گرچه بدبینانه است اما به نظر می رسد ما ایرانیان دو دسته ایم یا آدمهای موفقی و خلاقی هستیم یا به آدمهای موفق و خلاق حسادت می کنیم.

آدمهای موفق که تکلیفشان روشن است ، اما افراد غیر موفق نیز دو دسته اند دسته اول از حسادتشان نردبانی می سازند و بالا میروند تا به افراد موفق برسند . این افراد حسادت را به انگیزه ای قوی برای رسیدن به موفقیت تبدیل می کنند و اگر راهنمای درستی داشته باشند و مبادی آداب اخلاقی باشند معمولا وارد حیطه موفقیت می شوند و به دسته اول می پیوندند.
اما دسته دوم آدمهای نا موفق که متاسفانه از لحاظ آماری در اکثریتند از حسادت حربه ای می سازند برای کوبیدن و تحقیر آدمهای موفق.
کم ندیده ایم افراد موفق در هر حیطه ای از ورزش و سینما بگیرید تا حیطه ادبیات و اندیشه که در عین شایستگی توسط ما مردم سرشان به طاق کوبیده شده و در گوشه ای یا به انزوا و عزلت کشیده شده و یا جلای وطن کرده و در جای دیگری مشغول به فعالیت شده اند.
..........
بارها هنگام مرگ مشاهیر و ستاره های عالم هنر و فرهنگ ویا مشاهیر ورزشی از خود پرسیده ام که ناگهان این حجم علاقه مند از کجا سر رسیده اند؟
چرا کسانی که تا دیروز هیچ اعتقادی به هنر ، خلاقیت و یا نقش آفرینی حرفه ای یک فرد در حیطه تخصصی اش نداشته اند و از هر فرصتی برای زدن زخمی بر او سود جسته اند ناگهان در هنگام مرگش کاسه داغتر از آش شده و نقش اول مراسم دفن آن فرد می شوند.
گرچه نمی توان همه این گونه افراد را به یک چوب راند و عملکردشان را منفی ارزیابی کرد اما به نظر می رسد یک دلیل روانی مرگ خواهی و مرده پرستی ما در این انگیزه خلاصه می شود که بالاخره یک فرد خلاق و حسادت آفرین از کار افتاده است و دیگر می توان با خیال راحت او را به موزه و خاطرات جمعی سپرد.حتی می توان عکسش را به عنوان بت روی دیوار و زیر شیشه میز کار گذاشت.
..............
گرچه این روند واین اخلاق ما ایرانیان متوقف نشده و نخواهد شد اما ای کاش در مراسمی که در فقدان بزرگی برگزار می شود به جای نقش بازی کردن در نقش اول ، گوشه ای بایستیم ، کمی به دلایل موفقیت آن فرد بیاندیشیم و به این نکته که ای کاش ما بتوانیم کسی باشیم که جای خالی او و امثال او را در بانک سرمایه انسانی فرهنگ و هنر مملکتمان پر کنیم و یا حداقل اگر به فرد موفقی بر خوردیم چماق حسادتمان را بر سرش نکوبیم و او را از حیز انتفاع ساقط نکنیم.

پی نوشت: منظور من از این نوشته فرد خاصی و مراسم خاصی نیست ، کلا عرض کردم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 554702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =