فرهنگ، شریف زیست/ مراسمی بدون نام بردن از شجریان

داریوش پیرنیاکان که در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد فرهنگ شریف سخن می‌گفت از او به عنوان هنرمندی شریف که شرافتمندانه زندگی کرد، نام برد.

سمانه فراهانی: پیکر هنرمند تارنواز فرهنگ شریف صبح شنبه بیستم شهریور ماه از تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان تشییع شد.

عباس سجادی که اجرای این مراسم را بر عهده داشت ضمن اعلام بی‌خبری هوشنگ ظریف دوست قدیمی فرهنگ شریف از درگذشت او پیام تسلیت پروین صالح همسر هوشنگ ظریف را برای حاضران خواند.

پس از آن حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی روی سن آمد و ضمن عرض تسلیت به خانواده این هنرمند گفت: «نمی‌خواهیم باور کنیم این هنرمند چیره‌دست را از دست داده‌ایم. مردی که بیش از شش دهه از عمر شریف خود را به هنر این مملکت اختصاص داد و از نوجوانی نبوغ او در موسیقی آشکار بود و از جوانی با بزرگان آن دوره می‌نشست و هنرنمایی می‌کرد.»

او ادامه داد: «همه صداقت و صفایی که در وجود او بود در سازش هم متبلور شده بود، اما افسوس که در چند سال اخیر ضعف جسمانی او را از نواختن محروم کرده بود. البته این هنرمند به‌قدری اثر ارزشمند از خود به‌جا گذاشته که نسل‌های آینده از آن استفاده کنند و نام او در تاریخ موسیقی جاودانه خواهد بود.»

نوربخش با آرزوی سلامتی برای همه هنرمندان از دو نفر از نزدیکان فرهنگ شریف نام برد و گفت: «حسین ارژنگ سال‌های سال در کنار او و صادقانه خدمت کرد و پهلوان حسین عبدلولی که سال‌هاست اهالی هنر او را می‌شناسند و خالصانه در خدمت اهالی هنر و استاد فرهنگ شریف بود.»

حسین خواجه امیری معروف به ایرج سخنران بعدی مراسم بود که ضمن عرض تسلیت به حاضران گفت: «من با فرهنگ شریف از بچگی همکلاسی و دوست بودم و همواره باهم بودیم. در چندین برنامه از «گل‌ها» با او بودم و درگذشت او را به بستگانش به‌ویژه هوشنگ ظریف تسلیت می‌گویم.»

قرار بود شیدای همدانی شاعر به خواست همسر هوشنگ ظریف روی سن بیاید و در وصف او شعری بخواند اما این امکان به دلیل حاضر نبودن او در اطراف سن فراهم نشد.

 در ادامه داریوش پیرنیاکان روی سن آمد و پس از خواندن شعری گفت: «برای من سخت است که درباره استاد فرهنگ شریف حرف بزنم. من علاقه قلبی خاصی به ایشان داشتم و ایشان هم بسیار به من لطف داشتند. اگر بخواهم درباره هنر او صحبت کنم باید درباره آفتاب حرف بزنم که همیشه می‌تابد و خودش را نشان می‌دهد.»

این نوازنده تار افزود: «فرهنگ شریف یکی از ماندگارترین نوازندگان تار ایران است و سال‌ها بود که به بداهه‌نوازی می‌پرداخت.  یک‌بار خدمت استاد عبادی بودم و صحبت از بداهه‌نوازی‌های خوب او بود که عبادی گفت: فرهنگ در بداهه‌نوازی از من قوی‌تر است.»

پیرنیاکان با اشاره به هنر تارنوازی این هنرمند خاطرنشان کرد: «فرهنگ شریف در بداهه‌نوازی و درآوردن صدای تار و جنس صدا یکی از بهترین و شاید بهترین نوازنده بود. درباره آثار او کتاب‌ها می‌توان نوشت اما شخصیت او را می‌توان در دو کلمه توصیف کرد. یک روز در مصاحبه‌ای تصویری درباره او گفتم تنها چیزی که درباره شخصیت او می‌توان گفت اسم بامفهوم اوست. او به تمام معنی انسان شریفی بود و یک‌بار ندیدم پشت سر کسی حرف بزند. او شریف زیست و شریف از دنیا رفت. باید تلاش کنیم اخلاق پسندیده او را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.»

علی مرادخانی هم که در این مراسم حضور داشت ترجیح داد به دلیل گرمای هوا و حاضران در تالار وحدت سخنرانی نداشته باشد و تنها پیام تسلیت خود را از طریق مجری به حاضران منتقل کرد.

عباس سجادی در ادامه این مراسم از پزشکان فرهنگ شریف تشکر کرد و گفت: «در فضایی که چندی پیش ایجاد شد، کم‌لطفی‌هایی نسبت به پزشکان صورت گرفت اما پزشکان براساس سوگندی که یاد می‌کنند همواره همراه بیماران هستند. شاید گاهی اشتباهات سهوی رخ دهد اما پزشکان غالباً دوست‌داشتنی و جزو افتخارات کشور ما هستند.»

منصوره رضایی همسر فرهنگ شریف هم گفت: «از نگاه یک هنردوست نه همسر افتخار این را داشتم که در کنار فرهنگ شریف باشم. صدای مضراب عاشقانه او چنان آشکار بود که نمی‌توانست آن را نهان نگاه دارد. او از راه سازش بر دل‌ها می‌نشست و می‌خواست حیات داشته باشد. آخرین جملاتش به من این بود که «من زنده می‌مانم.» و من گفتم جسم فیزیکی تو  در کنار ما خواهد ماند. فرهنگ جان نکند اجازه دهی در این ثانیه‌ها که تو نیستی به نبودنت عادت کنم. تو در دل‌ها حضور داری و ماندگار خواهی بود.»

در پایان مراسم قاسم رفعتی قطعه‌ای در غم از دست دادن فرهنگ شریف اجرا کرد و جمعیت برای او اشک ریختند.

هرچند هنرمندان حضور یافته روی سن بارها برای سلامتی هنرمندان بیمار دعا کردند اما در این مراسم نامی از محمدرضا شجریان که تجربه همکاری با فرهنگ شریف داشت برده نشد.

حسین خواجه امیری(ایرج)، عبدالحسین مختاباد، محمد اصفهانی و علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ازجمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

58247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 577586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    10 0
    نمیدونم قصدتن از این تیتر چه بود یا چرا سخنرانان به ایشون اشاره نکردن و یا اینکه چرا هنوز شجریان هیچ پیام تسلیتی نداده و هیچ واکنشی نشون نداده البته شاید به ایشون مثل استاد هوشنگ ظریف اطلاع ندادن ولی جهت اطلاع میگم بهترین اثاره اوازی شجریان مثل البوم پیوند مهر یا گلهای تازه 37 و 104 با تار فرهنگ خان شریف بوده و خود مرحوم شریف تو یه مصاحبه گفته بودن وقتی با شجریان،گلپا و مرحوم خوانساری ساز میزدن هم خودشون و هم خواننده تو یه فضای دیگه ای بودن
  • بی نام RO ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    5 0
    بعضی ها این جا هم با نظراتی پرت قصد جلب توجه دارن
  • بی نام A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    6 0
    روحش شاد و یادش گرامی