ناتو: زمین، هوا، دریا و امروز اینترنت، در خط مقدم جنگ‌های هیبریدی

ناتو می‌گوید واقعیت‌های جدید اینترنت را در خط مقدم نبردهای هیبریدی قرار داده است و ضرورت بازبینی دفاع سایبری بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، اعضای ناتو در نشست اخیر خود در ورشو تأیید کردند که فضای مجازی در خط مقدم جنگ علیه این ائتلاف قرارگرفته و آنها با صرف هزینه‌های امنیتی در فضای سایبر و اشتراک‌گذاری اطلاعات با یکدیگر به یکدیگر کمک خواهند کرد.

ناتو که دومین استراتژی دفاع سایبری خود را بر مبنای تحولات و واقعیات جدید در کمتر از دو سال آپدیت کرده روی چشم‌انداز تهدیدات جدید تمرکز کرده و با استخدام هکرهای دولتی به حمله به زیرساخت‌های حیاتی در کنار توسعه موشکی و تانکی تلاش‌های جدیدی را آغاز کرده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو دراین‌باره معتقد است: تعریف فضای سایبر همچون فضای عملیاتی در کنار زمین، هوا و دریا به معنای حمایت بهتر از شبکه‌ها، تسلیحات و عملیات نظامی پیش رو است.

وی افزود همچنان وضعیت سایبری ما به‌صورت دفاعی خواهد بود اما روشن است که ما به تقویت دفاعی اعضای خود در همه سطوح خواهیم پرداخت و با به اشتراک‌گذاری اطلاعات میان اعضاء بهترین استراتژی را دنبال می‌کنیم.

دبیر کل ناتو تأکید کرد که امنیت ناتو بستگی به بالا رفتن توان همه ملت‌های عضو برای آماده شدن در برابر جنگ‌های هیبریدی و سایبری  دارد و «تعهد دفاع سایبری» با به رسمیت شناختن واقعیات جدید درباره تهدیدهای امنیتی و حفاظت از فضای مجازی در کنار حفاظت از زمین، هوا و دریا معنا می‌یابد.

دفاع از ضعیف‌ترین حلقه با قوی‌ترین امکانات سایبری در استراتژِ جدید دفاع سایبری ناتو گنجانده‌شده  و اعضا با امضای سند جدید شامل موارد زیر برای تقویت امنیت شبکه‌های ملی خود و زیرساخت سایبری به‌عنوان اولویت شماره یک هم‌پیمان شدند:

-        پرداخت به دفاع سایبری در بالاترین سطح استراتژیک در زیرمجموعه سازمان‌های دفاعی اعضاء و یکپارچه‌سازی دفاع سایبری با استراتژی‌های دفاعی تعریف‌شده

-        تخصیص منابع کافی در سراسر کشورها عضو برای تقویت بنیه دفاع سایبری

-        توسعه ارتباطاتی میان سازمان‌های دفاع سایبری کشورهای عضو ناتو

-        تلاش برای درک تهدیدات سایبری با به اشتراک‌گذاری اطلاعات و ارزیابی‌ها

-        افزایش مهارت‌ها و آگاهی‌های «بهداشت سایبری»و «بهداشت دفاع سایبری» از طریق پیشرفته‌ترین و قوی‌ترین دفاع سایبری

-        تلاش برای بهبود آموزش، تمرین و افزایش مهارت سایبری

-        سرعت بخشیدن به تعهدات دفاع سایبری برای سیستم‌های ملی نزدیک‌تر به سیستم‌های ناتو

این سازمان به‌منظور پیگیری میزان پیشرفت اعضاء ضمن دریافت گزارش کار در نشست بعدی، نشست‌های ویژه سالانه نیز در این زمینه ایجاد می‌کند.

البته هنوز مشخص نیست اعضای ناتو چقدر با این استراتژی خود را همراه کرده و برای آن هزینه می‌کنند. مورد بعدی تعیین استفاده از تسلیحات دیجیتال در جنگ‌های سایبری است که ناتو آن را بی‌پاسخ گذاشته و کشورهای روبروی ناتو نیز هنوز واکنشی به این استراتژی نشان نداده‌اند که خود می‌تواند وضعیت نوینی را در بُعد جنگ‌های هیبریدی آینده بیافریند.



5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 555738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =