روزنامه اعتماد نوشت: ماجرا بیشتر شبیه قصه‌های کارتن‌ها و فیلم‌های تخیلی است. همان کارتن‌هایی که در آن به یکباره قسمتی از یک زمین یا باغ یا خانه و ملکی از صفحه روزگار حذف می‌شود و تمام شخصیت‌های فیلم در حیرتند که این قطعه زمین کجا و چطور محو شد.

حالا اما به نظر می‌رسد این سناریوی تخیلی ولی جذاب، در كلانشهر تهران شكلی عینی به خود گرفته است. در محله مسگر آباد (مسعودیه فعلی)، بنا بردلایلی كه برخی آن را اشتباه شهرداری می‌دانند و برخی آن را اشتباهی از سوی سازمان ثبت اسناد، پلاك‌های ثبتی خانه‌های خیابان‌ها و كوچه‌هایی چون عطریانی، موسویان و ایلخانی، همتیان و... جابه‌جا شده است. به این معنا كه مثلا فردی كه ملكی با پلاك ثبتی B را خریده بوده بعد از چند سال متوجه می‌شود كه پلاك ثبتی درج شده در سند وی، متعلق به ملكی در چند خانه آن طرف‌تر است. ماجرا اما از زمانی برملا می‌شود كه چند نفر كه سال‌ها قبل چند قطعه زمین را در این محدوده خریده بودند و آن را رها كرده بود، زمانی كه برای ساخت زمین خود اقدام كردند و به آدرس سندها مراجعه كرده، تازه متوجه شده‌اند كه سال‌هاست در قطعه زمین‌های آنها املاكی ساخته شده و خانواده‌هایی در آنها زندگی می‌كنند. اما در مقابل ساكنین آن املاك نیز با ارایه سندهایی مدعی مالكیت آنها بودند. به این ‌ترتیب، مالكین تازه ظاهر شده، مجبور به شكایت از مالكین ساكن در خانه‌ها می‌شوند و این ماجرا شامل چند كوچه در این محله می‌شود كه مثلا در یكی از كوچه‌ها بیش از ٣٠ خانه را درگیر كرده است. از همین جاست كه پای شهرداری و سازمان ثبت اسناد شرق استان تهران به این پرونده با اعتراضات و پیگیری‌های مردمی باز می‌شود.

سازمان ثبت در نامه‌هایی خطاب به شهرداری مدعی شده كه خطای صورت گرفته هنگام تعیین و نقشه‌كشی خیابان‌های محله از سوی شهرداری رخ داده و در مقابل شهرداری مدعی است كه در سال‌های ٥٨- ٥٩، سازمان ثبت به اشتباه این قطعه زمین‌ها را ثبت كرده است. در نهایت در تاریخ ٢٠ اردیبهشت سال جاری و به دنبال پیگیری‌های مردمی جلسه‌ای بین نمایندگان شهرداری منطقه ١٥، سازمان ثبت اسناد شرق استان تهران و مجتمع دادگستری شهید محلاتی تشكیل می‌شود. جلسه‌ای كه به تفاهمنامه‌ای منجر می‌شود كه آن هم در نوع خود جالب است. براین اساس، مقرر می‌شود برای پیگیری و جلوگیری از اعتراضات مردمی، حكم تخلیه‌هایی كه صادر شده، متوقف شود تا شهرداری و سازمان ثبت مشكل را بین خودشان حل كنند.

با این وجود معلوم نیست به چه دلیلی، دادگستری دیروز حكم را اجرایی كرده و با حضور تعداد زیادی مامور و در نخستین گام، یكی از ساختمان‌های چهار طبقه با چهار مالك را در این محله تخلیه كرده است. معصومه قادری، یكی از مالكین همین ساختمان چهار طبقه تخلیه شده در كوچه همتیان به «اعتماد» می‌گوید: پدر من سال ٥٧ این زمین را خریده و ساخته است. تا چند سال قبل كه به شكل مشاركتی، ساختمان كلنگی قدیمی‌مان را می‌كوبند و می‌سازند و به جز یك طبقه بقیه را به سه نفر دیگر می‌فروشند. اما حالا چند وقتی است كه شخصی آمده و با سندی كه در دست دارد مدعی شده كه این زمین متعلق به اوست و باید خانه را به وی تحویل دهیم. بعد هم رفته و شكایت كرده و دادگاه هم حق را به وی داده و حكم تخلیه را صادر كرده است.

وی كه ماه‌هاست به همراه پسرش در راهروهای دادگاه سرگردان است، در مورد اظهارنظر دادگاه می‌گوید: قاضی به ما می‌گوید، اسناد این فرد قانونی است و شهرداری اشتباه كرده است ولی در هر صورت شما باید تخلیه كنید و بروید از همسایه‌تان شكایت كنید تا بتوانید خانه‌تان را بگیرید!

قادری در پاسخ به این سوال كه در نهایت آیا حاضر است از همسایه‌اش شكایت كند؟ می‌گوید: به نظر شما چه كار باید بكنم؟ چاره‌ای هم جز شكایت دارم؟ به ما گفته بودند كه مثل خیابان عطری كه همین مشكل را داشتند و شهرداری مشكل‌شان را حل كرد، مشكل ما را هم حل خواهد كرد و حكم اجرا نخواهد شد ولی دیروز به یك‌باره و بدون اخطار قبلی آمدند و ما را از خانه های‌مان بیرون كردند.

محمد رضا حقیقت خرازی، رییس اداره كل حقوقی شهرداری منطقه ١٥ در گفت‌وگو با «اعتماد» ضمن تایید وجود این مشكل قدیمی در این منطقه می‌گوید: سال‌ها قبل، یعنی زمانی كه ایجا جزو حاشیه‌های تهران محسوب می‌شده است، مردم این زمین‌ها را بدون پروانه ساخته‌اند و طی سال‌های متمادی، مسعودیه و خیابان‌های آن شكل گرفت. به همین دلیل در بسیاری از موارد این افراد بدون توجه به نقشه‌های شهری، این ساختمان‌ها را ساخته‌اند و بعدا برای گرفتن پروانه اقدام كرده‌اند. وی ادامه می‌دهد: ما در متن پروانه از مالك تعهد می‌گیریم كه هیچ‌گونه تعهدی در مورد جانمایی و جابه‌جایی احتمالی ملك‌ها نداریم. چون جانمایی توسط خود خریدار و مالكین صورت می‌گیرد. به نظر می‌رسد در این پرونده نیز تعدادی از مالكین به اشتباه ملكی را خریده‌اند كه با پلاك ثبتی‌شان مطابقت نداشته و به همین شكل پشت سر آن، ساختمان‌های‌شان را ساخته‌اند و در این بین چند نفر هم بنابر نقشه‌های خیابان‌ها و كوچه‌هایی كه شهرداری طراحی كرده در این جابه‌جایی، خانه‌ها‌ی‌شان بیرون از خیابان و كوچه‌ها افتاده است.

وی در پاسخ به این سوال كه چطور هیچ یك از مالكین متوجه ماجرا نشده‌اند؟ می‌گوید: قبلا اكثر معامله‌ها از طریق قولنامه صورت می‌گرفت و كسی توجهی به پلاك ثبتی نداشت. همین كه ملك را می‌دیدند و سندش موجود بود كافی بود ولی وقتی كه برای گرفتن پروانه می‌آمدند متوجه موضوع می‌شدند كه دیگر كار از كار گذشته بود. اما از آنجایی كه همه خانه‌ای با متراژهای ١٢٦ متری داشته‌اند، كسی شكایتی نداشت. تا اینكه چند خریدار قدیمی پیدا شدند كه صاحبان برخی از این خانه‌ها را مجبور به تخلیه كردند.

حقیقت خرازی، در مورد اظهارات رسمی سازمان ثبت كه در آن شهرداری را به اشتباه متهم كرده است نیز می‌گوید: این یك اشتباه فاحش بود كه بعد از اینكه برای مسوولان اداره ثبت توضیح دادیم كه ما مسوول جانمایی مالكین نیستیم، قانع شدند.

رییس اداره كل حقوقی شهرداری منطقه ١٥ همچنین با اظهار تعجب از آغاز اجرای حكم از سوی دادگستری گفت: قرار نبود حكم اجرا شود. یعنی ما و سازمان ثبت و دادگستری توافق كردیم تا حكم متوقف شود و در گام بعدی سازمان ثبت پلاك‌ها را اصلاح كند و درنهایت برای افرادی كه زمین‌های‌شان در این جابه‌جایی در پارك افتاده، پلاك صادر كند تا ما بتوانیم پول آنها را به مالكین بپردازیم. همان‌طور كه در مورد خیابان عطری این كار را كردیم و مشكل حل شد.

وی در پایان از آمادگی كامل شهرداری منطقه برای حل و فصل مسالمت‌آمیز این پرونده خبر داد. بدین‌ترتیب هنوز هم تكلیف مالیكن این خیابان‌ها و كوچه در پرده‌ای از ابهام قرار دارد. از دیروز مالكین ٤طبقه تخلیه شده در كوچه چادر زده‌اند. سرنوشتی كه ممكن است هر آن، دامن دیگر مالكین بیش از ده‌ها خانه درگیر این پرونده را نیز بگیرد.

كاظم خسروآبادی یكی دیگر از مالكینی است كه سال‌ها قبل بدون اینكه در مورد جای ملكش تحقیق كند، قطعه زمینی را در این كوچه خریده است و از چند سال قبل تازه متوجه شده كه در زمینش خانه‌ای بنا شده و خانواده‌ای در آن ساكن هستند نیز به «اعتماد» می‌گوید: وقتی از سازمان ثبت پرسیدم كه چرا ١٥ سال قبل، وقتی كه ملك را می‌خریدم و از شما استعلام كردم شما اعلام نكردید كه این زمین پلاك ثبتی‌اش این نیست؟ ولی آنها می‌گویند: ما فقط در مورد منع قانونی معامله اظهارنظر می‌كنیم و كاری به صحت پلاك ثبتی نداریم و شهرداری اشتباه كرده است. شهرداری هم می‌گوید كه سازمان ثبت در ثبت سندها اشتباه كرده است.

در حال حاضر پرونده‌ای برای رسیدگی به شكایت‌های متعدد در مورد این پرونده در دادگاه شهید محلاتی در جریان است و تاكنون برای تعدادی از پرونده‌ها حكم صادر شده. براساس حكم دادگاه صاحبخانه این چند ملك باید خانه‌های‌شان را تخلیه و به مالكین قدیمی كه پلاك ثبتی‌های‌شان با این خانه می‌خواند، بدهند و در مقابل از همسایه‌های‌شان كه پلاك ثبتی‌های‌شان با پلاك ثبتی درج شده در سند آنها مطابقت دارد، شكایت كنند تا بعد از چند ماه بتوانند ملك آنها را تصاحب كنند و به همین ترتیب آنها نیز از همسایه‌ای دیگر شكایت كنند و... اما در این میان چند نكته باعث شده تا این پرونده سال‌ها به عنوان یكی از پیچیده‌ترین پرونده‌های شهرسازی پایتخت، باز باشد. اولا تكلیف مثلا چهار مالك یك آپارتمانی كه به حكم قاضی باید در ساختمانی مثلا دو طبقه ساكن شوند، چه خواهد بود؟ ثانیا، با این جابه‌جایی‌ها چند خانواده سرشان بی‌كلاه می‌ماند و اصلا خانه و زمینی به دلیل نقشه‌كشی‌های جدید، گیرشان نمی‌آید. به این معنا كه براساس پلاك ثبتی اسنادی كه در دست دارند، خانه‌های‌شان در نقاطی قرار می‌گیرد كه الان از سوی شهرداری تبدیل به پارك یا خیابان شده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 546198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    اون نهادی که این اشتباه را کرده باید پاسخگو باشه و خسارت مردم را بده نه این که مردم از هم شکایت کنند
  • امير IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    1 0
    بسيار بسيار بسيار جالبه فقط ميتونم بگم خدا به داد اين بيچارگان برسه
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    1 0
    و باز هم تکرار قصه کی بود کی بود من نبودم
  • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    یعنی اون قدر اتفاقات عجیب می افته که آدم دیگه تعجب نمی کنه
  • اهل منطق US ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 1
    کار که دست متخصص نباشد اینست فرجام کار مگه مسئله شوخی برداره ؟
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    همه ناشی از کم کاری و ضعف کارمندان شهرداری است