۰ نفر
۱۲ تیر ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۰

روزنامه همشهری زنجان نوشت: ایجاد بستر مناسب برای توسعه تجارت الکترونیک پیشرفت چشمگیر در کشورهای توسعه یافته را موجب شده است.

سرمایه گذاری در بخش فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک از دستاوردهای ورود به فناوری اطلاعات در عصر جدید است. بی شک در این راه نیروی انسانی ماهر، زیربنای مناسب اطلاعاتی، عدم محدودیت در دسترسی به اطلاعات و نیز درک صحیح مدیران از تجارت الکترونیک مسیر رو به جلو را هموار خواهد کرد.
محیط رقابتی کاملا آزاد و جلوگیری از تبعیض برای دسترسی به بازارها در کنار تدوین استاتژی های مناسب از سوی دولت ها در تحقق اهداف تجارت الکترونیک تاثیرگذار خواهد بود. این در شرایطی است که در ایران هنوز تا رسیدن به جایگاه مطلوب در عرصه تجارت الکترونیک راه طولانی باید پیمود.
در استان زنجان نیز زمینه های توسعه تجارت الکترونیک همسو با مطرح دن تبدیل زنجان به قطب الکترونیک و IT از یک سال قبل رنگ و بوی عملیاتی به خود گرفته است و انتظار می رود با اشاعه فرهنگ تجارت الکترونیک زمینه برای فعالیت¬ها رونق بگیرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی استان با تاکید بر ارتقاء جایگاه زنجان در تجارت الکترونیک می گوید: استفاده کردن از ظرفیت های تحصیل کردگان حوزه IT و تجارت الکترونیک در ارتقاد جایگاه زنجان در این شکل از تجارت اثرگذار خواهد بود. غلامحسین جمیلی درباره نقش اتاق بازرگانی استان در این رابطه می افزاید: اتاق به دنبال توسعه و رونق اقتصادی است و بر اساس مصوبات سفر ریاست جمهوری تبدیل زنجان به قطب برق و الکترونیک و IT مسیر توسعه تجارت الکترونیک را رونق می بخشد. وی ایجاد تشکل‌های استانی همچون انجمن تجارت الکترونیک را در بسترسازی برای ورود به دنیای تجارت مجازی یادآور می¬شود و ادامه می دهد: توسعه ظرفیت¬های اشتغال فارغ التحصیلان حوزه تجارت الکترونیک با ورود بخش خصوصی به این شکل تجارت در بالا بردن ظرفیت های تجارت استان حائز اهمیت است.
رئیس اتاق بازرگانی استان با تاکید بر ایجاد فضاهای کسب و کار جدید همسو با تکنولوژی‌های روز علمی بیان می¬کند: اتاق زنجان به دنبال ایجاد اشتغال مرتبط با رشته تحصیلی دانش آموختگان دانشگاهی مختلف بوده و باید فضاهای کسب و کار جدید متناسب با تکنولوژی‌های روز علمی باشد. جمیلی بر لزوم ارتباط نزدیک با مراکز آموزش عالی استان برای رسیدن به اهداف مورد نظر اشاره می کند و می گوید: اگر از نیروهای جوان دانشگاهی و علمی که درصد بالایی از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند، بهره ببریم، در اجرای برنامه‌های خود در زمینه توسعه تجارت الکترونیک موفق خواهیم بود. وی درباره راهکارهای توسعه تجارت الکترونیک در استان همسو با کشور اظهار می کند: اشاعه فرهنگ تجارت الکترونیک از طریق پایگاه های اطلاع رسانی، رسانه ها و صدا و سیما،تصویب قوانین تسهیل کننده برای مبارزه با مشکلات اقتصادی در کنار تصویب قوانین تسهیل کننده برای مبارزه با مشکلات اقتصادی در مسیر توسعه تجارت الکترونیک را رونق می بخشد. نباید فراموش کرد که تجارت الکترونیک نیازمندی های فرهنگی خاصی را می طلبد و این در حالی است که در جامعه فرهنگ خرید نقدی بسیار پسندیده تر از فرهنگ استفاده از کارت های اعتباری و خرید و فروش از طریق نت است. همچنین فقدان آگاهی از فواید و مزایای تجارت الکترونیک و نبود آموزش ها از جمله موامع سد راه در استقرار این شکل تجارت در کشور است.
ورود بخش خصوصی
فعالیت تشکل های غیردولتی همسو با دولتی ها زمینه ساز توسعه تجارت الکترونیک در استان است. از یک سال قبل انجمن تجارت الکترونیک استان با هدف تبیین این شیوه تجارت و دیدارهای مختلف با مسئولان ذیربط در این حوزه داشته است. مهدی بازرگانی رئیس انجمن تجارت الکترونیک استان از فعالیت یک ساله این تشکل خبر می دهد و می گوید: عضوگیری فارغ التحصیلان حوزه های IT، بازرگانی و تجارت الکترونیک ، بسترسازی نماد الکترونیک و ارائه خدمات مشاوره ای برای شرکت های علاقمند به فعالیت در این حوزه تنها بخشی از فعالیت های انجمن بوده است.
وی راه اندازی دفتر فعالیت انجمن استان را یکی از دغدغه های اصلی اعضا بیان می کند و ادامه می دهد: برخلاف دیدار با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، دیدارها با رئیس اتاق بازرگانی تا حدودی نتیجه بخش بوده است.
بازرگانی درباره وضعیت این شکل تجارت در زنجان می افزاید: 98 فروشگاه¬ها در فضای مجازی فعالیت می کنند و در صورتی که اصناف در صدور مجوزها همکاری داشته باشد، این تعداد افزایش خواهد داشت.
رئیس انجمن تجارت الکترونیک استان با انتقاد از نحوه برداشت اصناف استان در صدور مجوزها برای فعالیت فروشگاه¬های اینترنتی اظهار می کند: این صنف همچنان نگاه سنتی برای صدور مجوزها دارد؛ در حالی که ساختار و ساز و کار آنها به مراتب متفاوت از کسب و کارهای سنتی است. به گفته وی با عضوگیری فارغ التحصیلان متخصص با این حوزه و دایر کردن میزهای مشاوره ای برای شرکت های علاقمند را در برنامه خواهیم داشت.
مسیر هموار
قابلیت های استان ضرورت حضور در دنیای فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات را در پی داشته است. هم اکنون انجمن تجارت الکترونیک استان به آدرس zeca.ir به ثبت قانونی رسیده و در دسترس علاقمندان به فعالیت در این شکل تجارت است. نائب ‌رئیس انجمن تجارت الکترونیک استان با تاکید بر همسو شدن با فعالیت های تجارت در دنیای مجازی می گوید: در دنیای توسعه و فن‌آوری حضور در عرصه اشتغال و درآمدزایی فقط مختص به یک حوزه خاص از جمله معدن و صنایع‌ دستی وابسته به آن نیست، بلکه می‌توان با استفاده از فناوری‌های نوین حضور فعال و پررنگی در این عرصه و معرفی توانمندی‌های صنعتی و معدنی داشت.
به گفته نیما ظهیریان زیرساخت‌های حضور در تجارت الکترونیک مفهوم گسترده‌ای دارد که پیش‌زمینه اصلی آن آشنایی با مفاهیم اولیه این حوزه است. وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه در دنیای امروز دسترسی به لوازم اولیه اینترنت و منابع اطلاعاتی برای کسب مهارت در دسترس است، بنابراین با اندکی توجه و علاقه می‌توان حضور مؤثری در زمینه تجارت الکترونیک داشت. ظهریان می افزاید: یکی از ویژگی‌های حضور در زمینه تجارت الکترونیک استفاده از پتانسیل حضور علمی بانوان علاقه‌مند ‌است که می‌توانند با تکیه ‌بر دانش و توانمندی علمی خود نقش قابل‌توجهی در تولید برنامه و محتوا در حوزه تجارت الکترونیک ایفا کنند. وی درباره چالش های سد راه تجارت الکترونیک اظهار می کند: پهنای باند و قطعی اینترنت یکی از مشکلات فعالیت در حوزه الکترونیک است که این مساله مختص به استان نبوده و می‌توان از ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده و بهره‌برداری را داشت.
افزایش امکان دسترسی عمومی به نت از طریق توسعه سایت ها و مراکز ارائه دهنده خدمات نت و کاهش هزینه های آن از طریق دادن سوبسید و نظارت دولت، آموزش مستمر زبان انگلیسی در همه سطوح، آموزش تجارت الکترونیک از مقطع دبیرستان و نیز مراکز دانشگاهی به شکل واحد درسی تدریس، گسترش شبکه مخابراتی و جذب نیروهای متخصص زمینه های بیش از پیش توسعه تجارت الکتورونیک را در استان موجب می شود. در این راه راه اندازی صندوق حمایت از تحقیقات الکترونیکی و اعطای بودجه های پژوهشی برای طرح های تجارت الکترونیک با نظارت دولتی های و بخش خصوصی نیز اثرگذار خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 552162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =