محمد مهدی مظاهری در جدیدترین یادداشت خود که در گروه نخبگان خبرآنلاین منتشر شده رفتار غیراخلاقی دستگاه دیپلوماسی عربستان سعودی در راستای رسیدن به قدرت هژمون منطقه خاورمیانه را نقد کرده است.

این استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل بین المللی می‌نویسد: «دخالت نظامی در یمن، موضعگیری آشکار در برابر ایران، تلاش برای سقوط سوریه و کمک به مخالفان بشار اسد از جمله اقدامات و رویکردهای مداخله جویانه عربستان سعودی پس از تغییرات در ساختار سیاسی داخلی آن بوده است. هر چند ملک سلمان پادشاه جدید این کشور نیز فردی مسن و بیمار است؛ اما ظاهرا تصمیم گرفته بود قبل از مرگش تغییراتی در جایگاه دولت سعودی در منطقه و جهان ایجاد کند.»

وی ادامه می‌دهد: کاهش توجهات دولت دموکرات آمریکا به خواسته‌های تندروانه مقامات سعودی و در مقابل امضای برجام با رقیب استراتژیک این کشور یعنی جمهوری اسلامی ایران، دلایل لازم برای نگرانی‌های استراتژیک دولت سعودی را فراهم کرد و این کشور را به این سو سوق داد که رأساً برای افزایش قدرت و نفوذ خود در منطقه تلاش کند.

دکتر مظاهری همچنین رفتارهای نامناسب و غیراخلاقی عربستان را اینگوه شرح می‌دهد: «نکته بسیار مهم شیوه‌های غیر اخلاقی عربستان برای دستیابی به جایگاه "قدرت هژمون منطقه" است. طبق گفته‌های وزیر امور خارجه عربستان، این کشور از ابزارهایی همچون حمایت مالی و نظامی از گروه‌های شورشی و تروریست و باج دهی به قدرت‌های بزرگ برای رسیدن به اهداف و منافع خود استفاده می‌کند. تجاوز و حمله نظامی به کشورهای همسایه، سرکوب انقلاب‌های مردمی در کشورهای حاشیه خلیج فارس و تهدید و اتهام زنی به سایر کشورها از جمله ایران از دیگر روش‌های مذموم و غیرانسانی این کشور برای رسیدن به جایگاه رهبری منطقه‌ای بوده است.

برای مطالعه متن کامل این مطلب اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 563487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =