قطعنامه سازمان ملل درنکوهش خاموش‌سازی اینترنت توسط کشورها

با قطعنامه جدید و البته غیر الزام‌آور سازمان ملل، دسترسی به اینترنت جزئی از حقوق اولیه بشر شناخته شد.

به گزارش خبرآنلاین، علی‌رغم مخالفت کشورهایی مانند روسیه، چین وعربستان، قطعنامه پیشنهادی{لینک} به تصویب شورای حقوق بشر سازمان ملل رسید و در آن تأکید شد که کشورها حق خاموش کردن اینترنت را ندارند و باید حقوق آنلاین شهروندان خود را رعایت کنند.

قطعنامه مذکور که در ذیل ماده 19 حقوق بشر گنجانده شد، تحت عنوان ارتقاء، حمایت و بهره‌مندی حقوق بشر در حوزه اینترنت هرچند با مخالفت کشورهایی مانند افریقای جنوبی، اندونزی و هند در کنار روسیه و چین و عربستان روبرو شد، اما سرانجام مورد تأیید اغلب کشورهای عضو قرار گرفت و روی مساوی بودن حقوق مردم آفلاین و آنلاین تأکید شد و قطع عمدی اینترنت توسط کشورها برای ممانعت از دسترسی مردم مورد نکوهش قرار گرفت.

به‌عنوان نمونه سال گذشته اینترنت در عراق به دلیل لو رفتن سؤالات امتحانی در سطح ملی قطع شد و طبق قطعنامه جدید نمی‌توان چنین کاری را تکرار کرد! هرچند این قطعنامه الزام‌آور نیست!

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 553380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    24 0
    البته اینترنت واقعی نه اینترنت 128 کیلیو بیت. یا اینترنت 8 مگ محدود با 5 گیگ مجانی استفاده ماهیانه خداییش به سنگاپوریا یا مردم کره جنوبی بگی ما همچین اینترنتی دارید که نصف ماه هم یا قطعه یا سرعتش نوسان داره زار زار به حالمون گریه می کنن اینترنت رو به افغانستان و عراق صادر می کنند اما سرعت اینترنت همون افغانستان و عراق چند برابر سرعت اینترنت ایران هست. همون افغانستان و عراقی که مردمش از ترس جونشون از خونه هاشون فرار کردن و داعش و طالبان نصف کشورشون رو گرفتن
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    16 0
    تو مملکت ما هم تا جایی که میتونن به اینترنت گیر میدن و به جای افزایش کیفیت اینترنت در کشور خودمون به عراق و افغانستان صادر میکنن