ایسنا نوشت: دبیرکل جدید اتحادیه عرب مدعی است: مطمئنا برادران ما در ایران طی سال‌های اخیر برخوردهایی داشته‌اند که در خدمت نشست مشترک کشورهای عربی و ایران نبوده است.

دبیرکل اتحادیه عرب در اولین مصاحبه تفصیلی خود بعد از انتصابش در این پست به بررسی مسائل مختلف منطقه و در راس آن مساله فلسطین پرداخت.

 احمد ابو الغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط که اولین مصاحبه وی با یک روزنامه عربی بعد از انتصابش در این پست محسوب می‌شود، درباره مهم‌ترین پرونده‌هایی که وی کار خود را با آنها آغاز خواهد کرد، گفت: پرونده‌های سیاسی بسیار پیچیده‌ای وجود دارند. اوضاع اقتصادی نیز نیاز به اقدام سریعی برای ایجاد منطقه آزاد تجاری دارد چرا که این مساله به نفع همگان است. برخی از مسائلی که مرا نگران می‌کند برنامه‌های کمک‌های فنی عربی به کشورهای آفریقایی است که بودجه‌های بسیار کمی دارند.

وی درباره نگرانی‌ها در خصوص سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به هفت کشور آفریقایی گفت: زمانی که نتانیاهو به روآندا، کنیا، اتیوپی و اوگاندا سفر کرد سؤال این بود که چرا به غرب آفریقا یا جنوب قاره سفر نکرد؟ من نمی‌خواهم بر روابط این کشورها با اسرائیل سرپوش بگذارم اما از آن‌ها می‌خواهم تا به شکل واضح مساله فلسطین را تأیید کنند. البته مصر و سودان قدرت حفظ منافع خود در آب‌های نیل را دارند. آنچه که ذهن مرا مشغول می‌کند مساله فلسطین است که کم کم دارد در محافل بین‌المللی فراموش می‌شود.

ابوالغیط گفت: زمانی که نتانیاهو می‌گوید تماس و ارتباط با یک کشور اسلامی دارد این مساله تنها به آفریقا یا کشورهای عربی محدود نمی‌شود بلکه به سازمان کنفرانس اسلامی مربوط است. ما برای تقویت روابط کشورهای عربی با آفریقایی تلاش می‌کنیم تا خطر تقویت روابط آفریقا با اسرائیل را دفع کنیم.

وی درباره این مساله که برخی او را دوست اسرائیل می‌دانند، گفت: من به عنوان وزیر خارجه مصر روابط دیپلماتیک با اسرائیل را حفظ کردم. مأموریت من در آن زمان دفاع از منافع مصر بود. همه می‌دانند مصر کشوری است که در جنگ سال ۱۹۷۳ به اسرائیل ضربه زد.

ابوالغیط درباره طرح فرانسه برای حل بحران میان فلسطین و اسرائیل و سفر سامح شکری، وزیر خارجه مصر به تل‌آویو گفت: اتحادیه عرب با طرح فرانسه موافقت کرد. باید از هر گونه طرحی که دنبال مذاکرات سازنده و جدی باشد، حمایت کرد چرا که مساله فلسطین در طول هفت سال به دو دلیل در معرض آسیب‌های بسیار بزرگ قرار گرفته است. یکی دودستگی میان فلسطینی‌ها و دوم انفجارهایی که در برخی کشورهای عربی رخ داده و به از بین رفتن دیدگاه و تمرکز بر مساله فلسطین منجر شده است.

وی افزود: این طرح به یک شرط نتیجه بخش خواهد بود و آن توافق نهایی با هرگونه مذاکراتی است که در چارچوب زمانی مشخص باشد. همچنین اصول اصلی مذاکرات مرزهای ۶۷ و تبادل اراضی با همان حجم و مساحت، حل مساله آوارگان و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی است.

وی درباره مداخله‌های خارجی در کشورهای عربی گفت: منطقه در شرایط سختی به سر می‌برد و نیاز به همکاری و همبستگی دارد.

ابوالغیط درباره ایران مدعی شد: درباره ایران باید یک همکاری منطقه‌ای عربی وجود داشته باشد که در خدمت منطقه و اسلام باشد اما نباید اجازه تناقض را بدهیم. مطمئنا برادران ما در ایران طی سال‌های اخیر برخوردهایی داشته‌اند که در خدمت نشست مشترک کشورهای عربی و ایران نبوده است بلکه منافع کشورهای عربی را تحت شعاع قرار داده است. به عنوان مثال زمانی که برخی بحرین را تهدید می‌کند و همچنین تهدید به مداخله در یک کشور عربی می‌کند این درست نیست. زمانی که تهران می‌گوید بر برخی پایتخت‌های کشورهای عربی سلطه دارد این به نفع امت اسلام نیست. من امیدوارم که فرصت، اجازه تغییر روش و اظهارات ایران را بدهد و بعد مذاکراتی برای پایان تنش در روابط ایران و کشورهای عربی برگزار شود.

وی گفت: ما دامی که مداخله ایران باقی است دشوار است که پیشنهادی برای مذاکره با ایران داده شود.

ابوالغیط درباره حزب الله نیز گفت: حزب الله باید روش و رویکرد خود را تغییر و دست از تهدیداتش بردارد.

وی درباره اجلاس آتی سران عرب که ۲۵ و ۲۶ ژوئیه (چهارم و پنجم مرداد) در نواکشوت برگزار می‌شود، گفت: اراده عربی برای خروج از وضعیت موجود وجود دارد. ما نباید فراموش کنیم که جهان عرب نقاط بسیار روشنی دارد. ما باید اراده تغییر را داشته باشیم و هویت خود را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه عرب‌ها ضعیف نیستند، گفت که وی رونق اتحادیه عرب را به آن بازخواهد گرداند.

ابو الغیط درباره بحران سوریه نیز گفت: من به عنوان دبیرکل اتحادیه عرب معتقدم که این مساله به زمان بیشتری نیاز دارد تا ما چشم‌انداز راهکار و اجرای آن را مشخص کنیم. من امیدوارم توافقی میان ابرقدرت‌ها و جهان عرب برای حل و فصل بحران سوریه وجود داشته باشد. منظور من روسیه، آمریکا و کشورهای عربی هستند. امیدوارم که کشورهای عربی اراده خود را برای حل مساله سوریه بکار گیرند.

از سوی دیگر، شورای اتحادیه عرب در پایان نشست غیرعادی خود در قاهره سفیر حسام زکی را به مدت پنج سال به عنوان معاون دبیرکل اتحادیه عرب تعیین کرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 557242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =