یافتن شغل با مشکل و مانعی مواجه نباشد و یا اینکه در 4 سال پیش رو زن ایرانی فقیر نباشد.

جلودارزاده به طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار که به صورت پایلوت در شهرری اجرا شده بود اشاره کرد و افزود: باید بتوانیم در برنامه ششم نیز اجرای این طرح را ببینیم زیرا بخش هایی از این طرح اجرا شد و خود من در زمانی که در دولت یازدهم در وزارت صنعت، معدن و تجارت بودم از نزدیک اجرای این طرح را پیگیر بودم. باید بتوانیم تعدد مراکز حمایتی را به یک وحدت برسانیم و از موازی کاری جلوگیری کنیم، نداشتن بانک های اطلاعاتی امان را رفع کنیم و بتوانیم ضمن آموزش مهارت های حرفه ای آموزش مهارت های زندگی را نیز در برنامه برای این زنان داشته باشیم تا به مفهوم توانمندسازی برسیم.

افزایش حضورزنان در هیئت مدیره شرکت ها

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یکی از راهکارهای بهبود وضعیت اقتصادی زنان چه از نظر مدیریتی و چه از نظر اقتصادی اجرای پیشنهادی است که سازمان بین المللی کار از مدتی قبل بر آن تاکید کرده است. براساس این پیشنهاد شرکت ها باید بتوانند یک سوم از هیئت مدیره خود را از میان زنان جذب کنند. این پیشنهاد در ایران می تواند علاوه بر در اختیار گذاشتن فرصت تجربه مدیریت به بهبود شاخص های مشارکت اقتصادی زنان نیز منجر شود.

این در حالی است که همچنان تعداد شرکت های دولتی یا شبهه دولتی در ایران بسیار است و اگر الزامی به وجود آید تا زنان یک سوم از هیئت مدیره این شرکت ها شوند تغییری چشمگیر در مدیریت و حتی در شاخص های سلامت کارکرد این شرکت ها رقم می خورد.

برای نمونه شرکت شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) که از زیرمجموعه های تامین اجتماعی محسوب می شود 180 شرکت زیر مجموعه دارد که ترکیب هیئت مدیره آنها می تواند با ورود زنان ضمن بهبود کیفیت به سلامت و شفافیت نیز نزدیک تر شود و در عین حال فضایی برای افزایش تجربه مدیریتی زنان شود.

34 شرکت در حوزه نفت گاز پتروشیمی،31 شرکت در حوزه دارویی، 14 شرکت در حوزه بانک و بیمه در قالب تامین سرمایه، 36 شرکت در حوزه سیمان ، 21 شرما در حوزه تامین سرمایه عمومی، 18 شرکت در قالب صدر تامین در حوزه فولاد و صنعت، 16 شرکت درسرمایه گذاری عمران و حمل و نقل تامین، 5 شرکت درحوزه انرژی تامین، و 5 شرکت در حوزه صنایع نوین فضایی برای افزایش تجربه مدیریتی زنان و همچنین بهبود مشارکت اقتصادی زنان است. این تنها یک نمونه از فرصت هایی است که زنان در دولت می توانند کسب کنند.

جلودارزاده در سال‌های گذشته با جامعه کارگری ارتباط موثری داشته است. او با تاکید براین نکته که ویژگی پاکدستی زنان و روحیه ضدفساد مالی در آنها می تواند به بهبود کیفیت کار شرکت هایی که زنان عضو هیئت مدیره آن می شوند توضیح داد: به کارگیری زنان به عنوان یک سوم از هیئت مدیره شرکت ها آن هم شرکت هایی که ساختار دولتی دارند کار سختی است. ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت با نگاه مثبت آقای نعمت زاده سعی کردیم این کار را انجام دهیم و زنانی را هم به عنوان اعضای هیئت مدیره انتخاب کردیم اما با وجودی که این کار نیاز به تصریح قانونی ندارد نیازمند یک تابوشکنی است.

عضو فراکسیون زنان مجلس دهم گفت: در واقع نگرش به کارگیری زنان در هیئت مدیره ها وجود ندارد و همیشه تا چندبرابر نیاز هیئت مدیره ها آقایان در صف ایستاده اند و همین رقابت برای ورود زنان به هیئت مدیره های شرکت ها را سخت کرده است.

جلودارزاده در پاسخ به این سئوال که چگونه می توان در مجلس این موضوع را در قالب یک طرح پیشنهاد داد و به کارگیری زنان به عنوان یک سوم هیئت مدیره ها شرکت ها را الزامی و عملی کرد گفت: فکر می کنم بیش از هر روشی همکاری با فعالان اجتماعی و گروه های مرجه زنان می تواند این موضوع را بیشتر عملی کند زیرا ما نمی دانیم چگونه می توان چنین موضوعی را در مجلس مطرح و برای آن مصوبه گرفت. اما فعالان اجتماعی می توانند این موضوع را از بعید بودن به دستیافتنی شدن بسترسازی کنند.

از فراکسیون کار و کارآفرینی تا اشتغال دختران فارغ التحصیل

سهیلا جلودارزاده در بخش دیگری از توضیحاتش در چگونگی بهبود وضعیت اقتصادی زنان در مجلس دهم گفت: کارآفرینی وظیفه نمایندگی ما نیست اما وظیفه و مسئولیت اجتماعی ما هست و برهمین اساس در صدد راه اندازی فراکسیونی تحت عنوان کار و کارآفرینی هستیم.

این نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات با اشاره به برنامه و اولویت بندی در فراکسیون زنان مجلس دهم برای بهبود وضعیت اقتصادی زنان توضیح داد: تمام تلاشم بالشخصه این است که در این 4 سال بتوانیم برنامه هایی که به بهبود وضعیت اقتصادی زنان و دختران مربوط می شود را پیگیری کنم و در فراکسیون زنان هم این برنامه ریزی را کرده ایم که یک برنامه 4 ساله طراحی شود ولی هر سال گزارشی از اقدامات انجام شده به مردم ارائه شود.

جلودارزاده اولویت اصلی فراکسیون زنان برای بهبود وضعیت اقتصادی زنان را متوجه زنان سرپرست خانوار دانست و توضیح داد: در مورد دختران و زنان فارغ التحصیل به نظر می رسد بخش تعاونی ها بهتر جوابگو باشد زیرا سرمایه این قشر از جامعه تخصص و توان شخصی اشان است ضمن آنکه در تعاونی ها تجربه کار گروهی و باهم کار کردن را هم می آموزند.

در مورد دختران فارغ التحصیل باید یک اقدام فرهنگی هم انجام دهیم که به همکاری رسانه ها و فعالان اجتماعی هم نیازمندیم، و آن این است که باید بتوانیم این تفکر را اصلاح کنیم که کسی بیاید و کار ما را پیش ببرد و یا انجام دهد.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 544761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    عنوان یکسوم چقدر آشناست با همین عنوان برای ورود زنان به مجلس شروع به کار کردند تا رسیده به الان
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
    4 1
    الان پسرها شاغل شدن فقط مونده دختران فارغ التحصیل. همچین صحبت میکنن انگار پسرها با یک پاکت حاوی حکم انتصاب مدیریت و یا شغل توی جیب به دنیا میان