هیچ کس از پژوی 26ساله و پراید 23ساله راضی نیست

در شرایطی که خودروسازان بزرگ دنیا هر روز در طراحی و نوآوری، به دنبال نفوذ بیشتر در بازارهای جهانی و حفظ مشتری‌های خود هستند، صنعتی با 53 سال پیشینه در ایران برای خروج هر محصول مونتاژی‌اش هم سال‌ها درجا می‌زند.

خاطره وطن‌خواه: اگر برای پیکان 37 سال زمان صرف شد تا خط تولیدش ازایران خودرو جمع شود، توسعه و فناوری خودروسازی در دنیا به سرعت امروز نبود؛ از سویی شرایط داخلی اقتصاد ایران به دلیل تحمل 8 سال جنگ، فرصتی برای بازسازی صنعت خودروسازی نداده بود. امروزاما شرایط فرق کرده، هر فصل از سال در یک گوشه دنیا نمایشگاهی برای ارایه جدیدترین مدل های خودرو برگزار می شود که جای خودروساز ایرانی همیشه خالی است.

بعد از پیکان 37 ساله که با مشقت فراوان خط تولیدش جمع شد،خیلی وقت است که نوبت از پژو 405 و پراید رد شده است. 26 سال عمر کمی برای تولید یک خودرو نیست. سالهاست که اثری از پژو 405 در کشور طراح و سازنده اش نیست،اما اینجا با قوت هرچه تمام تر تولید می شود.در هر آرشیوهای خبری و هر موتور جستجوگری که واژه "خروج پژو یا پراید" را وارد کنید، زمان های مختلفی برای خروج این دو محصول از خط تولید ارایه می کنند،اما هیچ کدام از زمانهایی که وعده داده شده، عملی نشده است.

اگرچه تولیدکننده های این دو خودرو می گویند،خروج این دو خودرو به آسانی امکان ندارد و پشت هر خودرو زنجیره ای وسیع از قطعه سازان ایستاده است،اما در مقابل بسیاری ازمردم و دارندگان این دو محصول هم می گویند:« صدای اعتراض شان به قیمت و کیفیت این خودروها شنیده نمی شود و انگار اعتراض ها هیچ تاثیری ندارد...ماجرای آتش گرفتن پژو 405 هنوز از خاطر مردم نرفته که خودروساز نه تنها فراخوان نداد،بلکه توضیحی هم نداد....در دنیایی که برندها حکومت می کنند و مدیران برندها تمام اهتمام خود را برای راضی نگه داشتن مشتری های خود به کار می برند،اینجا خودروساز زور می گوید و مشتری حق اعتراض ندارد.»

از خروج پیکان تا آرزوی خروج پراید

26 اردیبهشت‌ماه سال 84  اسحاق جهانگیری وزیر وقت صنایع و معادن،بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و معصومه ابتکار رییس سازمان محیط  زیست با امضای توافق نامه ای رسما خط تولید پیکان را متوقف کردند.شاید وقتی اسحاق جهانگیری بر روی کاپوت نمادین آخرین پیکان می نوشت:« «پیکان ارابه‌ای بود که بر دوش صنعت شکل گرفت و امروز به موزه می‌رود تا نظاره‌گر اعتلای صنعت باشد.» امیدوار بود که بعدها صنعت خودروسازی سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی بگیرد و محصولات خودروسازان از مرزهای ایران فراتر برود.رویایی که حالا بعد از 11 سال نه تنها محقق نشده،بلکه خیلی ها آرزو می کنند که خیلی زود این اتفاق برای پژو و پراید هم بیفتد.

خروج پیکان محصول یک همکاری سه جانبه بین دو وزارتخانه و یک سازمان بود.یک ضلع این همکاری معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست قرارداشت که در پایان پیکان نوشته بود: «پیکان نمادی از عصر نوین تحولات سبز در صنایع کشور و نشانه‌ای از عزم ملی برای حفاظت از محیط زیست است.» و البته بدون حمایت بیژن زنگنه وزیر نفت وقت امکان پذیر نبود.از محل منابع سازمان بهینه سازی مصرف سوخت تسهیلاتی را در اختیار ایران خودرو قرارگرفت که سبب شد،خروج پیکان با درسرکمتری انجام شود.

آن روزها می گفتند،پژو و پراید خودروهای بعدی است که قرار است جایگرین خودروهای جدید شوند.البته آن روزها برای تحقق این  وعده ها، 5 سال و 7 سال بود.اما با تغییر دولت،خودروهایی که قرار بود از خط تولید خارج شوند، نه تنها باقی ماندند بلکه قیمت و کیفیت شان هم پایین آمد.

یک اراده جدی دیگر

عمر پراید و پژو که در هر خیابان شهر نیمی از خودروهای در تردد را تشکیل می دهند،دو رقمی شده ولی خبری از خروج آنها از خط تولید خودروسازان نیست.سال گذشته کمپین "نه به خرید خودرو" راه افتاد، اما با برخورد محکم وزیر صنعت،معدن و تجارت روبروشد که عنوان می کرد،در شرایط کنونی این امکان وجود ندارد.

امیدها به توافق برجام بود که نتیجه آن بر مذاکرات خودروسازان با شرکای خارجی و البته جذب سرمایه گذاری خارجی مثبت باشد،اگرچه این اتفاق افتاد اما نتیجه آن را هنوز مردم ندیده اند.خودروسازان هر روز وعده می دهند که قرار است مدل های جدیدی تولید کنند که با استانداردهای روز دنیا برابری کند،ولی  هیچ کدامشان نمی گویند تکلیف این خودروهای پیر چه خواهد شد.

بی تردید اگر بناست تصمیمی اساسی برای تعیین تکلیف این دو خودرو گرفته شود،این تصمیم در توان دو خودروساز نیست. حتما لازم است مثلثی که پیکان را از چرخه تولید خارج کرد،دوباره کنار هم قرار بگیرد تا اعتماد مردم بازگردد و مردم راضی شوند. البته راهبری این خروج، تنها از عهده اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور برمی آید که صنعتگران به او اعتماد دارند و مردم هم ابتکارعمل او را برای خروج پیکان از خط تولید فراموش نکرده اند.

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 567238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    71 8
    با وجود تنفر عمیق از خودرو های داخل و حسرتی به بلندای طول عمر از داشتن خودروی لوکس خارجی، از صمیم قلب آرزو میکنم همین پژو بمونه ولی بازار دست خودروهای بی کیفیت و فریبنده و گرانقیمت چینی نیوفته.مشکلات این خودرو های چینی به حدی است که مثال" از طلا گشتن پشیمان گشته ایم ..." رو هر روز مرور خواهیم کرد.
    • میلاد حمیدی IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
      39 1
      نویسندگان این مطالب همیشه از موضع شکم سیری مطلب می نویسند. اینها که این خودرو های درپیت و با تکنولوژی 4 دهه قبل را با نازل ترین کیفیت و به گران ترین قیمت می فروشند، آیا به نظر شما با از دور خارج کردن همین خودرو ها که از قدرت خرید مردم خارج است به نظر شما چه گزینه به روز و ارزان و با کیفیت تری را برای مردم بدخت ارایه خواهند داد؟
    • علی IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
      31 0
      جناب حمیدی هیچ گزینه ای نداریم.شک نکن.مقصود الان اینه که به طور مثال پژوی 30 میلیونی رو از رده خارج کنن و به جاش یک مونتاژ دیگه از چین بیارن بفروشن 60 میلیون.به همین سادگی.فرقش اینه که از مونتاژیک خودروی فرانسوی و البته قدیمی به مونتاژ یک خودروی چینی رسیدیم.بعد بیان یک محصول دیگه شبیه پژو رو وارد بازار کنن و اون رو طبق کف قیمت بازارکه دیگه شده 50 میلیون بدن به خورد خلق الله.البته ایراد از خود ماست.همیشه سوزنمون رو باید به خودمون بزنیم.کمپین تشکیل میدیم بعد با یک خبر و یک اقدام فریبنده در نهایت ادعا؛ باز گول میخوریم و همین خودروی 30 میلیونی رو میریم میخریم 50 میلیون. دغدغه اینها رفاه مردم نیست که کلا تصمیمات خصوصا در خودرو سازی دقیقا عکس رفاه مردمه.اصل مطلب الان چرایی قیمت 30 میلیونی است
    • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
      16 1
      بند ه خدا چین مثل برق وباد رو به جلو پیشرفت میکند خودرو که هیچی تمام وسایل مهم تر از خودرو داره توچین تولید میشه با همان برند واقعی
    • علی چ IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
      13 9
      منتقدین خودروهای چینی غالبا کسایی هستن که تا حالا یه خودروی چینی رو از نزدیک ندیدن و پشت اون نشستن و بعد از اینکه یکبار پشت فرمون یه خودروی چینی متوسط می شینن تازه متوجه می شن چقدر از تکنولوژی ۲۰۳۰ سال پیش به اصطلاح خودروی فرانسوی بهتر هست، هم کیفیت و هم خدمات و راحتی اون. این تبلیغات از طرف دو خودروساز بزرگ و تامین کننده هاش بود چون نمی خواستن رقابت کنن ولی از وقتی که خود این دو خودروساز شروع بع منتاژ خودروی چینی کردم اینها شدن خودروی اقتصادی و البته با کیفیت اینکه قیمت گذاری خودرو در ایران غیر منطقی هست درسته. ولی مشکل از جای دیگه هست نه کیفیت خودروی چینی. در کوتاه مدت ناراضی که استفاده کرده کم هست در طولانی مدت هم باید صبر کرد نه قضاوت زود هنگام
    • بی نام A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
      13 2
      من خودروی چینی معمولی و ارزون قمیت دارم لیفان و با اطمینان میگم از خودروهای داخلی هم قیمت خودش خیلی با کیفیت تره اینکه میخواهیم برای توجیه صنعت مرده خودروسازمون چینیها را بهانه کنیم مسخره است تازه اگه عوارض بی حساب و بی منطق ورداشته بشه میشه با قیمت مناسب ماشین کره ای خرید
    • امین A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
      13 2
      شما تا بحال سوار ماشین چینی نشدی. کیفیتشون صد برابر خودروهای داخلی هستش. شما فقط داری بلوف میزنی.
  • محسن A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    34 0
    آخه مگه قیافه خودرو شرط برای تعیین کیفیت خودرو هس ؟؟ مشکل ما بی کیفیتی خودرو های داخلی هس چه پراید باشه . چه رانا باشه . چه دنا و...... کیفیت زیر صفر
  • امیر A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    3 52
    من پژو دارم . قطعاتش همه جه هست ، هر میکانیکی هم ازش سر در میاره . من نمی دونم چرا دوستان این آیتم ها رو در استفاده آسون از یک وسیله نقلیه در نظر نمی گیرن ؟
    • بی نام DE ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
      15 0
      در ضمن باید یاد آور بشیم که این آمریکا و اروپا دارند بیچاره می شن چون همین جور دلار و یورو این چند سال گرون شد و تازه ما تونستیم ریال رو هم ارزون کنیم چرا این آیتم ها رو نمی بینید ، چرا ناراضی هستید آخه
    • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
      32 0
      اصلا برای چی باید بری مکانیکی اگر کیفیت ماشین مثل ماشین های ژاپنی باشه حداقل تا 5 سال به مکانیکی مراجعه نمی کنی فقط روغن و لنت ماشین را عوض می کنی
    • محمد IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
      25 0
      در تایید گفنه های جناب بی نام باید بگم تو سربازی یه تویوتا که سه سال کار کرده بود به دست من دادن، خدا شاهده تو این دوسالی که دستم بود فقط بنزین و روغن و چهار حلقه لاستیک خرجش شد
  • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    27 0
    از سال 85 به بعد قراره تولید اینا جمع شه، یادمه اون موقع میگفتن از 93 تا 95 دیگه کاملا جمع میشه ولی ظاهرا حداقل تا 1400 میرن اینا. بخاطر اینکه وقتی بازار انحصاریه و هیچ رقابتی وجود نداره، تولید بنجل ها هم ادامه داره. برندهای معتبر خارجی که توی بازار رقابتی کار میکنن خودشون نهایت هر 5سال مدل جدید میدن بیرون و قدیمی رو از خط خارج میکنن، اونوقت اینجا باید چندتا وزیر و وکیل و رئیس راه بیفتن ، آخر هم زور هیچ کدومشون به خودروسازها نمیرسه، زور همشون با هم میرسه به مردم فقط
  • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    17 0
    این خودرو ها فقط ما رو میکشه
  • بی نام DE ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    6 0
    اونا که چند سال پیش مگان سوار می شدند و به قول خودشون مگه مثل ما هستند که بخوان پراید سوار بشن .
  • امیر A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    15 1
    من یه آزارا 2010 دارم حاضر نیستم با 30 تا پارس نو عوضش کنم
  • بی نام A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    5 1
    من کاملا موافق با حدف تولید یا مونتآز آشغال بی کیفیت چینی و از رده خارج هستم. ولی برنامه نگرانی از خرید و کم بودن تقاضا برای آشغالهایی است که این دو شرکت معظم قراره در شراکت با شرکت دانگ فنگ چین تولید کنند و به قیمت پژو و سیتروین به ملت بفروشند. اینا می دونند مردم از آشعال چینی بیزارند و با حضور پراید و مخصوصا 405 نمی تونند آشغالی به بام پژو 301 را که 100 درصد با قطعات چینی بی کیفیت مونتاژ شده را به قیمت 50 میلیون به ملت بفروشند.
  • بی نام A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    47 0
    نيسان آبي يادتون رفت . محصول 1970 شركت نيسان كه الان دقيقا 46 ساله است و هر سال كلي تلفات داره.
  • بی نام A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    8 0
    تو خیلی جاهای دنیا برای حمایت از تولید داخلی روی جنس وارداتی عوارض وضع میشود ولی با 2 نکته یکی اینکه میزان عوارض منطقی باید باشه نه بالای 100 درصد دوم اینکه اینکار زمان داره مثلن خودرو ساز 5 سال وقت داره خودش رو رقابتی کنه نتونست باید نابود شه تا کی باید از جیب مردم جیب مدیران دولتی این خودروسازان پرپولتر بشه؟ بدون اینکه ککشون هم واسه مردم بگزه؟
  • امین A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    13 0
    بعضی ها طوری راجبه خودروی چینی حرف میزنن انگار خودشون لامبورگینی سوارن. بابا به خدا قسم این ماشینای چینی صد در صد بیشتر از ماشینایی که الان تولید میشه ارزش داره. ملاک برای شما مکانیکی ماشینه؟قطعاته؟ بابا تعمیرکارای ما فقط بلدن پژو و پراید درست کنن شما اگر یه فورد موستانگ بدی بهشون نمیتونن روغنشو عوض کنن. شما انتظار دارید ماشینی مثل پراید که بیست ساله تولید میشه قطعاتش همجا نباشه؟
  • بی نام IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    12 0
    نمیدونم باید خندید یا گریه کرد ایران قبل از کره شروع به مونتاژ خودرو کرد بعد از بیش از 50 سال کره نه تنها به کشورهایی مثل ما بلکه به اروپاو امریکا خودرو صادر میکنه و ما بعد از نیم قرن تازه شدیم مونتاژ کننده آشغالهای چینی
  • بی نام IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    3 0
    چرا به این وسیله درآمدزا بد و بی راه می گویید؟
  • بی نام IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    7 0
    من واقعا موندم چرا هنوز مردم مشتری پراید صفر هستند
  • بی نام IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    5 0
    من که نمی خرم
  • بی نام IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    5 0
    من متاسفم برای خودمون
  • بی نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    5 1
    پراید رو چندین برابر قیمت واقعی اش دارن به مردم می فروشن
  • بی نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    5 0
    مطلب خوبی بود
  • بی نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    8 0
    تا زمانی که زور و تهدید بالای سر خودروسازان نباشد هیچ فکری برای این خودروهای بی کیفیت نخواهند کرد.
  • بی نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    6 0
    وقتی رقیبی وجود نداره و بازار را دولت محترم انحصاری کرده اند خوب چرا تولید پراید متوقف شود؟
  • بی نام IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    8 1
    دهه 50 که خودروی پیکان ماشین رایج و همه گیری بود در کشور ما همزمان در خود انگلستان هم تولید و استفاده می شد ولی الان ما از پرایدی استفاده می کنیم اون هم به چهار برابر قیمت واقعی که بیش از بیست ساله توی کشور کره خط تولیدش متوقف شده
  • بی نام IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    10 0
    دلم به حال خودم می سوزه. کشورم چه بود و چه شد.
  • بی نام IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    7 0
    هر جا سخن از وام باشد، مردم همه گی به صف می رن
  • بی نام IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    3 0
    حالا باید ما بخندیم یا گریه کنیم؟
  • بی نام IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    4 0
    یه کم خوبه به این داستان فکر کنیم
  • بی نام IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    6 0
    چرا این پرایدسازان و پژوسازان تعطیل نمی کنند
  • اسد A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    3 0
    به نظر من هرخانواده ایرانی پول یک ماشین صفر رو به خودرو سازها بده بدون اینکه ماشینی تحویل بگیرند تا خودروسازهابا آن مزد کارگرها و هر چه خرج دارند رو بدون اینکه کاری انجام داده باشن پرداخت کنندببینیم باز هم راضی میشن ماشین بدون گمرک وارد بشه به نظر من که راضی نمی چرا نمیدونم
  • ایرانی1 A1 ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    2 0
    خدمت دوستان بگم که چین تا سال 2020 بزرگترین تولید کننده و صادر کننده خودرو در جهان خواهد شد وروز بروز بر کیفیت خودروهای خود اضافه میکند چین با خرید ویاشراکت سهام بسیاری از کمپانیهای بزرگ مانند ولوو سوئد و ام جی انگلستان این اتوموبیل ها را به اروپا صادر میکند ام جی چینی پنجمین خودروی محبوب وپرفروش انگلستان درسال 2015بود .
    • بی نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
      3 0
      خودت رو گول نزن عزیز من. چین ام جی هایی که به ایران می فرسته با ام جی های انگلیسی زمین تا آسمان تفاوت دارند. ام جی های ایران با قطعات بی کیفت و بیماری زای چین است. فریب نخورید.