کیم برگوت نویسنده، وبلاگ نویس و ماجراجویی است که چند وقت پیش، زمینی و با افراد ناشناس از هلند تا ایران سفر کرد و هم اکنون در قزاقستان به سر می برد. او در رابطه با سفرش با ایران گزارشی در هافینگتون پست نوشته و از زاویه‌ای دیگر به ایران نگاه کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ برگوت در گزارشش نوشته است؛

تاکنون به کشوری نرفته بودم که تصورات قبلی من از آن با حقیقت فاصله بسیار زیادی داشته باشد. هیچ جنگی در ایران نیست، به طور کلی این کشور امن است و استانداردهای زندگی در ایران با اروپا قابل مقایسه است. معماری ایران جذاب است، مناظر متنوعی دارد و مردم ایران بهترین هستند.

آنها به شکل غیر قابل باوری مهربان و دوستانه هستند و همچنین اشتیاق دارند که با خارجی با لیوانی چای ملاقات کنند. ایران واقعا یک کشور حیرت آور است.

با این وجود چه زن باشید چه مرد سفر زمینی با افراد ناشناس در ایران یک چالش است. وقتی که شما از مرز ارمنستان یا ترکیه وارد ایران شوید، ده ها نفر با خودرو برای شما متوقف می شوند، اما خیلی سخت است که متوجه شوید آیا شما را به آخرین ایستگاه اتوبوس می برند یا نه.

چیز دیگری که سفر زمینی با افراد ناشناس را در ایران سخت تر می کند، این است که به جای نشان دادن علامت خاص اینکار، باید دست خود را تکان دهید تا خودرویی را نگه دارید. حتی انجام این کار به عنوان یک زن در ایران سخت تر است.

چرا به عنوان یک زن با افراد ناشناس سفر زمینی می‌کنی؟

مردم ایران بسیار مهمان نواز هستند و همیشه آماده این هستند که به یک زن یا یک مرد در مواقع نیاز کمک کنند. اما توضیح دادن اینکه شما نیازی ندارید اما می خواهید کنار اتوبان یا جاده ها بایستید و زمینی با فرد غریبه‌ای سفر کنید کار سختی است. در روز هایی که من همراه یک زن دیگر که توریست بود سفر می کردم، مردم می گفتند این کار خطرناک است؛ آنها ما را به ایستگاه اتوبوس، تاکسی و ... می بردند.

اما برعکس در هنگامی که یک توریست مرد هم با ما بود مردم ما را در کنار اتوبان ها پیاده می کردند و به ما اجازه می دادند به این نوع سفر خود ادامه دهیم. در آن هنگام تعداد دفعاتی که به ما می گفتند این نوع سفر خطرناک است از 10 بار به یک بار کاهش پیدا کرد، به نظرم این فقط یک تبعیض جنسیتی را نشان می داد.

اما من به عنوان یک زن مستقل که به این نوع سفر از هلند تا ایران آمدم چه کاری باید انجام دهم؟

مردم ایران در واقع نگران توریست های زن پر ماجراجو هستند، ایران در واقع بسیار امن است. معمولا بزرگترین چالش برای زنانی که به این شکل سفر می کنند تمایل جنسی از سمت یک مرد ناشناس است. اما در ایران این مسئله بزرگتری نسبت به هر کشور دیگری که در آن سفر کرده بودم، نبود. حقیقت این است که مردهای ایرانی بسیار مودب هستند، فاصله خود را حفظ می کنند و به طور کلی بسیار قابل اعتماد بودند.

به هرحال قطعا وقتی به عنوان یک زن تنها سفر می کنید باید اقدامات پیشگیرانه ای انجام دهید، اما در طول 31 روزی که به ایران سفر کرده بودم هیچ وقت احساس ناامنی نکردم.

سفر زمینی با افراد ناشناس در ایران

اتفاق خوب این است که وقتی به خانه کسی در ایران دعوت می شوید نگران این نیستید که ممکن است با یک مرد ناشناس تنها باشید، چون اساسا همه در این کشور به همراه خانواده شان زندگی می کنند.

در اولین روزهای سفرمان به ایران مرد جوانی من و دوستم لنا را به محل کارش دعوت کرد. این یکی از ده ها دعوتی بود که ما قبول کردیم. بعد از مدتی که وارد خانه شدیم افراد دیگر خانواده هم آمدند، ما با هم غذا خوردیم، به سه زبان فارسی، ترکی، انگلیسی با هم ارتباط برقرار کردیم و عکس های زیادی گرفتیم.

من مادربزرگ های ایرانی را بیشتر از هرچیزی تقدیر می کنم. غذاهای ایرانی بسیار خوشمزه هستند و با این وجود که من گیاهخوار هستم، مردم بیشترین تلاش خود را کردند تا یک ظرف غذای ایرانی بدون گوشت درست کنند.

یک بار دیگر ما در یک ناکجا آباد دنبال خودرو برای سفر بودیم که پلیس آمد. آنها از ما پرسیدند که چه کاری انجام می دهیم و آیا کمک نیاز داریم. ما هم سعی کردیم به آنها بگوییم هیچ مشکلی وجود ندارد و می توانند بروند. درست لحظه ای که فکر کردیم موفق شدیم و پشت یک وانت سوار شدیم، سروکله پلیس دوباره پیدا شد. آنها ما را از خودرو پیاده کردند و پاسپورت های ما را نگاه کردند. آنها که به اشتباه نگران ما شده بودند و می خواستند به ما کمک کنند ما را به شهری در آن نزدیکی بردند و از آنجا با اتوبوس ما را به تهران فرستادند.

خوشبختانه این بدترین شرایطی بود که من در آن قرار گرفتم، پس از آن با یادگرفتم چگونه هدفم را توضیح دهم تا به سفر زمینی با غریبه‌ها ادامه دهم.

منبع: هافینگتون پست / 11 جولای 2016/ مترجم: نیو صدر

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 555481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام SE ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    154 8
    چه دل و جراتی داری بخدا ما که مرد هستیم جرات نداریم خانه کسی که نمی شناسیم بریم
    • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
      7 58
      شما کم دل و جرات هستید یا یک تجریه یا گذشته تلخ دارید وگرنه ایران واقعا امن هست. تو خیلی از کشورهای اروپایی 10 شب به بعد برای یک زن و گاهی حتی یک مرد هم ممکن است باعث تجربیاتی تلخ شود
    • دات کام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
      41 4
      دل و جرات نیست. اینا توی کشور امنی زندگی میکنن فکر میکنن بقیه جاها هم امنه و این دغدغه ها رو ندارن. توی کشور اروپایی و آمریکا بالاترین جرم تجاوز هست.
    • دات کام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
      7 1
      دل و جرات نیست. اینا توی کشور امنی زندگی میکنن فکر میکنن بقیه جاها هم امنه و این دغدغه ها رو ندارن. توی کشور اروپایی و آمریکا بالاترین جرم تجاوز هست.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
      22 2
      بی نام اول . میشه با مدرک صحبت کنی؟ تو کدوم کشور دقیقا منظورته؟ رو هوا حرف زدن رو که هرکس بلده. درضمن زیاد بیلبورد های تهران رو نبببین که رو ذهنت شدید تاثیر گذاشته
    • دات کام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
      32 8
      در جواب بی نام اول. این حرفت" ایران واقعا امن هست"،جک جالبی بود. طرف میترسه دخترشو بفرسه بره بیرون یا مثلا بره مسافرت بعد شما میگی ایران امنه. گاهی وقتا فکر میکنن کسایی که اینجا نظر میذارن یا کلا خواب هستن یا تو کره مریخ زندگی میکنن.
    • رر IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
      7 32
      تو هیچ کشوری تجاوز بالاترین جرم نیست در ضمن نمیدونم کجا زندگی میکنید که انقدر ناامنه ی سر برید پاریس ببینید چند برابر ایران جیب بر داره همین هلندم تو امستردام اطراف کلیسای اودکرک به شدت ناامنه امستردام کوچیکه و این کلیساهم توی جای خوب شهره جاهای داغونش رو نرفتم
    • دات کام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
      2 3
      ببخشید یه جواب دیگه به رر. شما تو صحبت های من شنیدی که من گفتم جاهای دیگه جیب بری و اینا نیست؟ اصلا من همچین حرفی زدم؟ من گفتم تجاوزر بالاترین جرمه شما انگار کاملا به حرف کسی توجه نمیکنی؟ بعدشم جیب رو با متجاوز یکی میدونی؟. من نمیفهم چرا یه عده انگار خواب هستن؟ کجای ایران امنه بگو ما هم بدونیم
  • بی نام IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    48 3
    خیلی جالب بود...
  • بی نام AU ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    110 6
    برو خدا رو شکر شانس آوردی دست خفاش های شب و اینا نیفتادی
  • مطلع IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    112 6
    شانس آورده که مانند توریست فرانسوی در فرحزاد تهران گیر افغانی ها نیافتاده ، اگر افتاده بود به او تجاوز می کردند و به راحتی از کشور می گریختند.
  • آریا BY ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    38 6
    شانس آوردی گیر افغان ها نیفتادی
    • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
      4 0
      توریست فرانسوی بدبخت
  • بی نام IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    9 13
    یه بار هم دیگران از ما تعریف کردند حالا خودمون قبول نداریم
    • محسن IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
      42 4
      ایرانیها تا یه توریست خارجی بخصوص اروپایی میبینن برای خود شیرینی و خود نمایی بهش احترام میزارن.وگرنه ایا با یک هموطن هم اینجوری رفتار میکنن.
  • y A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    7 4
    واسه اونا عادی هست که با غریبه برن و بیان پس ...
  • حامد GB ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    21 2
    مترجم هیچهایک رو به اشتباه «سفر زمینی با افراد ناشناس» ترجمه کرده و با توجه به عنوان مطلب و استفاده مکرر در متن اصلی از این واژه، این ترجمه غلط باعث شده که متن به شدت گنگ بشه و منظور اصلی نویسنده رو نرسونه. ظاهرا برخی هیچهایک رو در فارسی «رایگان سواری » ترجمه کردن که به نسبت معادلی که در این متن به کار رفته خیلی بهتره اما باز منظور رو نمی‌رسونه. ازونجایی که هیچهایک یک نوع سبک زندگی و شیوه‌ای از مسافرت و فرهنگ خاص خودش رو داره به نظرم بهتره تا پیدا شدن یک معادل مناسب از خود واژه هیچهایک استفاده بشه و مثلا در پاورقی توضیحی برای اونهایی که معنیش رو نمیدونن داده بشه.
  • aliziba A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    18 10
    کلاً ما ایرانی ها عادت داریم آبروی خودمون رو جلوی خارجی ها ببریم. مثلا پیج مسیح علینژاد در روز های اول میدیدی که هزاران زن جلوی خارجی ها پف ناله میومدن که مرد های ایرانی حیض و چشم چران هستند. ولی وقتی که یک خارجی خودش به ایران بیاد میفهمه که مرد های ایرانی با مرد های هندی و افغانی و عرب و در کل خاورمیانه خیلی فرق دارند. و اکثر تبلیغ ها علیه مردان ایرانی از طرف همین زن های عمدتاً شکست عشقی خورده ی ایرانی هست.
  • متکبر RO ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    10 2
    نکته جالب. ما ایرانی ها انقدر که خارجی ندیدیم وقتی ازمون یه خارجی تعریف تمجید میکنه فورا ذوق میکنیم و شدیدا خوشحال میشیم اما الکی ناز هم میکنیم براشون که نه بابا ایران بده .اما شدید ذوق کردیم .تنآقض رفتاری ایرانی ها عجیبه.انگار اگه به رومون بیاریم که خوشحال شدیم از تمجیدشون پس بلا سرمون میاد یا كلاه سرمون رفته.بی اعتمادی دلیل بر زرنگی نیست.
  • حسین IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    3 1
    دممون گرم . و دم ملتی هم که ضد حرفهای این خانم رو تکرار میکنم گرم.
  • منصور IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    5 0
    اون وقت یه عده با فقر فرهنگی عمیق میرن تو صفحات فیسبوک و اینستاگرام خارجی ها فحاشی میکنن و شرف ما رو تو دنیا می برن