ایسنا نوشت: دسترسی به اینترنت ارزان و باکیفیت سالهاست که از مطالبات اصلی کاربران ایرانی به شمار می‌رود.در این میان بیش از ۱۰ سال است وعده داده شده که با روی کار آمدن شبکه‌ ملی اطلاعات این مهم محقق خواهد شد.

پس از گذشت ۱۱ سال از طرح موضوع شبکه ملی اطلاعات، اینگونه وعده داده می‌شود که از اواسط سال جاری شاهد رونمایی از فاز اول این شبکه خواهیم بود، شبکه‌ای که طی سال‌های گذشته دل مشغولی‌های متعددی برای کاربران اینترنت کشور به همراه داشته و در موارد متعدد موجب شده برخی کاربران اینگونه استنباط کنند که با روی کار آمدن آن امکان دسترسی به اینترنت بین الملل محدود و مسدود خواهد شد.

حال با گذشت زمان بحث دسترسی به خدمات شبکه ملی اطلاعات به مرور حالت جدی‌تری به خود گرفته و شاید در اولین وهله بحث کاهش قیمت دسترسی به خدمات این شبکه مورد توجه قرار گرفته است به گونه ای که مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت بر این نکته تاکید دارد که در گذشته در خصوص این شبکه عده‌ای آدرس‌های غلط داده‌اند و حال با روی کار آمدن شبکه ملی اطلاعات و کاهش هزینه‌های دسترسی، مردم می‌توانند شیرینی دسترسی به این شبکه را بچشند.

محمد جواد آذری جهرمی که به تازگی سکان شرکت ارتباطات زیرساخت را در دست گرفته، ماه گذشته چند روز پس از معارفه، در قالب مراسم افتتاح پروژه‌های ارتباطی کشور اینگونه اعلام کرد که به واسطه طرح جدید شرکت ارتباطات زیرساخت هزینه هر لینک ۱۰ گیگ ارتباطی از ۱.۷ میلیارد تومان به حدود ۹ میلیون تومان کاهش یافته است.

پس از آن نیز در قالب مراسم دیگری وی میزبان یکی از اپراتورهای تلفن همراه و چند شرکت ارائه کننده خدمات اینترنتی شد تا بدین ترتیب با عقد قراردادی این شرکت‌ها با یکدیگر متحد شوند تا محتوای داخلی را با قیمتی حدود ۵۰ درصد پائین تر در اختیار مشترکان خود قرار دهند.

جهرمی به تازگی نیز در خصوص بحث کاهش تعرفه دسترسی به محتوای داخلی در قالب محتوایی که بر روی سایت وزارت ارتباطات قرار گرفته، اظهار کرد: کاهش هزینه اینترنت داخلی اخیراً به صورت داوطلبانه از طریق چند شرکت اجرایی شد و آنها با تعامل به این مهم دست یافتند.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار فقط در یکی از سرویس های ویدئویی کشور ما شاهد رشد ۵۰ درصدی میزان مصرف را داشته ایم و شرکت ارائه دهنده این خدمت با افزایش ۸۰ درصدی درآمد رو برو شده است.

معاون وزیر ارتباطات همچنین متذکر شد: برای اینکه بتوانیم اینترنت داخلی ارزان تری را به مشترکان ارائه دهیم همه فعالان زنجیره ارائه خدمات اینترنتی می بایست خدمات ارزان تری را ارائه دهند که این موضوع هم در شرکت ارتباطات زیرساخت و هم در شرکت مخابرات ایران کاهش قیمت رخ داد تا اینترنت داخلی به یک سوم قیمت برسد.

وی با اشاره به مصوبات اخیر کمیسیون تنظیم مقررات گفت: شرکت زیرساخت در شبکه انتقال لایه ۲ تا ۸۴ درصد قیمت های خود را کاهش داده در شبکه انتقال لایه ۳ تا ۷۲ درصد قیمت ها کاهش یافته است و در سرویس اینترنت هم نزدیک به ۴۰ درصد کاهش قیمت داشته ایم.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: بنا بر درخواست کاربران، سرویس نامحدود DSL را خواهیم داشت که نرخ آن اعلام خواهد شد که مدل نهایی که کاربر با آن روبر خواهد شد سبدی است که به اندازه مصرف در برابر اینترنت بین المللی، اینترنت داخلی مجانی در اختیار خواهد داشت.

آذری جهرمی گفت: این شکل از تعرفه گذاری باعث خواهد شد که در زمینه سرویس های ویدئویی که در ایران زمینه بکری دارد، با رشد قابل توجهی روبرو شویم و نهادهایی مانند صدا و سیما با رفع مشکلات قیمتی می توانند خدمات خود را در چارچوب نمایش خانگی مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات ارائه دهند.

معاون وزیر ارتباطات افزود: این شیوه تعرفه گذاری یک نوع بالندگی را برای شرکت های دانش بنیان در عرصه توسعه نرم افزارهای بومی و توجیه اقتصادی برای آنها به همراه خواهد داشت.

وی در پاسخ به سؤالی درباره میزان کاهش اینترنت برای مصرف کننده نهایی گفت: در زنجیره تعیین قیمت اینترنت ۲۰ درصد در اختیار شرکت زیرساخت، حدود ۴۵ درصد در اختیار شرکت مخابرات و مابقی نیز در اختیار اپراتورهای ارائه کننده خدمات اینترنت است.

مدیرعامل شرکت زیرساخت تصریح کرد: درمدل سابق اینگونه بود که ۲۰ درصد نرخ های شرکت ارتباطات زیرساخت را هم در اینترنت و هم انتقال به صورت همگون کاهش دهد که این شکل منطبق با شبکه ملی اطلاعات نبود چرا که در نهایت با ۲۰ درصد سهم شرکت زیرساخت در تعیین قیمت اینترنت، کاهش ۲۰ درصدی تعرفه تنها ۴ درصد به کاهش قیمت کمک می کرد.

وی گفت: تجربه اقدامات قبلی باعث شد تا مطالعات دقیق تری صورت گیرد و همه و زنجیره تعیین تعرفه اینترنت با هم دیده شود و همه شرکت ها زیرساخت مخابرات و ارائه کنند خدمات همزمان تعرفه های خود را کاهش دهند.

آذری جهرمی افزود: با پیشنهاد ارائه شده به کمیسیون تنظیم مقررات، این کمیسیون در کاری فشرده و با نگاه به سند بالا دستی اجرای شبکه ملی اطلاعاتی و اصلاح مدل اقتصادی، بسته تعرفه ای جدید را داشته باشد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به تصمیم کمیسیون تنظیم مقررات گفت: این بسته تعرفه ای فقط کاهش قیمت خدمات شرکت زیرساخت را در نظر نگرفته بلکه کاهش قیمت خدمات همه بخش های زنجیره را دیده و به خاطر همین موضوع نیز در ابلاغ آن همه ملاحظات دیده شده است.

وی افزود: این امیدواری وجود دارد که با این اتفاق، شیرینی شبکه ملی اطلاعات و سرویس با کیفیت برای مردم قابل پذیرش و رضایت مردم را به همراه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت زیرساخت کاهش قیمت برای مصرف کنده نهایی اینترنت را بیشتر از ۲۰ درصد دانست و گفت: در مصوبه اخیر کاهش قیمت ها برای مردم محسوس خواهد بود و مدل حمایتی از تولیدات بومی لحاظ شده و شاخص های کیفی به صورت سخت گیرانه تری از سوی سازمان تنظیم مقررات دیده شده است.

آذری جهرمی تاکید کرد: تا پیش از این مردم برای استفاده از اینترنت داخلی قیمت عادی می دادند اما اکنون حتی اگر قیمت هر گیگا بایت ۳۶۰۰ تومان باقی بماند، کاربر داخلی می تواند به ازای این یک گیگ، دو گیگ اینترنت داخلی رایگان استفاده کند که این نشان از کاهش جدی قیمت است، البته در مصوبه اخیر قیمت اصلی اینترنت نیز کاهش یافته که سخنگوی کمیسیون تنظیم مقررات آن را اعلام خواهد کرد.

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =