موافقتنامه لاوروف و کری در مورد سوریه چه بود؟

استاد دانشگاه پیتیگورسک، محقق دعوت شده دانشگاههای جورج تاون و نیویورک، کارشناس شورای روابط بین‌الملل روسیه معقتد است توافق روسیه و آمریکا در مورد آتش بس سوریه یک نقطه عطف بوده است.


به گزارش خبرآنلاین به نقل از سایت شورای روابط بین‌الملل روسيه،  ماکسیم سوچکوف، معتقد است موافقتنامه روسیه و آمریکا در مورد آتش بس سوریه لحظه عطف مذاکرات 14 ساعته وزرای امور خارجه و تلاشهای چند ماهه لاوروف و کری بود. طی دیدار رؤسای جمهور دو کشور در چین به این روند ضربان مهمی وارد شد.


بخش محتوایی موافقتنامه بیان نشد. این امر یکی از نکات اصلی بود که در غرب و برخی کشورهای خاورمیانه مورد انتقاد قرار گرفت. لاوروف اعلام نمود علت محرمانه بودن امر این است که در بندهای اعلام نشده اطلاعات جدی و حساسی هست که طرفین نمی‌خواهند به دست افرادی افتد که مایلند اجرای توافق را بهم بزنند.


موضع "حامیان" منطقه‌ای درگیری سوریه چون ترکیه، کشورهای عرب خلیج فارس و ایران می‌تواند چالش دیگری برای آتش بس باشد. احساس تقویت مواضع روسیه و آمریکا در درگیری سوریه می‌تواند باعث بروز وسوسه برای دستکاری به واسطه گروههای تحت کنترل سنی و شیعه در سوریه شود. از جمله در ایران و عربستان سعودی از این ابراز نگرانی مي‌شود که موافقتنامه بخش اعظم منافع آنها را در نظر نگرفته است.


ضمناً ممکن است سخنان وزیر امور خارجه روسيه در مورد "آغاز روابط جدید بین روسیه و آمریکا" بیشتر به معنی بیان خواسته‌ها باشد تا ارزیابی اوضاع واقعی. همزمان، درصورت تشکیل مرکز واحد و مفید واقع شدن آن برای مسکو و واشنگتن، این امر واقعاً به همکاری دوجانبه در مورد سوریه نفس تازه‌ای خواهد داد. این همکاری اساساً ماهیت تاکتیکی خواهد داشت ولی حتی این امر می‌تواند برای مسدود کردن گرداب عظیم ناامنی در سوریه کافی باشد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 580045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =