۰ نفر
۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۴

دانشمندان آلمانی، تلسکوپ فروسرخ پیشرفته‌ای را در آریزونا ساخته‌اند که چگونگی شکل‌گیری ستارگان و سیارات را مشخص خواهد کرد. این تلسکوپ لوسیفر (ابلیس) نام دارد و در کنار رصدخانه واتیکان ساخته شده است!

ابوالفضل کریمی: ساخت یک تلسکوپ جدید که به نام شیطان نامگذاری شده است به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا چگونگی تولد ستارگان را ببینند.

به گزارش پاپ‌ساینس، لوسیفر که مخفف عبارت «تلسکوپ دو چشمی بزرگ فروسرخ نزدیک با دوربین و میدان دید مجتمع برای تحقیقات مافوق کهکشانی» است، نام ابزاری است که به یک تلسکوپ در آریزونا متصل شده است. البته لوسیفر در لاتین، نام ابلیس نیز هست، هرچند که در اصل به معنی ستاره صبحگاهی است.

این وسیله تا دمای منفی 213 درجه سلسیوس سرد شده تا امکان رصد در محدوده فروسرخ نزدیک فراهم شود. این طول‌موج برای فهمیدن شکل‌گیری ستارگان و سیارات و هم‌چنین رصد کهکشان‌های بسیار جوان و بسیار دور اهمیت زیادی دارد.

لوسیفر مجهز به سه دوربین قابل تعویض برای عکس‌برداری و طیف‌گیری با دقت‌های مختلف است. این تلسکوپ دارای میدان دید بالا و قابلیت عکس‌برداری با رزولوشن بالا است که اجازه رصدهای گسترده و متنوعی را می‌دهد.

لوسیفر در حقیقت قسمتی از تلسکوپ دو چشمی بزرگ است که به طور اتفاقی در کنار رصدخانه واتیکان در کوه گراهام در تاکسون قرار گرفته است .واتیکان دارای یک رصدخانه در آریزوناست که توسط ستاره‌شناسان یسوعی تجهیز شد، اما از این به بعد باید یک همسایه با نام شیطانی را در کنار خود تحمل کند.

دانشمندان پنج دانشگاه آلمانی این تلسکوپ را طراحی و نامگذاری کرده‌اند. دانیل استولت سخنگوی دانشگاه آریزونا در این باره توضیح داد که اعضای این تیم در حال بازی با کلمات بودند تا بتوانند یک نام اختصاری با معنی از کنار هم قرار دادن کلمات تکنیکی بسازند و در نهایت به لوسیفر رسیدند!

البته در آلمان مانند کشور آمریکا تردیدهای این چنینی برای نام گذاری وجود ندارد ، چرا که آلمان کشوری بسیار سکولار است. به عبارت دیگر ممکن است در نهایت با این نام‌گذاری مخالفت شود، اما به هر حال این نام برای آلمانی‌ها جالب و بدون مشکل خواهد بود.

اما بدون توجه به آن‌که سرانجام این تلسکوپ چه نامی خواهد گرفت، مطمئنا تصاویر جالب و مفیدی در اختیار دانشمندان و علاقه‌مندان قرار خواهد داد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 58207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =