جنگ ویرانگر یمن و کشته شدن زنان وکودکان این کشور فقیر که با حملات برخی از کشورهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی تحت عناوین بازگرداندن مشروعیت و مبارزه با تروریسم صورت می گیرد بر بی اعتباری هر چه بیشتر سازمان ملل متحد و مدعیان حقوق بشر صحه گذاشته است .

بطوری که اخیرا دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن عجز و ناتوانی در قبال فشارهای همه جانبه ریاض و متحدان آن، اسم ائتلاف سعودی را از لیست ناقضان حقوق بشری حذف و در ادله مضحکش اعلام می کند که قطع کمک های مالی عربستان سعودی به سازمان ملل متحد می تواند مانع اقدامات این نهاد بین المللی در امداد رسانی به کودکان و زنان آواره به ویژه فلسطینی شود.
یعنی برای تداوم کمک های مالی حاکمان اقتدارگرای سعودی به سازمان ملل بایستی چشم بر جنایت های بشری این کشور در یمن بست. طبق آماری که سازمان ملل ارائه می کند 60 درصد قربانیان کودک نتیجه حملات مستقیم هوایی این رژیم است. در هر صورت چراغ سبز سازمان ملل متحد برای آل سعود در دهن کجی به قوانین حقوق بشری گناهی بس نابخشودنی است که نشان می دهد نوع نگاه این نهاد و منادیان حقوق بشر در غرب نسبت به بحران های منطقه ای بر اساس سیاست های دوگانه و منفعت طلبی شکل گرفته است.

این در حالی است که عربستان سعودی به عنوان یکی از حامیان اصلی تروریسم در منطقه از عوامل اصلی کشیدگی اوضاع انسانی و سیاسی در سوریه و عراق است. رژیمی که بدلیل ساختار سیاسی غیرمنطعف و تکیه بر خشونت عریان در برخورد با

هرگونه اعتراض مدنی مانع از ظهور و بروز جامعه تحول گرا و دمکراسی خواه در داخل هم شده است.
در کارنامه سیاه عربستان سعودی ذکر این نکته بس که پس از قیام های مردمی در جهان عرب و شکل گیری اعتراضات در مناطق شیعه نشین آن، نیروهای امنیتی با مشت آهنین به سرکوب مخالفین پرداخته و برخی از رهبران جنبش های آزادیخواه را به اعدام و نیز زندان طولانی مدت محکوم ساختند. همچنین عربستان با ترس از قدرت یابی شیعیان در بحرین و نیز حوثی ها در یمن از همه ابزار نظامی و رسانه ای برای سرکوب این قیام ها استفاده کرده و حتی در نهان دست دوستی با سران اصلی گروههای تروریستی چون جبهه النصره و داعش در منطقه داد.

این در حالی است که اطلاعات سازمان های جاسوسی و اذعان مقامات امنیتی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی مبنی بر تابعیت سعودی بیشتر رهبران گروههای تروریستی نشان می دهد که این کشور از طریق فروش منابع نفتی و کسب درآمدهای کلان از مراسم مذهبی حج همواره بدنبال بازتولید خشونت و گسترش جنگ مذهبی در خاورمیانه است.
ولی چرا با این همه ادله محکم و شواهد متقن در نقض آشکار قوانین بین المللی از سوی مراکز حقوق بشری مستقل و حتی اذعان دبیرکل سازمان ملل متحد (بان کی مون) در ارتکاب این جرایم، غرب و به ویژه آمریکا نسبت به آن بی تفاوت است و حتی در راستای تقویت هرچه بیشتر این روابط گام برمی دارد؟

اساسا باید گفت نگاه آمریکایی ها نسبت به مسایل حقوق بشر و قوانین نهادهای بین المللی همواره بر اساس منافع و مصلحت سیاسی بوده، بطوری که آمریکا در کنار برخی کشورهای اروپایی هرگاه تلاشی از سوی کشورهای اسلامی و یا مستقل در اعاده حقوق انسانی مردم فلسطین از طریق سازمان ملل متحد در مجمع عمومی یا شورای امنیت طرح شده آن ر ا بی اثر نموده است.

وتوی مکرر قطعنامه های مطروحه در شورای امنیت بر علیه اسراییل نشان می دهد که سازمان ملل متحد به ویژه رکن رکین آن شورای امنیت به عنوان باشگاه کشورهای قدرتمند، ابزار و دستاویزی برای نیل به اهداف سیاسی است. در کنار اسراییل، عربستان سعودی متحد استراتژیک غرب و دشمن سرسخت ایران حضور دارد که به رغم ارتکاب جرم و نفی حقوق بشر و قوانین آشکار بین المللی بایستی حمایت و تقویت بشود .

بطوری که اخیرا سیا، سازمان جاسوسی آمریکا اعلام کرده بود که عربستان در حملات یازده سپتامبر دست داشته و با اقدامات خویش امنیت ملی این کشور را به خطر انداخته است ولی گویا تهدید به قطع همکاری های نظامی و عدم خرید تسلیحات باعث شده که آمریکایی ها به ناچار برای حفظ نفوذ سنتی خویش در منطقه از طریق کنترل و مدیریت عربستان از هرگونه اقامه دعوی و اقدام تنبیهی خودداری کنند.

بنابراین در قبال فشارهای مقامات سعودی مبنی بر حذف نام گروه ائتلاف سعودی به عنوان عامل کشتار کودکان یمنی، بان کی مون سکوت کرد. ولی آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی در بحران سوریه با دستاویز قرار دادن مسایل حقوق بشری علنا با نقض اصل عدم مداخله به دخالت و تنش آفرینی آشکار پرداختند .

در مورد ایران هم با نادیده گرفتن تمام تلاش های آن برای بهبود روند حقوق بشر و همراهی با قوانین حقوق بشری با رویه سیاسی به مسدود نمودن اموال ایران اقدام نمودند. جالب این که ایران خود قربانی اقدامات تروریستی به ویژه گروههای فرقه گرایی است که از سوی غرب و عربستان حمایت و هدایت می شوند و در این میان پس از حادثه تروریستی یازده سپتامبر جزء اولین کشورهایی بود که با محکومیت این اقدام، خواهان شکل گیری همکاری های بین المللی برای مبارزه با تروریسم در جهان شده است.

ولی تضاد منافع با غرب و تداوم اختلافات در مسایل منطقه ای باعث شده با تحریم های ظالمانه و تهدیدهای نظامی روبرو شود .
با توجه به نکات ابراز شده پیرامون عجز و ناتوانی شخص دبیرکل سازمان ملل متحد در قبال گردن کشی سعودی و بی تفاوتی نسبت به قوانین حقوق بشر باید گفت یکی از ضعف های عمده این نهاد بین المللی در وابستگی مالی به کشورهای ثروتمند و برخی از قدرت های بزرگ جهانی است که عملا این نهاد را از نقش آفرینی بیشتر و انجام وظایف در صلح سازی و ایجاد امنیت و جلوگیری از نقض قوانین بین المللی بازداشته است. عدم همخوانی در سیاست کشورهای مطرح نظام بین الملل در رابطه با دفاع همه جانبه و همه گیر از هنجارهای حقوق بشری، واقعیت تلخی است که نمی توان آن را نادیده گرفت.
بطوری که به کارگیری استانداردهای دوگانه در اعمال سیاستهای حقوق بشر و نیز حاکم شدن بیشتر منافع سیاسی بر عملکرد این نهاد بزرگ بین المللی باعث شده که دبیرکل آن ضمن اذعان به بی کفایتی در انجام ماموریت خطیر، همگان را متوجه خطرات آتی نماید.

پس در قبال این همه ظلم و ناکارآمدی سازمان ملل متحد در اعاده و تثبیت حقوق بشر و دفع تجاوز چه باید کرد؟
در هر صورت در سطح عمومی این باور جهان شمول وجود دارد که انسان ها دارای حقوق هستند. این شمولیت در سطح کلی به کودکان و زنان بی دفاع یمنی که قربانی تجاوز نظامی عربستان و متحدان منطقه ای هستند نیز می شود. بنابراین اگر در سطح دولت ها و نظام بین الملل بدلیل حاکمیت قدرت و عدم وجود قوانین لازم الاجرا شاید نتوان به رنج و مشقت مردم بی دفاع و آسیب پذیر یمنی پایان بخشید ولی در سطح عمومی از طریق ارتباطات شبکه ای نسبت به اقدامات سازمان یافته ضد بشری عربستان واکنش نشان داد چرا که با گسترش سازمان های غیرحکومتی طرفدار حقوق بشر، پر واضح است که می توان با اقدامات دست جمعی و فعالیت حقوق بشری علیه بی عدالتی و تبعیض موجود اقدام کرد. لازم به ذکر است حتی در کشورهای کمتر توسعه یافته هم اخیرا شبکه های حامی حقوق بشر شکل گرفته اند که با فعال شدن آن فشار از پایین به واحدهای سیاسی و حاکمیتی مشهودتر نیز شده است.

در هر صورت، مجموعه جغرافیایی و فرهنگی که غرب نامیده می شود بنا به ملاحظات سیاسی در قبال نسل کشی ها در منطقه به ویژه تجاوز ائتلاف سعودی به یمن سکوت اختیار نمودند در چنین وضعیت ناگواری که سازمان ملل نیز بدلیل وابستگی مالی به کشورهای قدرتمند توان واکنش جدی در خود نمی بیند، این رسالت سترگ بر عهده نهادها و سازمانهای مستقل حقوق بشری در اقصی نقاط است که با آرمان خدا پسندانه در مسیر تامین حقوق انسانی و بدون اثرپذیری از اقدامات سیاسی نقش خویش را ایفا کنند.

داود احمدزاده، کارشناس مسایل خاورمیانه

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 547977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =