۰ نفر
۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۳

برخی از تقسیم پست‌های ریاست جمهوری و نخست وزیری میان مالکی و علاوی خبر می‌دهند

رکود سیاسی عراق را در آغوش گرفته است. تلاش‌ها برای تشکیل ائتلاف به بن‌بست خورده است . زمان در حال از دست رفتن است و این سرعت دویدن دقایق را امریکایی‌هایی بیشتر احساس می‌کنند که قرار است تا تابستان 2011 عراق را ترک کنند. با تعمیق بحران سیاسی در عراق بر حجم بحران امنیتی هم در این کشور افزوده می‌شود . در حالی که نوری مالکی نخست وزیری و ایاد علاوی برنده انتخابات در حال خط و نشانه کشیدن برای هم هستند، در داخل عراق تروریست‌ها یکه‌تازی می‌کنند.


در این میان به گزارش خبرگزاری آسوشییتدپرس ، با طولانی تر شدن مسیر تشکیل دولت سیاستمداران عراقی نسبت به آغاز بحران سیاسی در این کشور هشدار می‌دهند . عمار حکیم، رئیس مجلس اعلامی اسلامی عراق، از نخستین کسانی است که در این خصوص هشدار می‌دهد: ‌باید به رکود به وجود آمده در صحنه سیاسی عراق از طریق گام برداشتن در دو مسیر پایان داد؛ حضور تمامی گروه‌های سیاسی در پای میز مذاکره جهت رایزنی و نیز تعیین اهداف عراق در چهار سال آینده. باید عملیات شمارش آرا با حضور ناظران داخلی و بین المللی صورت بگیرد. باید پرچم عراق به دست کسانی سپرده شود که در راستای بالا بردن جایگاه عراق تلاش می‌کنند و تنها دغدغه‌شان عراق است و به دور از گرایش‌های قومی‌، دینی و طایفه‌ای عمل می‌کنند.

همزمان حاجم حسنی، سخنگوی ائتلاف دولت قانون، در خصوص ائتلاف دولت آتی گفت: نوری مالکی، هیچ گونه مانعی برای مذاکره رو در رو با ایاد علاوی، رئیس فهرست العراقیه، نمی‌بیند. مالکی هیچگونه خط قرمزی را برای نشست خود با علاوی تعیین نکرده است.
حسنی تاکید کرد: در صورت مسئولیت علاوی در زمینه تشکیل دولت، پست‌های مهم سه گانه یعنی نخست وزیر، ‌رئیس جمهور و رئیس پارلمان از سوی افراد شیعه انتخاب خواهند شد. ادغام ائتلاف دولت قانون و ائتلاف ملی نیز به علت مانع تراشی جریان صدر متوقف شده است.

در تحولی دیگر ، منابع عراقی از آمادگی واشنگتن برای دخالت میان گروه‌های سیاسی برای هماهنگ کردن توافق میان دولت قانون و ایاد علاوی سخن می‌گویند. بر این اساس نوری مالکی پست ریاست جمهوری و ایاد علاوی پست نخست وزیری را برعهده می‌گیرند. پیش از این دخالت صریح نیز ، زلمای خلیل زاد، سفیر سابق آمریکا در عراق در مقاله‌ای در روزنامه فایننشیال تایمز نوشته بود که نوری مالکی و ایاد علاوی باید قدرت را تقسیم کنند. همانطور که در اسرائیل صورت گرفت و باید به نحوی از بحران تشکیل دولت در عراق خارج شد.

در ائتلاف العراقیه اما خبرهای خوشی برای مالکی شنیده نمی‌شود، گفته می‌شود که علاوی، علی توفیق علاوی، پسر عموی خود و عضو فهرست العراقیه را به نزد جریان صدر و مجلس اعلای اسلامی عراق فرستاده و به آنها ابلاغ کرده است که ایاد علاوی بدون توافق با آنها هیچ‌گونه توافقی را با دولت قانون امضا نمی‌کند. اسامه نجیفی، یکی از رهبران فهرست العراقیه، نیز به صراحت اعلام کرد که این ائتلاف طرح تقسیم قدرت میان ایاد علاوی و نوری مالکی را رد می‌کند. با وجود اعتراف عراقی‌ها به دخالت مستقیم امریکایی‌ها در روند تشکیل دولت در عراق، یک مسئول وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص می‌گوید : تعیین نخست وزیر و مسئولان برای پست‌های دولتی، تصمیمی است که به عراقی‌ها باز می‌گردد. آمریکا از هیچ نامزد مشخصی برای هیچ پست مشخصی حمایت نمی‌کند.
ایاد علاوی اما در تازه‌ترین اظهار نظرهای خود برای چندمین بار تهدیدهای خود را تکرار کرده و گفت: در صورتی که به شروط ما پاسخ داده نشود، نتایج اتنخابات را به رسمیت نخواهیم شناخت. باید شمارش دستی آرا تحت نظارت کامل سازمان ملل و به طور شفاف صورت بگیرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 56906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =