لزوم تغییر مسیر بودجه‌های فرهنگی برای حمایت از شعر انقلاب

مهر نوشت: دیدار سالانه نیمه رمضان شاعران کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی را باید یکی از سرفصل‌ها فصل‌الخطاب‌های رویدادهای ادبی در ایران به شمار آورد.

دیداری که به جرات می‌توان گفت طی آن استراتژی سالانه جریان شعر انقلاب اسلامی تدوین و رهنمودهای رهبر انقلاب به عنوان یکی از شعرشناسان نخبه و از مبرزترین فعالان فرهنگی در ایران طی آن به دست شاعران و فعالان و مدیران فرهنگی می‌رسد.

رهبر انقلاب در دیدار سال جاری خود در سخنان قابل تاملی ضمن یادآوری این نکته که شعر باید حتما موضع داشته باشد عنوان داشتند: شعر باید زنده باشد و نسبت به مسائل جاری و نیازهای کشور موضع داشته باشد.

ایشان با تأکید بر لزوم ترویج اشعار و سرودهای زنده و موضع‌دار در سطح وسیع، و مسئولیت صداوسیما و سایر دستگاه‌های مسئول در این زمینه، خاطرنشان کردند: امروز نسبت به گذشته اشعار زنده و برجسته‌ای همچون شعر درباره‌ی فلسطین، یمن، بحرین، دفاع مقدس، شهدای غواص، شهدای مدافع حرم یا مظلومیت مجاهدانی همچون شیخ زکزاکی شیخ مظلوم، شجاع و مصمم نیجریه گفته می‌شود اما متأسفانه این شعرهای مؤثر و روحیه‌بخش، به‌خوبی ترویج و منعکس نمی‌شوند و در این خصوص کوتاهی و کم‌کاری وجود دارد.

پس از این دیدار و بیانات رهبر انقلاب جمعی از شاعران کشور در اظهارنظرهای خود به تبیین این بیانات و راهکارهای تحقق آنها پرداختند.

علی محمد مودب شاعر و مدیر موسسه فرهنگی شهرستان ادب که فعالیت‌هایش مورد تایید مجدد رهبر انقلاب در جلسه امسال قرار گرفت، در اظهار نظری درباره راهکارهای تحقق و پرورش شاعرانی آگاه و خالق اشعاری موضع دار نسبت به مهمترین مسائل روز جهان اسلام گفت: مساله اصلی این است ما زمینه کار فرهنگی و انقلابی را فراهم نکردیم. وقتی چیزی مطالبه نشود و شاعر در یک مطالبه بزرگ در ارتباط با آن قرار نگیرد بالطبع در دنیای شخصی خود باقی می‌ماند. اگر ما در کشور آدم‌ها را دعوت کنیم که در مقیاس ملی موضوعاتی را در گفتگوهای خود بحث کنند، طبیعی است که دنیای افراد تغییر کند و از عوالم شخصی‌شان دربیایند. وقتی افراد در این مطالبه‌گری قرار بگیرند فکر و جستجویشان وسعت بیشتری پیدا می کند اما وقتی ما مطالبه‌ای ملی نداریم طبیعی است که در دنیای خاص خود بمانند. این مسایل تازه هم می تواند وارد دنیای آدمها شود ولی باید مطالبه اش باشد.

 

محمد مهدی سیار شاعر و ترانه سرای دیگری که شعر مشترک وی و میلاد عرفان‌پور با عنوان «هتل کوبورگ» مورد تفقد رهبر انقلاب قرار گرفت نیز پس از این دیدار، نظر خود را برای احیا قالب ادبی سرود که مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی بوده است، چنین بیان کرد: نخست باید تجربه تاریخی سرود انقلاب ثبت شود؛ هم تاریخ شفاهی و هم اسناد و اشعار و رویدادهایی که پیرامون آن رخ داده است. این اتفاق می‌تواند منبع خوبی برای محققان و شاعران داخلی و خارجی باشد. این گونه از موسیقی و شعر از درخشانترین جریان‌های هنری در جهان معاصر است و مورد توجه بسیاری قرار خواهد گرفت. در کنار آن پژوهشگران وظیفه دارند که در این زمینه سخن بگویند. ما باید نگاهی حکمت آمیز به پرونده و کارنامه سرود انقلاب اسلامی داشته باشیم و این از واجبات است. مساله بعدی سرایش و تولید موسیقی توسط مجموعه‌های خودجوشی مثل باشگاه موسیقی راه یا شهرستان ادب و سایر جاهایی که هم کارنامه سرود انقلاب پیش چشمشان هست و هم توان تولید دارند.

وی تصریح کرد: در کنار این مساله باید این موضوع را در دانشگاه‌ها تقویت کرد. ما در دانشگاه‌ها نیاز به گروه سرود پیشرو داریم که بتواند حرف دانشجو و روز جامعه و انقلاب را با سرود بزند.

محمد جواد آسمان از دیگر شاعران حاضر در نشست سال جاری نیز در آسیب‌شناسی علت بی‌توجهی به رهنمودهای رهبر انقلاب در قالب این جلسه سالانه در میان مدیران نیز معتقد است: مقام معظم رهبری از منظر قانون اساسی، بر كرسی ولایت مطلقه‌ فقیه و رهبری كشور تكیه زده‌اند و مسئول رصد و آسیب‌شناسی و هدایت همه‌ی شئون كلان كشور، از جمله ركن فرهنگ هستند. شاید همین برداشت غلط موجب شده كه مسئولان فرهنگی كشور، اغلب تنها به نظاره‌ی ستایشگرانه‌ی این جلسه بنشینند و به رهنمودهای رهبری در این مجلس به چشم «بخشنامه» ننگرند. حقیقت آن است كه عادت دستگاه‌های دولتی به بخشنامه‌های مكتوب، آنان را از اقدام به رهنمودهای شفاهی رهبر معظم انقلاب در حوزه‌ی شعر، غافل كرده است. كما آن كه امسال رهبر انقلاب به صراحت از عملكرد دستگاه‌های فرهنگی دولتی در زمینه‌ی شعر ابراز ناخشنودی و حتّی ناامیدی كردند؛ ایشان فرمودند: «آبی از دستگاه‌های دولتی گرم نمی‌شود».

آنچه از منظر این اظهارنظرها قابل دستیابی است لزوم توجه به نهادهای مردمی و غیر دولتی فعال دارای حضور مستمر در بوطیقای شعر معاصر انقلاب اسلامی توسط نهادهای دولتی است.

به نظر می‌رسد در راستای تقویت جریان شعر انقلاب بر مبنای رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی به جای خرج بودجه های کلان و مطول در نهادهای و بنیادهای خود ساخته‌اش باید با یک برنامه‌ریزی مدون بودجه‌های خود را صرف رشد مستمر و تداوم فعالیت نهادهایی کند که خارج از بخشنامه‌های دست و پا گیر وزارتی به دنبال پرورش استعدادهای ادبی هستند.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549530

برچسب‌ها