مدیر عامل ستاد دیه کشور از کمک ۵۰ میلیونی رییس دولت و ۵۰ میلیونی رییس قوه قضاییه به آزادی زندانیان نیازمند جرائم غیر عمد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سید اسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور در بیست و نهمین همایش جشن گلریزان آزادی زندانیان غیرعمد گفت: جشن امروز ۲۹ جشن گلریزان است که برگزار می شود و همزمان در ۲۶۴ نقطه کشور نیز این جشن گلریزان در حال برگزاری است.

او ادامه داد: بیشترین تعداد برگزاری جشن گلریزان در کشور مربوط به استان خوزستان و بوشهر است با تعداد ۲۶ جشن و پس از ان استان اذربایجان غربی با ۱۸ جشن گلریزان است.

جولایی تأکید کرد: در این مدت ۲۵ سال است که از تاسیس ستاد دیه می گذرد تعداد حدود ۹۴ هزار نفر از زندان آزاد شده اند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: یکی از کمک های مهمی که مجلس شورای اسلامی در خصوص آزادی زندانیان غیرعمد داشته اعطای وام ۲۰۰ میلیارد تومانی بوده است که امسال هم این وام قرض الحسنه به ستاد دیه کمک شده است.

او با اشاره به کمک مقام معظم رهبری در راستای آزادی مددجویان جرایم غیرعمد گفت: همانند سال‌های گذشته رهبر معظم امسال هم اول جزو نفرات اول در روشن کردن چراغ همیاری و کمک بودند و مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان را به ستاد دیه کمک کردند.همچنین ریاست قوه قضائیه ۵۰ میلیون تومان و ریاست قوه مقننه نیز ۵۰ میلیون تومان کمک کردند.

جولایی تأکید کرد: در این کمک ها نیز نمایندگان مجلس سهم زیادی داشتند و هرکدام به تناسب از حقوق یک روز تا یک ماه خود را برای کمک به آزادی زندانیان اختصاص دادند.

مدیر عامل ستاد دیه ادامه داد: با راه اندازی سامانه اسان پرداخت تعداد ۵۲ هزار و ۵۹۱ نفر از طریق این سامانه به یاری زندانیان جرایم غیرعمد شتافته و مبلغ ۳۸۰ میلیون تومان از این طریق جمع آوری شد.

بدهکاران مالی، بیشترین زندانیان جرائم غیرعمد

رییس سازمان زندان ها گفت: بیشترین جرائم غیرعمد مربوط به بدهکاران مالی است که تعداد آنها به هفت هزار نفر می رسد.

اصغر جهانگیر در حاشیه مراسم بیست و نهمین جشن گلریزان ستاد دیه کشور در جمع خبرنگاران ضمن تعریف جرایم غیر عمد، گفت: ما دو دسته جرم داریم. یک دسته جرایمی هستند که به طور عمد و با قصد مجرمانه رخ می دهند و دسته دیگر جرایم غیرعمد هستند که از باب حادثه مانند تصادفات به وقوع می پیوندند که منجر به ضرب و جرح و فوت افراد در صحنه می شود.

رییس سازمان زندانها تأکید کرد: اگرچه قانونگذار به عنوان جرم از آنها یاد کرده ولی به دلیل اینکه قصد قبلی برای ارتکاب آنها وجود ندارد لذا به عنوان جرایم غیرعمد شناخته می شوند.

او یادآور شد: زندانیان جرایم غیرعمد دو دسته هستند که یکی شامل جرائمی است که مشمول دیه می شود و دسته دیگر شامل بدهکاران مهریه، نفقه و چک های بلامحل می شود.

جهانگیر در خصوص تفکیک جنسیتی مجرمان گفت: نیم درصد از زندانیان جرایم غیرعمد شامل زنان و ۹۹/۵ درصد شامل آقایان می شود.
رییس سازمان زندان ها، اقدامات تامینی و تربیتی کشور یادآور شد: بیشترین جرایم غیرعمد مربوط به بدهکاران مالی است که حدود هفت هزار نفرند، بدهکاران دیه بیش از دو هزار نفر و بدهکاران مهریه هم در همین حدود یعنی دو هزار نفر هستند.

او در ادامه با بیان اینکه بازگشت زندانیان به آغوش خانواده هایشان لحظه ای غیر قابل توصیف است، گفت: زندانیان جرایم غیر عمد از بد حادثه گرفتار شده اند و ما معتقدیم که زندانیان جرایم غیرعمد که سابقه شرارت ندارند و به زندان افتاده اند را با اصلاح و تربیت از زندان به جامعه برگردانیم زیرا آنها هم بخشی از جامعه از جامعه اند.

او درباره میزان کمک سازمان زندان ها برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در جشن گلریزان گفت: کمک های ما عمدتا معنوی و نقش ما نیز سازنده و معنوی است. اما امسال ۱۰ درصد بیشتر از میزان کمکی که سال گذشته برای آزادی زندانیان را داشته ایم، خواهیم داشت که این مبلغ امسال به ۲۵ میلیون تومان می‌رسد.

جهانگیر با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۱۳ هزار نفر زندانی داریم، گفت: از این تعداد ۶ درصدشان مربوط به زندانیان جرایم غیرعمد یعنی حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر می شود.

۲۳۰۰ زندانی مهریه در کشور

جهانگیر با اشاره به وجود ۲۱۳ هزار زندانی در کشور گفت: ۱۲هزار و ۲۷۹زندانی جرائم غیرعمد در زندان ها تحمل کیفر می کنند که این تعداد برابر ۶درصد از آمار کل زندانیان است.

جهانگیر در خصوص تعداد مشمولین دیه و جرائم مالی غیر عمد گفت: ۱۲هزار و ۷۰۳زندانی جزءمشمولین دیه هستند، در این راستا بیشترین زندانی با ۹۷۴ مورد مربوط به تصادفات منجر به جرح است که از این تعداد زندانی،۹۷۰ نفر مرد و ۴نفر زن هستند.

او گفت: زندانیان با جرم تصادف منجر به فوت که مشمول پرداخت دیه شدند، ۵۵۱ مورد است که از این تعداد ۵۵۰ نفر مرد و یک نفر زن هستند. در رابطه با قتل‌هایی که ناشی از غیر از رانندگی بودند، ۵۰۰ نفر در زندان داریم.

رئیس سازمان زندان ها با بیان اینکه حکم ۲هزار و ۶۰۰نفر مشمول پرداخت دیه، قطعی شده است، گفت: از حیث قضایی، پرونده ۳۴۱مشمول پرداخت دیه در مرحله اتهامی و رسیدگی قرار گیرد و حکم ۲ هزار و ۶۰۰ نفر قطعی شده است که در صورت پرداخت دیه این تعداد از زندانیان آزاد می شوند.

جهانگیر تأکید کرد: ۹هزار و ۹۷۶ نفر مشمولین جرائم مالی غیر از دیه داریم که با کمک های مردمی آزاد می شوند که از این تعداد، ۲هزار و ۳۰۲نفر به خاطر عدم پرداخت مهریه و ۵۶۲نفر به علت ترک نفقه و به خاطر نحوه اجرای محکومیت های مالی ۶هزار و ۲۵۰نفر در زندان هستند. استان‌های فارس و تهران بیشترین و سیستان و بلوچستان کمترین زندانیان غیرعمد را دارند

رئیس سازمان زندان ها در خصوص استان های دارای بیشترین و کمترین زندانی جرائم غیرعمد، گفت: استان های فارس و تهران متاسفانه بیشترین تعداد زندانیان غیر عمد را دارند و در آن سوی طیف هم استان سیستان و بلوچستان با کمترین زندانی قرار دارد.

او با اشاره به جزئیات مدت ماندگاری محکومین به دیه در زندان ها، گفت: ۲هزار و ۷۶۳ نفر بابت دیه در زندان ها هستند که از این تعداد هزار و ۲۷۹ نفر کمتر از ۶ ماه در زندان بودند. ۳۶۹ زندانی بین ۶ماه تا یک سال، ۶۵۴ زندانی بین ۱ تا ۳ سال و ۱۷۱ نفر بین ۳ تا ۵ سال و ۲۰۳ زندانی بیش از ۵ سال داشتیم.

جهانگیر در خصوص میزان بدهی این تعداد از زندانیان گفت: ۲۶۰میلیارد تومان بدهی دارند که با پرداخت این رقم مشمول آزادی خواهند شد.

او در رابطه با میزان ماندگاری زندانیان جرائم غیرعمد غیر از دیه در زندان ها، گفت: ۵ هزار و ۹۳۱ نفر کمتر از ۶ماه، ۶ماه تا یک سال یک هزار و ۵۵۳زندانی، یک تا سه سال ۲هزار و ۵۳ زندانی، ۳ تا ۵ سال ۳۲۶ زندانی و ۱۱۴زندانی بیش از ۵سال در زندان بودند.

رئیس سازمان زندان ها با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در رابطه با دیه، گفت: هنوز نگاهمان به مسئله مهریه یک نگاه منطقی و واقعی نیست به طوری که هنوز فردی به علت عدم توانایی پرداخت یک سکه مهریه در یکی از زندان های استان خراسان رضوی زندانی است. از سوی دیگر بیشترین تعداد سکه مهریه هم مربوط به ۱۵۱۴سکه بوده است.

جهانگیر برگزاری جشن های گلریزان برای آزادی زندانیان را یک اقدام بسیار موثر دانست و گفت: امیدواریم این تلاشها همچنان ادامه داشته باشد تا شاهد زندانی بودن حتی یک زندانی جرائم غیر عمد در زندان ها نباشیم.

کمک ۳ میلیارد ریالی رهبر معظم انقلاب برای آزادی زندانیان نیازمند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، «سه میلیارد ریال» ویژه‌ کمک به آزادی زندانیان نیازمند، اختصاص دادند.

همزمان با برگزاری بیست و نهمین همایش گلریزان، ویژه‌ی کمک به آزادی زندانیان نیازمند، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، «سه میلیارد ریال» به این امر خداپسندانه اختصاص دادند.

جشن گلریزان هر سال در ماه مبارک رمضان، به همت ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند با حضور جمعی از مسئولین و خیّرین نیکوکار در تهران و شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 545839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =