تضمین سلامت جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی / آنچه از بزرگان وام می گیریم باید درست استفاده شود

داور جشنواره بیست و هشتم تئاتر آذربایجان شرقی سلامتی جشنواره تضمینی برای پیشرفت تئاتر استان دانست و گفت: جشنواره این دوره به نظر من به واسطه جوانانی که آمده اند تا در کنار تجربیات و آموخته های دانشگاهی به تبادل افکار بپردازند پرتوان تر از سالهای قبل برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین، رامین راستی با بیان اینکه جشنواره امسال سرشار از نگاههای نو خواهد بود، گفت: اصل قابل تامل و پر اهمیت حضور جوانان، تفکرات جدید و تخصصهای نو که به واسطه دانشگاه وارد عرصه می شوند.

وی افزود: جوانان پیشتاز هنرهای نو هستند و باید از اندیشه آنها استفاده کنیم در جریان اجتماعی چه رخ می دهد، نباید فکر کنیم که جوانان از نسل ما بسیار دورند و همدیگر را نمی فهمیم، مناظری که ما می می بینیم ارزیابی ویژه ای دارد و گاهی ضرورت دارد از نگاه جوانان پرشور جامعه را به شکل دیگری دیده و ارزیابی کنیم.

راستی، با بیان اینکه، گروههایی که آمده اند انسجام خود را نشان می دهند و ویژگیهای خاصی دارند، گفت: امروز جوانان این فضا را به سمتی می برند که ناخواسته و خارج از کنترل ما خواهد رفت، باید در این جریان قرار بگیریم اگر نقصانی دارد پیشگیری کنیم و اگر فکر و ایده ای نو و سازنده است از کاری که روی صحنه می رود حمایت کنیم.

این کارگردان تبریزی، با تاکید بر اینکه امروز جامعه مدرن انسانی به سرعت در حال حرکت است و در مواردی نمی توانیم پیش بینی کنیم جامعه ما در 10 سال آینده به چه سمتی خواهد رفت، اظهار داشت: جوانان ما چون پویا و پرشور هستند این ارتباط را خوب دریافت می کنند، شاید نسل قبل از ما در حوزه مسائل ارتباط جمعی به قدر کافی وارد نباشند، اما جوانان به واسطه این ارتباطات حرکت می کنند.

وی، اضافه کرد: جوانان ما به واسطه ارتباطات جمعی نگاه دیگرگونه ای دارند که ابتدا به ما نشان می دهند و آثاری بدیع به صحنه می آورند و می توان از این بدعتها نکات ریزی را دریافت که چه چیزهایی امکان پذیر است و باید خطر را جدی گرفته و از فرصت ها استفاده کنیم.

داور بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی اذعان داشت: بدیهی است که تئاتر نشانگر موقعیت و گردهمایی هنری ویژه ای است که چارچوب اجتماعی مشخصی را شکل می دهد و بازیگران و هنرمندان تئاتر در برهه ای دور هم جمع شده و به تبادل آرا و دانسته های علمی خویش می پردازند.

وی افزود: جشنواره ها همیشه در استانها بصورت مقطعی محملی ایجاد می کنند هنرمندان کنار هم اجتماع کرده، کارهای مختلف دیده شده و افکار و اطلاعات تبادل می شود، این روند جریان خوبی است اما اگر هدفمند نباشد بر پیکره هنر و تئاتر آسیب زده و هنرمندان جشنواره زده خواهند شد.

راستی با تاکید بر اینکه، رقابتها باید سازنده و آموزنده باشند، هدفمند بوده و به واسطه نظامهای ایجاد شده جریان ساز باشند، گفت: خود هنرمندان باید این اصل را مدنظر داشته باشند که جشنواره معنای دیگری پیدا نکنند و به دنبال رای اول نباشیم.

رامین راستی، افزود: با مرور اجراها و فضای تئاتر یک سال این استان و استقبال تماشاگران می توان فهمید که تماشاگران از این فضا چه می خواهند و هنرمندان چه ارائه داده اند و در این بخش چقدر توانسته اند مطالبات مخاطب را تامین کنند، چقدر در جشنواره ها و سمینارها موفق عمل کرده اند و جایگاه تئاتر استان به کجا رسیده است.

وی ادامه داد: متاسفانه گاه دچار زلزله هایی شده ایم، توسط مسائلی به حواشی کشانده و عدم تخصص گاهی همچون مشتی سنگین بر پیکره جامعه تئاتر وارد شده که برای دوباره ساختن آن تاوان داده و انرژی خرج کرده ایم، امیدوارم در حوزه جامعه شناسی باید به دیدگاه جدیدی رسیده و جوانان به دنبال پیشرفت در تئاتر باشند.

راستی یادآور شد: همیشه خیلی راحت حرف می زنیم و بر شهر اولینها شهر اولینها اصرار داریم، اما اگر کمی دقیق نگاه کنیم زمانی موفق بودیم که سواد، تحقیق بالایی به کار رفته، زمانیکه تحصیل کرده های این بخش وارد میدان می شوند، در عرصه های جهانی تئاتر حضور یافته و نگاه بدیع و نوآوری به خرج دادند.

این هنرمند تبریزی افزود: باید بجای نشستن و از داشته های گذشتگان تعریف کردن بیندیشیم که در گذشته چه داشته ایم و الان در چنته چه برای عرضه داریم، آنچه از بزرگان وام می گیریم باید درست استفاده شود و بتوانیم از بزرگان و اساتید خوب استفاده کنیم.

رامین راستی اذعان داشت: در حوزه نویسندگی الان چیزی برای گفتن نداریم، محقق خوب و افرادی که دنبال کسب علم و خلق آثار بدیع بروند بسیار کم داریم، متاسفانه امروز در استان ما همه یا بازیگرند یا کارگردان، این امر تبدیل به آفتی شده که بر بدنه تئاتر وارد می آید.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 582051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =