متکی در گفتگو با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، پذیرفتن فرمول مبادله سوخت توسط تهران را نشانگر حسن نیت و اراده سیاسی ایران دانست.

به گزارش فارس ، وزیر امور خارجه ایران و یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز صبح آخرین تحولات مربوط به پیشنهاد مبادله سوخت هسته‌ای برای رآکتور هسته‌ای تهران را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

در این دیدار که در محل نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در وین برگزار شد، متکی در تشریح مواضع ایران پیرامون برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور با اشاره به اینکه پیشنهاد مبادله سوخت همچنان روی میز است گفت: این ابتکار می‌تواند ظرفیت خوبی برای ایجاد اعتماد متقابل برای کلیه طرف‌ها از جمله اعتماد ایران نسبت به سایر طرف‌ها محسوب شود.

وی با اشاره به اینکه این مسئولیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سایر طرف‌ها است که سوخت راکتور را به منظور تولید دارو برای بیش از 850 هزار بیمار تامین کنند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته آماده همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و قبول فرمول مبادله سوخت از سوی ایران، نشانه حسن نیت و اراده سیاسی ما است.

متکی وجود اراده سیاسی و تفاهم متقابل را پایه مهمی برای ایجاد فضای بهتر جهت همکاری بیشتر و اعتمادسازی خواند و افزود: ایران همواره در چارچوب قوانین و مقررات مربوط در فضایی شفاف، جدی و صمیمی و با روحیه همکاری به تعهدات خود عمل نموده است. اما برخی طرف‌های غربی با توسل به معیارهای دوگانه به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: در این میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان تنها نهاد صلاحیت‌دار در زمینه هسته‌ای می‌تواند نقش مهم و حساس خود را در جهت عملی شدن قوانین و مقررات ان‌پی‌تی ایفا کند.
متکی همچنین برگزاری موفق کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه در تهران و نتایج حاصله را تشریح کرد.

یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ضمن سازنده خواندن مذاکرات خود با وزیر امور خارجه کشورمان و همکاری‌های میان ایران و آژانس بر ضرورت ادامه رایزنی‌ها تاکید کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 57515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجيد IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۶
    0 0
    يعني آنها هم ناداند و اين كار شما را نشانه حسن نيت مي دانند!