علی نیکزاد، وزیر مسکن و شهرسازی دولت دهم به خبرآنلاین گفت:مراکز دولتی و بیمارستان های ما در مقابل زلزله مقاوم هستند.

سمیه فتحی: رکود اقتصادی که در یکسال گذشته امان بخش های مختلف اقتصادی را برید و صدای اعتراض مسولان را بلند کرد. اما برای وزیر مسکن وشهرسازی دولت دهم خوش یمن بود. علی نیکزاد 44 ساله که به واسطه دوستی با رئیس جمهور جایگزین شیخ الوزراء کابینه دولت نهم شد تاکنون دوران آرامی را سپری کرده است. علی رغم این که وزارت مسکن وشهرسازی دولت نهم یکی از پرچالش‌ترین و خبرسازترین وزارتخانه‌های کشور بود حتی با سابقه‌ترین وزیر دولت نهم علی رغم تلاش‌هایی که در جهت کاهش قیمت خانه انجام داد، آن‌طور که انتظار می‌رفت نتوانست عرصه بخش مسکن را ساماندهی کند. رشد یکباره قیمت مسکن در همان ابتدای کار محمد سعیدی کیا  در وزارت مسکن وشهرسازی و ترزیق بالای نقدینگی در این بازار که تماماً ناشی از وضعیت نابسامان اقتصادی کشور بود او را با چالش‌هایی مواجه کرد که عملاً کنترل بازار مسکن را از دست وی خارج کرد.

هرچند در ابتدای آغار کار وزارت وشهرسازی دولت دهم بخت یار وزیر جوان و کم تجربه شد و  با طولانی شدن رکود اقتصادی قیمت خانه با همان 30 درصد کاهش ثابت ماند. اما این روزها خبرهایی از بازار مسکن می رسد که بازار در حال رونق گرفتن است و ظاهرا دیگر متقاضیان مسکن نمی توانند سرگردان بمانند که سرانجام قیمت مسکن چقدر پایین خواهد آمد. نگرانی  از این که اگر قانون هدفمند کردن یارانه ها اجرا شود باعث گرانی بیشتر می شود،د آنهایی را که نیاز به خرید خانه دارند شتاب زده کرده است.

از سوی دیگر هشدار رئیس کابینه دهم در خصوص وقوع زلزله در تهران، کار علی نیکزاد را برای امسال دشوارتر کرده است و شاید امسال مانند سال گذشته با آسودگی خاطر نتواند به بازدیدهای خود در شهرهای مختلف از پروژه های مسکن مهر ادامه دهد و ناگزیر بیشترین وقت خود را در ساختمان طوسی رنگ وزارت مسکن وشهرسازی صرف رفع معضلات مسکن و مسائل مقاومت ساختمان ها کند. هرچند گرفتن وقت مصاحبه با وزیر مسکن وشهرسازی دولت دهم بسیار سخت است چراکه او بیشتر در سفر است اما موفق شدیم در گفت وگوی تلفنی بپرسیم...

آقای وزیر آیا به گوش شما هم رسیده قیمت خانه بالا رفته است؟  فعالان بازار مسکن  خبر داده اند که قیمت ها نسبت به سال گذشته کمی گران تر شده اند و خرید وفروش مسکن در حال رونق است. در حالی که شما وعده داده بودید که قیمت خانه برای امسال نه تنها ثابت بماند بلکه ارزان هم شود.

 هنوز هم همین طور است، قیمت مسکن تغییری نداشته است. بازار تغییری نکرده است و افزایش قیمتی نداشته ایم .  در تولید هم  قیمت قرارداد همان  300هزارتومان مترمربع است و با انبوه سازان با همان قیمت های قبلی برای ساخت مسکن مهر توافق شده است. تاکید دارم که قیمت خانه نیز به همان شکل گذشته ست وحتی با کاهش هم مواجه می شویم. معلوم نیست چرا عده ای می خواهند در بازار مسکن آشفتگی ایجاد کنند و سعی می کنند با ایجاد جوی در بازار قیمت مسکن را بالا ببرند.

 آیا تلاش دولت در جهت کاهش قیمت از طریق حفظ شرایط رکودی است؟

  رکود در بخش مسکن زمانی مشکل ساز است که تولید و ساخت وساز مسکن انجام نگیرد و یا به شدت پایین بیاید. در تولید وضعیت این گونه نیست که شما می بینید مسکن مهر به خوبی در شهرهای مختلف کشور در حال اجراست و امسال اغلب پروژه های مسکن مهر به ثمر می رسند. تاکنون برای حدود یک میلیون  واحد زمین واگذار شده قرارداد منعقد شده است . این واحد ها یا  پروانه گرفته اند و یا در مرحله اخذ پروانه هستند.  در 6ماهه اول سال مراحل آماده سازی آنها انجام خواهد شد. گرچه بخش عمده ی این واحدها نیز در حال گرفتن تسهیلات هستند و تعدادی هم به مراحل پایانی ساخت رسیده اند.

یعنی امسال را می توانیم سال شکوفایی مسکن مهر بدانیم. برای امسال چه تعداد قبال بهره برداری می شوند. مسکن مهر اگر امسال به نتیجه نرسد بازهم برنامه ویژه شما و وزارت مسکن وشهرسازی خواهد بود؟

 مسکن مهر از سال گذشته رشد خوبی داشته و در کل کشور کارگاه های ما فعال هستند.  در تلاش هستیم که امسال از یک میلیون زمین واگذار شده به استعداد ساخت برای مسکن مهر بیشتر آنها  به سرانجام برسند. با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته نیاز انباشت مسکن یک میلیون و 300 هزار واحد است که در حدود سالانه 850 هزار ازدواج در کشور انجام می‌شود. اگر بتوانیم طرح مسکن مهر را به انجام برسانیم، آنگاه این عقب ماندگی را جبران خواهیم کرد. در این زمینه با مشکل خاصی مواجه نخواهیم شد.  

 آقای نیکزاد برای مقابله با زلزله تهران وزارت مسکن وشهرسازی آمادگی لازم را دارد؟ این روزها آنچه مردم را نگران کرده است مقاومت خانه هایشان است. در تهران مساله بافت فرسوده درحال  حاضر مردم را با مشکل مواجه کرده است. وزارت مسکن وشهرسازی فکری به حال مقاوم سازی ساختمان ها کرده است و با معضل بافت های فرسوده چه خواهید کرد؟

  با توجه به این که ساخت و ساز در کشور تحت نظارت سازمانهای نظام مهندسی قرار دارد و در سال های اخیر این کنترل و نظارت بر ساخت وساز با توجه به اصول فنی وقوانین مربوطه  شدت گرفته است ما در این زمینه بامشکلی مواجه نیستیم. با توجه به اینکه اعلام شده است در زمان دوره بازگشت زلزله در تهران قرار داریم به طبع مسوولان نگران هستند اما  پیش بینی ها و تمهیدات لازم انجام خواهد شد و باید با آمادگی لازم مدیریتی را همراه با  برنامه ریزی در این زمینه به کار بگیریم.  در حال حاضر در هیچ جای کشور خشتی روی خشت قرار نمی‌گیرد، مگر آن که مهندسی آن را تأیید کرده باشد.

 در مورد مقاومت ساختمانهای دولتی و بیمارستانها چطور؟

 مراکز دولتی و بیمارستان های ما در مقابل زلزله مقاوم هستند. همچنین نظارت های لازم در ساخت وساز را داریم و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز کنترل بیشتری در این امر دارد. مسائلی چون صنعتی سازی ساختمان ها نیز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا معضلات تولید سنتی رفع شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 57933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۷
    0 0
    همین الان از بنگاه مسکن در غرب تهران می ایم 10 درصد رفته بالا
  • lمجتبی IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۷
    0 0
    هشتگرد 20% گران شده همین دیروز رفتم بنگاه
  • ج.خ IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۷
    0 0
    برادران گرامي چرا بيخود هو مي اندازيد، بنده الان حدود 1 هفته است كه دنبال خريد منزل در همان منطقه غرب هستم و اصلا هم تغييري نكرده است و ملك كاملا راكد است و قيمتها هم همان قيمتهاي سابق است.
  • بدون نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۷
    1 0
    حالا گران هم بشود ما كه پولي براي خريد آن نداريم به قول معروف" آب كه از سر گذشت چه يك وجب، چه ده وجب. نهايتا هم چادرهاي هلال احمر و صليب سرخ كه هست اصلا فكر ميكنيم زلزله آمده و خانه مان خراب شده، براي همان خانه نداريم.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۷
    0 0
    بلوار مرزداران 35متری لاله چند تا بنگاهی هستش قبل از عید می گفتن متری 2.1 الان میگن 2.4 به سایت ایران فایل هم که برین تمام قیمت های جدید قرمز شده یعنی بالاتر از میانگین سابق با حلوا حلوا که برادر من دهن شیرین نمیشه
  • سر شناس IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۷
    1 0
    دوستايي كه افزايش رو خبر ميدن بايد دلال باشن،آقا چرا شلوغش ميكنيد من 3 روز تو مناطق مختلف دارم قيمت ميگيرم معامله اي انجام نميشه و قيمتها هم راكده.
  • روستایی IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۷
    0 0
    با کمک مسکن مهر و زلزله و شاید فعال شدن اتشفشان دماوند و وعده های رییس اتحادیه املاک جهت ارزانتر شدن ملک بتوانیم یکی دو تامنزل در تهران خریداری کنیم
  • بدون نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۷
    1 0
    بنده آپارتماني را در تابستان 88 از قرار متري يك ميليون و نهصد و پنجاه هزار تومان خريد كرده ام، در همان ساختمان و يك ماه قبل از عيد آپارتمان از قرار متري دو ميليون و سيصد هزار تومان فروخته شد. به نظر آقاي وزير اين يعني كاهش!! بنده مطمئنم كه قيمتها باز هم بالاتر خواهد رفت، ميگيد نه چند ماه صبر كنيد.
  • مستاجر IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۷
    0 0
    حالا بفرض که قیمت ها را بالا ببرند کسی که نمیخرد زمین ارزان و مصالح ساخت ارزان است خودمان میسازیم به بنگاه هم پولی نمیدهیم
  • بدون نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۷
    0 0
    آقاي مجتبي به دليل اينكه مسكن مهر كرج عمدتا در هشتگرد واقع شده است امكان نسبت افزايش قيمت پايين تر از مكان هاي ديگر است
  • معلم IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۷
    0 0
    به همت زحمات افراد زیادی، بازار رو به ارزانیست. افرادی که زمین و ملک زیاد دارند، طبیعی است که از گران شدن بگویند. حتی برخی مادر زن ها هم به دامادشان از گران شدن مسکن می گویند.
  • بابک IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۸
    0 0
    اگر میخواهی بخری گران شده اگر بخواهی بفروشی ارزان شده ودیگر هیچ..
  • بدون نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۸
    0 0
    همیشه اول سال تب قیمت داریم که البته تا آخر اردیبهشت ادامه داره و بعد وضعین بازار مشخص می شه - اما دولت مردان ما در مورد افزایش هزینه های تولید و البته تورم ناشی از هدفمند کردن رایانه ها مطلبی رو بیان نمی کنند!
  • بدون نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۲
    1 0
    ارزان شده گران شده متاسفانه همه به فکر خودشان هستند. آنکه خریدار است می گوید ارزان شده همان شخص بعد از خریداری می گوید گران شده به نظرات دقت کنید.
  • مستاجر IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۸
    0 0
    مسکن تا سال 92 رشد خواهد داشت و نمی توان تقاضای موجود را حتی با مسکن مهر هم جبران کرد .مستاجران فعلا باید برای خانه دار شدن صبر نمایید .
  • بدون نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۰
    0 0
    مسکن گران شده آقای وزیر در تهران نیستند مگر. پنج درصد گران شذ روزنامه هم نوشت
  • بدون نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۰
    0 0
    ارزش معاملاتی آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران 7 درصد افزایش پیدا کرده است
  • محمدرضا -م IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    0 0
    آقا آنچه که مسلم است کلیه افراد ثروتمند و متمول نبض بازار دستشون هست و مشخص کننده قیمت اونها هستند البته بدور از انصافه که بگیم دولت یا وزیر محترم هیچگونه فعالیتی نمی کنن ولی مافیای اقتصادی ایران مشخصه که کیا هستند و چی میخوان. انشاءالله برنامه های اقتصادی جناب آقای رئیس جمهور بزودی دست این افراد را رو خواهد کرد یا علی....