«خبرجنوب» نوشت: رییس دانشگاه شیراز گفت: متاسفانه در جامعه ما انتشار غم صورت می گیرد در حالی که داشتن جامعه شاد از اولین نیازها برای توسعه یافتن است.

ارشاد در كنفرانس سالانه فيزيك ايران كه در شيراز در حال برگزاري است افزود: جامعه غمگين نميتواند منشاء خلاقيت و نوآوري باشد و بايد محيط آرام، شاد و با نشاط ايجاد شود.
وي يادآور شد: ما به جامعه شاد نياز داريم و يكي از دستاوردهاي ديگر برگزاري اين كنفرانسها ايجاد شور و نشاط علمي است و برگزاري گردهماييها در اين خصوص تاثيرگذار است.
ارشاد در ادامه با اشاره به تب خيلي از مسائل كه در كشور به آن دچار مي شويم گفت: درحال حاضر تب فناوري گرفته ايم و اگرچه تبديل دانش به فناوري از نيازهاي اساسي كشور است اما نبايد نسبت به علوم پايه بي تفاوت بود، علوم پايه منشاء اصلي علوم كاربردي است و وقتي چندين سال بر روي علوم پايه كار شود كاربردي مي گردد.
وي افزود: در كشورهاي پيشرفته هم اين طور نيست كه نسبت به علوم پايه بي تفاوت باشند و انسان هاي عاشق، كوشا و پرتلاش بايد بر روي علوم پايه كار كنند و به نظريه پردازي بپردازند. اين وضعيت به نحوي است كه به عنوان مثال امسال تعداد متقاضیان علوم تجربی و پزشکی كنكور سراسري حدود 3 برابر متقاضيان علوم رياضي و فني بود كه اين يك هشدار است؛ گاهي اوقات اين نحوه انتخاب رشته به دليل اجبار خانواده ها و گاهي به خاطر مسائل مالي و يا فضاي اجتماعي موجود است.
ارشاد گفت: بايد فكري كرد كه به علوم پايه در كشور توجه بيشتري شود. علوم پايه انسان هاي قوي ميخواهد و در بحث فناوري انسانهاي متوسط هم با يك سري آموزش ها مي توانند كار كنند. وي نقش فيزيك را در همه ابعاد زندگي انسان با اهميت دانست. ریيس دانشگاه شيراز ادامه داد: اگر شعار توسعه مي دهيم داشتن استقلال در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي از لزوم توسعه علمي است.
ارشاد يادآور شد: برگزاري كنفرانس سالانه فيزيك پس از سال ها در دانشگاه شيراز فرصت مناسبي است كه با هم افزايي نقش موثري در توسعه و پيشرفت اين حوزه ايفا كنيم.
وي با اشاره به اين كه انجام كار فرهنگي با شعار نمي شود گفت: كار فرهنگي بايد عملياتي باشد و در اين خصوص بايد فعاليت هاي بيشتري انجام داد.
ارشاد با اشاره به نقش بي بديل دانشگاه شيراز در توسعه علمي و سياسي كشور گفت: توسعه هر كشوري در گرو پيشرفت علمي است و همين مسئولان علمي هستند كه كشور را اداره ميكنند و اگر مسئولي توسعه سياسي نداشته باشد كشور را مانند سال هاي گذشته دچار مشكل مي كند.
وي تلاش دانشگاه شيراز براي توسعه علمي را قابل توجه دانست و گفت: اين دانشگاه داراي اولين دوره دكتراي شيمي در كشور بوده است؛ متاسفانه در سال هاي اخير مشكلاتي در سطح دانشگاه هاي كشور به دليل رشد بي رويه دانشگاه هايي بدون توجه به استاندارد آن ها به وجود آمده كه نتيجه آن سلب اعتماد مردم و دانشجويان بوده و دانشجويان اين مراكز آن چيزي كه در شأن شان بوده را دريافت نكرده اند. ارشاد افزود: پيشرفت، زماني ايجاد ميشود كه به سرمايه هاي انساني بها داده شود و دروغ نگوييم؛ در حالي كه برخي دانشگاه هاي بدون استاندارد خلاف اين عمل كرده اند.
وي عنوان كرد: به ما مي گويند گذشتهها گذشته اما نبايد بي تفاوت بود و نسبت به مسائل اجتماعي بايد هم فكري و هم انديشي كرد و در عين حال كساني كه در آن زمان مسئوليت كشور را بر عهده داشته اند بايد پاسخگو باشند چرا كه طي سالهايي دوران سياهي بر اين كشور گذشت و آن ها بايد پاسخگو باشند در حالي كه عده اي هنوز به دنبال اين هستند كه ملت را به بي راهه بكشانند.
ارشاد گفت: اگر شعار توسعه مي دهيم و به دنبال آن هستيم بايد به توسعه كشور توجه داشته باشيم و توسعه كشور در گرو توسعه علمي است.
گفتنی است، كنفرانس سالانه فيزيك ايران كه ديروز در شيراز آغاز به كار كرد پس فردا پايان مي يابد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 570565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =