ایسنا نوشت: یک وزیر سابق اسرائیلی فاش کرد که مسئولان اسرائیلی به زودی می‌توانند به عربستان سفر کنند.


به گزارش  روزنامه اورشلیم پست، میکائیل ملکیور، وزیر امور اجتماعی سابق اسرائیل گفت: به زودی اسرائیلی‌ها خواهند توانست به عربستان سفر کنند.

اخیرا انور عشقی، ژنرال بازنشسته عربستانی به اسرائیل سفر کرده که سفر وی جنجال زیادی در محافل فلسطینی برانگیخت.

ملکیور یکی از مسئولانی است که انور عشقی با وی دیدار کرده بود.

وی گفت که حل و فصل اختلافات میان رژیم صهیونیستی و عربستان نزدیک است و روزی که اسرائیلی‌ها در آن بتوانند به عربستان سفر کنند بسیار نزدیک شده است.

از سوی دیگر یعقوب عمیدرور، مشاور امنیت داخلی سابق اسرائیل گفت: کشورهای زیادی در جهان با شگفتی به تحول روابط میان اسرائیل و کشورهای سنی که اهمیت زیادی در منطقه دارند، نگاه می‌کنند. این کشورها به روابط آشکار میان اسرائیل، مصر و اردن و روابط غیررسمی اسرائیل با عربستان به دیده تقدیر می‌نگرند. این مسئله سه دلیل دارد. یکی ترس کشورهای سنی از افزایش قدرت ایران. دوم ترس کشورهای سنی از تهدید افکار سلفی تندرو که داعش این افکار را ترویج می‌دهد و دلیل سوم نیز این است که این کشورها احساس می‌کنند آمریکا دوستانش در منطقه را در زمانی دشوار رها کرده است و می‌خواهد مداخله‌اش در منطقه را کم کند.

وی افزود:‌ در مصر نگرانی‌ها به حمایت آمریکا از اخوان المسلمین مربوط است. اما در عربستان و دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نگرانی آن‌ها ناشی از توافق هسته‌ای ایران و غرب است. این کشورها فکر می‌کنند آمریکا در برابر ایران تسلیم شده است. این کشورها از موضع آمریکا در قبال حسنی مبارک، رئیس‌جمهور پیشین مصر و بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه ناامید هستند و معتقدند که آمریکا در کنار آن ها در نزاعشان با ایران نخواهد ماند.

این مسئول گفت: اسرائیل از نظر اقتصادی و نظامی قوی است و قدرت و آمادگی دفاع از منافع حیاتی خود را دارد. این اساس شبکه روابط جدید میان اسرائیل و کشورهای سنی است. برای رسیدن به پیشرفت واقعی در روابط باید همکاری کنیم.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 564629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =