به گزارش خبرآنلاین، روابطعمومی بخشی است که پس از اولین گامهای تئاتر به سوی خصوصی شدن در گروههای نمایش حضور جدی پیدا کرد و به یکی از ارکان اصلی گروه تبدیل شد. یکی از وظایف روابطعمومیهای گروههای نمایش معرفی کارهای گروه به مردم و برنامهریزی و هماهنگی برای تبلیغات نمایشی است که بر روی صحنه اجرا میشود.
مریم سپهری، روابطعمومی گروه «لیو» با حضور در نشست فرهنگی روز گذشته کافه خبر یکی از مسائل روابطعمومیها را پیدا کردن اسپانسر برای نمایش ذکر کرد و گفت: «پیدا کردن حامی مالی برای نمایشها کار بسیار سختی است. من خودم برای این نمایش و نمایشهای دیگر خیلی به سراغ اسپانسرهای مختلف رفتم که با کار تئاتر هم هماهنگی داشته باشند.
یکی از دلایلی که اسپانسرها در تئاتر سرمایهگذاری نمیکنند این است که میگویند تئاتر مخاطب ندارد و سرمایهشان بر نمیگردد. اگر تئاتر دنبال خصوصی شدن باشد باید اتفاقا در پی این باشد که اسپانسرها را جذب کند و راه جذب حامی مالی این است که گروهها محلهای ثابت، تماشاگران ثابت و برنامهریزی از پیش تعیینشده داشته باشند.»
در واقع عدم ثبات گروهها از نظر فضای نمایشی و نداشتن برنامهریزی معین یکی دیگر از مسائلی است که به عقیده سپهری روابطعمومیها با آن مشکل دارند. او گفت: «ما قبل از عید تراکتها و بروشورهای نمایش «به خاطر یک مشت روبل» را پخش کردیم و طبق قوانین تماشاخانه ایرانشهر در همهجای شهر بنر نصب شد و در اخبار و سایت هم اطلاعرسانی کردیم که مخاطب چطور میتواند بلیت رزرو و تهیه کند.
این حرکتی بود که ما را به اوج رساند. تا جاییکه مجبور شدیم پیش از عید، خارج از ظرفیت هم بلیت بفروشیم. اما ناگهان خوردیم به تعطیلات عید که باعث شد همین نمایش بعد از تعطیلات با یک فرود شروع شود. در حالیکه ما همان گروه و همان نمایش بودیم. حالا تصور کنید وقتی ما کار بعدی را در یک سالن دیگر اجرا کنیم معرفی و تبلیغات را دوباره باید از اول شروع کنیم. این آوارگی بسیار بدی است.»
او درباره علت عدم برنامهریزی از پیش تعیینشده برای گروههای نمایش گفت: «ما هیچ اطمینانی نداریم کار بعدیمان قرار است کجا باشد و چطور برایش برنامهریزی کنیم. در حالی که اگر من میدانستم قرار است شش ماه دیگر مثلا در سالن سایه تئاتر شهر اجرا داشته باشیم، از همین الان تبلیغات و برنامهریزیهایش را شروع میکنم.
این برنامهریزیهای بلندمدت خیلی در کار و جذب مخاطب تأثیر دارد. الان خیلی از مخاطبانی که کارهای آقای معجونی را دنبال میکنند از من میپرسند که کار بعدی گروه کی است و کجاست و من هیچ جوابی برایشان ندارم. فقط ارجاعشان میدهم به سایت گروه.»
مسؤول روابطعمومی گروه «لیو» عقیده دارد وقتی هیچ اطمینانی نداریم کار بعدیمان قرار است کجا باشد و چطور برایش برنامهریزی کنیم؟
کد خبر 57427
نظر شما