داوود محمدی رئیس کمیسیون اصل90 شد/حاشیه‌های انتخاب رییس کمیسیون اصل90؛ از تذکر دهقان تا پاسخ پزشکیان

بر اساس رای گیری در صحن علنی امروز مجلس، داوود محمدی نماینده قزوین رئیس کمیسیون اصل نود شد.

به گزارش خبرآنلاين، او با 152 راي، توانست کرسي رياست اين کميسيون را به دست بياورد. رقيب او فرهاد تجري تنها 70 راي کسب کرد.

انتخاب رییس کمیسیون اصل 90 مجلس دهم با حواشی در صحن مجلس همراه بود. آنجا که علی ادیانی این انتخاب را مورد چالش قرار داد و گفت: که هیات رئیسه مجلس نمی‌تواند رئیس کمیسیون اصل 90 را به مجلس معرفی کند. بلکه اعضای این کمیسیون باید همانند سایرکمیسیون‌ها رئیس را انتخاب کنند.
وی در تذکری مستند به ماده 42 این آیین نامه داخلی مجلس اظهار کرد: بر اساس این ماده تعداد اعضای همه کمیسیون‌ها حداقل 19 و حداکثر 23 نفر است. ودر مواد دیگر آیین نامه اشاره دارد که اعضای ثابت این کمیسیون 8 نفر است و رئیس کمیسیون اصل 90 را هیات رئیسه به صحن علنی مجلس معرفی می‌کند. با توجه به تناقض بین مواد آیین نامه داخلی مجلس هیات رئیسه نمی‌تواند رئیس کمیسیون اصل 90 را به صحن علنی معرفی کند. بلکه رئیس این کمیسیون باید همانند رویه‌ دیگر کمیسیون‌ها انتخاب شود.

مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را بر عهده داشت دراین رابطه گفت: این موضوع در جلسه هیات رئیسه و روسای شعب مطرح شد . تشخیص هیات رئیسه این است که انتخاب رئیس کمیسیون اصل 90 باید در مجلس انجام شود.

انتخاب رئیس کمیسیون اصل 90 توسط مجلس غیر قانونی است؟

عضو پیشین هیات رییسه مجلس هم از دیگر معترضان به انتخاب رییس کمیسیون اصل 90 در صحن مجلس بود.محمد دهقان، در تذکری مستند به ماده 42 آیین نامه داخلی مجلس اظهار کرد: به موجب این ماده تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی حداقل 19 و حداکثر 23 نفر است. شما که می‌خواهید رئیس کمیسیون اصل 90 را تعیین کنید این کمیسیون باید 19 عضو داشته باشد. ضمن این که تبصره یک ماده 41 نیز منسوخ است و این که رییس کمیسیون اصل 90 با پیشنهاد هیات رئیسه توسط مجلس انتخاب شود قانونی نیست. 

این عضو کمیسیون قضایی حقوقی با اشاره به اينکه کمیسیون اصل 90 در خصوص جان، مال و ناموس مردم و احکام مهمی مثل اعدام تصمیمات مهمی اتخاذ می‌کند و تعداد اعضای آن باید 19 نفر باشد. اما می‌گویند این کمیسیون را باید با 13 نفر تشکیل دهیم. اگر کمیسیون تشکیل نشود و معطل بماند دچار مشکل است و اگر با 13 عضو تشکیل شود هم دچار مشکل است که هر دو راه نامطلوب است.
دهقان در پایان با طرح این سوال که چرا دو نفر به عنوان گزینه‌های ریاست کمیسیون اصل 90 معرفی شدند  از هیات رئیسه مجلس خواست در مورد کمیسیون قضایی و کمیسیون اصل 90 تجدید نظر کنند.
مسعود پزشکیان که اداره جلسه را بر عهده داشت در این رابطه گفت: در جلسه هیات رئیسه و روسای شعب راجع به این تناقض صحبت شد. ماده 48 آیین نامه فعلا وجود دارد و ما می‌توانیم رای‌گیری درباره‌ رئیس کمیسیون اصل 90 را انجام دهیم زیرا تشخیص هیات رئیسه و روسای شعب این بوده است. اشکالاتی که گفتید تا حدی وجود دارد و ما آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سوابق اجرایی دو کاندیدای ریاست کمیسیون اصل نود در مجلس دهم را نیز می توانید در جدول زیر ببینید:

نام کاندیدا

حوزه انتخابیه

سوابق اجرایی

داوود محمدی

قزوین

فوق لیسانس حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه آزاد اسلامی تهران دارد. او نماینده اصولگرای دوره‌های نهم و دهم مجلس است. او در دوره پیشین، نایب رئیس اول کمیسیون اصل ۹۰ بود. او تاکنون مدیر کل بازرسی استان زنجان،‌ معاون اجرایی ستاد احیا و امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان،‌ رئیس دادگاه تجدید نظر و معاونت دادگستری استان زنجان،‌ دبیر شورای عالی حفظ حقوق بیت المال و دبیر شورای قضایی استان زنجان،‌ مشاور عالی تربیت بدنی استان قزوین،‌ رئیس شورای دستگاه های نظارتی استان زنجان،‌ رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) استان زنجان،‌  مسئول پیگیری و رابط اداره کل بازرسی استان تهران و استان های  قزوین و زنجان و رییس دادگاه های عمومی آوج و بوئین زهرا بوده است.

فرهاد تجری

قصرشیرین، گیلانغرب، سرپل ذهاب، گواور، سومار، نفت‌شهر و خسروی

فوق لیسانس جزا و جرم شناسی دارد. او در دوره هشتم نیز نماینده مجلس و البته نایب رئیس اول کمیسیون حقوقی و قضایی بود. در کارنامه او دادیاری دادسرای نظامی ناحیه سقز و بانه،‌ قاضی تحقیق دادسرای عمومی،‌ دادرس و رئیس شعبه دادگاه عمومی کرمانشاه،‌ رئیس دادگستری قصرشیرین، مستشاری محاکم تجدید نظر استان کرمانشاه،‌ معاونت دادگاههای عمومی و انقلاب کرمانشاه، و بارزس کل امور نظامی، امنیتی و نهادهای سازمان بازرسی کل کشور به چشم می خورد.

27213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =