روزنامه السفیر لبنان با انتشار مقاله‌ای با عنوان "درباره مجوسیان و شجره ملعونه" به بررسی اختلافات ایران و عربستان پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا، این روزنامه لبنانی در مقاله خود خاطر نشان کرد: به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، کشورهای همسایه آن به ویژه عربستان به شدت علیه آن موضع گرفتند و به تحریک عراق علیه ایران مبادرت کردند که نتیجه آن جنگ هشت ساله تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران بود. عربستان در این جنگ از صدام حسین به عنوان یک سنی علیه ایران به عنوان یک کشور شیعه، حمایت تمام عیار کرد.

در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عربستانی‌ها از هیچ گونه ابزاری برای تبلیغات علیه جمهوری اسلامی فروگذار نکردند. اما نقطه عطف در نزاع میان نخبگان ایرانیان و عربستانی‌ها، آغاز مرحله جدیدی بود که در آن معذوریت‌های گذشته کنار گذاشته شده است. به نظر می‌رسد جنگ رسانه‌یی دو طرف به اوج خود رسیده است و برگزاری «نشست گروزنی» در پایتخت جمهوری چچن و اعلام وهابیت به عنوان فرقه‌ای خارج از اهل سنت در آن نشست، به امتیازی رسانه‌یی برای انتقاد شدید ایران از عربستان تبدیل شده است.

به گفته نویسنده مقاله، تحول دیگر در این میان و پس از نشست گروزنی، پیام رهبر انقلاب اسلامی ایران به حجاج در مراسم حج و یکسال پس از فاجعه منا بود که دو رویداد اخیر باعث تغییر اساسی در ادبیات به کار رفته علیه عربستان شد. به ویژه این که در کنفرانس گروزنی علمای همه فرقه‌های مسلمان و در رأس آن‌ها علمای الازهر شریف حضور داشتند و این امر باعث فراهم شدن فرصتی تاریخی جهت آغاز جنگی تبلیغاتی در عرصه بین‌المللی علیه عربستان بود. ایران در این زمینه احساس می‌کند اجماع اسلامی در محکومیت سلفی‌گری به عنوان یک مکتب پرورش دهنده تکفیر از نظر شرکت‌کنندگان کنفرانس گروزنی و هم‌چنین حوزه‌های علمیه در ایران و فضای آماده بین‌المللی برای تمرکز بر تروریسم در صدر اولویت‌های سیاسی به وجود آمده است.

السفیر می‌افزاید: پاسخ اولیه عربستان از زبان مفتی این کشور، نشان‌دهنده صحت پیام آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و قبل از آن بیانیه کنفرانس گروزنی بود. به طوری که مفتی سعودی در بیانیه خود، ایرانی‌ها را خارج از اسلام و نوادگان آتش‌پرستان، خطاب کرد و به طور ناخودآگاه در زمانی نامناسب به مأموریت تکفیری‌اش عمل کرد. اما چند ساعت بعد عربستان تلاش کرد تا منابر خود را بار دیگر در زمینه حقیقت نزاع با ایران درباره مسائل سیاسی و استراتژیک توجیه کند تا بدین وسیله عربستان به عنوان یک تشکیلات نافرمان و عاصی جلوه نکند.

 به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این روزنامه افزود: در ادامه این تلاش‌ها، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان اعلام کرد که "ایدئولوژی" بر کشورش حاکم نیست بلکه محور اصلی سیاست و دیپلماسی آن را "عمل‌گرایی" تشکیل می‌دهد که این امر به منزله تلاش برای دور زدن مواضع ایران و پاسخ تند مفتی عربستان به این کشور به شمار می‌آید زیرا مخاطب اظهارات تند مفتی آل الشیخ، مدارس دینی و به طور کلی طبقات عوام عرب و مسلمانان بود. این در حالی است که عادل‌الجبیر مسوولیت اظهارنظر برای افکار عمومی جهانی و به ویژه غربی را به عهده دارد تا بدین وسیله جنبه سیاسی اختلافات با ایران را به نمایش بگذارد. اما واقعیت نشان از آن دارد که اظهارات این دو شخص از حقیقت واحدی سرچشمه می‌گیرند.

السفیر نوشت: به نظر می‌رسد ایران از طریق متهم کردن عربستان از نظر اعتقادی، ابزارهای تبلیغاتی مناسبی در عرصه دیپلماتیک و رسانه‌یی ایجاد کند تا بدین وسیله عربستان را مقداری به عقب‌نشینی از دخالت‌ها و دست‌اندازی‌هایش در سوریه و یمن وادار کند. فشارهای اخیر ایران، با فشارهای آمریکا در این زمینه هم‌زمان شده است و به نظر می‌رسد نزاع آینده کم کم تحت عنوان پیگرد عربستان به عنوان حامی مکتب تولید کننده افراط‌گرایی در حال شکل‌گیری است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 577530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    37 2
    سلام ،اگر ایرانیان نوادگان آتش پرستی هستند که نیستند وآتش در نزد ایرانیان هیچگاه پرستش نشده بلکه بواسطه نور وگرمایی که تولید می کرده است قداست داشته ومقدس بوده است پس آل شیخ وآل سقوط هم نوادگان بت پرستان بادیه حجاز وآل ابی سفیان هستند که رهبر کفار مکه بود وپیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه ومسلمانان را آزار دادند ومسلمانان را شکنجه کردند وبه قتل رساندند ودهها جنگ را بر مسلمانان تحمیل کردند.